Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stinkende vergisting

Gestart door hopiebier, 11-03-2012 22:31 u

Vorige topic - Volgende topic

hopiebier

Hallo medebrouwers, op vat staat nu een weizen te pruttelen volgens het recept uit verander water in bier. Maar... de gassen die uit het waterslot komen stinken behoorlijk. Iemand een flauw idee of dit goed gaat komen? Hoop niet dat het water nu veranderd is in gier!
 :weetniet:

William

redox

Welke gist gebruik je? De 3068 Weizenstephan stinkt op zijn hoogtepunt heel erg, trek vanzelf weg. Let bij de 3068 goed op vergistingstemperatuur rond de 17-18 ºC is het beste anders erg veel banaantjes :nut: 

hopiebier

Inderdaad de 3068 Weihenstephan. Staat mogelijk iets te warm 20/21 graden, zal wat koeler zetten? Thanks.

George81

Ik heb mijn vriendin een keer lichterlijk over de zeik gehad door enorm gore vergistingslucht. Putlucht/rotte eieren. Is een prima tripel geworden ;)
Later toen ik er suiker bij deed rook die heerlijk fruitig.
Sommige gisten hebben dat nou eenmaal.

hopiebier

Tja de mijne is ook niet vrolijk deze week ! Maar euhh... de lucht neemt weliswaar langzaam af maar het ruikt nog steeds niet aantrekkelijk. Staat nu bijna een week te borrelen ! (Na dag twee spoot het door het waterslot!) afijn ik ben vrij geduldig van aard dus wacht rustig af.
 :biersmile:

Luc Janse

Ik heb qua beschrijving van geur hetzelfde vastgesteld in mijn huidig brouwsel (die putjes geur/rotte eieren). 
Ik had een starter opgekweekt uit een fles karmeliet.  75cl. fles Karmeliet die een 3-tal weken in de koelkast gestaan had om de gist te laten bezinken. Dan het bier voorzichtig afgeheveld en dan het resterend laagje gist opgekweekt met 20 cl. gesteriliseerd moutextract op dag 1, dan op dag 2 + 30 cl. etc... tot 3 liter starter voor 60 liter wort. Op vrijdag 9 maart heb ik gebrouwen en de starter bij het wort ( SG 1075) gevoegd, op dat moment was de geur normaal (of normaal tot aangenaam voor een brouwer zou ik zeggen).
Toen ik op zondag 11 maart echter met het brouwvat ging schudden kwam er een vrij sterke geur uit het vat zoals boven beschreven.
De temperatuur in de gistkast was op dat moment 26° en dus misschien wat te hoog maar ik denk dat dit door de vrij hevige gisting was want de thermostaat stond op 23°.
Nu vandaag, na een week gisten, is de geur wellis waar sterk afgenomen maar nog duidelijk waarneembaar in het staal dat ik vandaag uit het vat getrokken heb. Het SG is nu 1018 en met de smaak bij het drinken lijkt er mij niks mis. Ik heb de afgelopen week wel een aantal maal overwogen om alles op de mesthoop te kieperen of is dat nog wat vroeg om dit brouwsel als verloren te beschouwen?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jacques

Geduld, geduld en geduld.

Toch een paar opmerkingen.
Een starter lang in een koelkast laten staan kun je beter niet doen. Een week  of twee is beter.
En verder krijg je een iets beter smakend bier als je de temperatuur niet te hoog laat oplopen. 18 tot 20 ºC is een prima temperatuur voor de meeste gisten.

Henielma

Citaat van: Luc Janse op 18-03-2012  17:31 uDe temperatuur in de gistkast was op dat moment 26° en dus misschien wat te hoog maar ik denk dat dit door de vrij hevige gisting was want de thermostaat stond op 23°.

Het is belangrijk te kunnen koelen tijdens de vergistingspiek zodat de vergistingstemperatuur niet te ver oploopt. Dit is in mijn ogen belangrijker dan kunnen verwarmen tijdens de rest van de duur van de vergisting.

Luc Janse

Jacques, ik had de starter zelf niet in de koelkast geplaatst hoor. Ik had een 75cl. fles Karmeliet gekocht en die eerst een 3-tal weken in de koelkast geplaatst om de gist te laten bezinken in die gekochte fles.
Dan het bier voorzichtig af-geheveld om het resterend laagje gist op te kweken met gesteriliseerd moutextract... 20 cl op dag 1, dan op dag 2 + 30 cl. etc...
Ik had die starter opgezet op zondag 4 maart en op vrijdag 9 maart heb ik dan gebrouwen.
Had ik beter op een andere manier gewerkt?
De temperatuur trachten lager te houden tijdens de eerst dagen van de gisting lijkt mij een heel waardevolle tip, net zoals "Henielma" ook bevestigt.
Bedoel je met geduld, geduld en geduld ... dat ik het bier lang genoeg op het gistvat moet laten (normaal laat ik dat 2 weken in het gistvat zolang er activiteit is) en nadien lang genoeg moet lageren (doe ik gewoonlijk ook gedurende 2 weken)?

Jacques

Elke dag een starter bijvoeden kan. Je kunt er ook voor kiezen minder stappen te gebruiken. Gebruikelijk is de starter met een factor 5 tot 10 keer te vergroten. Belucht elke keer het wort door bijvoorbeeld flink te schudden met de fles.

Met geduld, geduld en geduld bedoel ik dat onaangename zwavelachtige geur na een tijdje verdwijnt. Maar dan moet het H2S (de stof die verantwoordelijk is voor de rotte eieren geur) wel kunnen ontsnappen.

Luc Janse

Die raad om de starter sneller te vermeerderen ga ik zeker opvolgen.
Zou ik bij het overhevelen, volgend weekend, van het vergistingsvat naar het lagervat (keg) nog beluchten om de restgeur te laten ontsnappen of raad je dat af?
Ik denk er bijvoorbeeld aan om een grote plastiek trechter te gebruiken en daarin een inox filter te leggen en zo het lagervat te vullen, maar dat is misschien gevaarlijk om andere besmetting te veroorzaken?

Oscar

Citaat van: Luc Janse op 18-03-2012  17:31 uIk heb de afgelopen week wel een aantal maal overwogen om alles op de mesthoop te kieperen of is dat nog wat vroeg om dit brouwsel als verloren te beschouwen?

Ik had 'm alles weggegooid... ;D ;D ;D

Zonder gekheid: verloren of niet, maar waarom weggooien ??? Als je een brouwsel weggooit kun je er niets meer mee (ook geen lering uit trekken) dus nooit een bier zomaar weggooien als je niet weet waar je mee bezig bent (en dat weet je dus niet omdat je nog niet bekend met de geuren van bepaalde gisten tijdens de vergisting). Dus weggooien kan altijd nog! Nooit zomaar bier wegkieperen. Dit kan in de toekomst toch nog goed komen (ook bij infecties).

Vergelijkbare Topics (7)

44109

Reacties: 1
Gelezen: 515

38393

Gestart door jack100

Reacties: 1
Gelezen: 913

25906

Reacties: 26
Gelezen: 6857

9991

Reacties: 18
Gelezen: 7933

34314

Reacties: 9
Gelezen: 3340

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.