Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuw biervat in kunststof op komst

Gestart door Dorstige Alexander, 09-03-2012 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Dorstige Alexander

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120309_089

Men is in Limburg (Vlaamse kant) blijkbaar bezig met de ontwikkeling van een nieuw type biervat, uit kunststof. Er is al een redelijk groot bedrag aan investeringsfondsen opgehaald.

Ik vraag mij af of dit nieuwe vat enige invloed op de smaak zal hebben.

Albertus

Wat vooral opvalt is de claim dat bier beter houdbaar zou zijn in die vaten. :weetniet:

Bert

Oscar

Plastic fusten bestaan al:

Link : http://breweryplastics.biz/

De verkoper van dit produkt is al in NL geweest om geïnteresseerde brouwerijen langs te gaan. :) Ik heb reeds zo'n fust thuis staan. ;)

George81

Vreemd dat het wiel opnieuw uitgevonden wordt.
Als de vorm niet uitmaakt omdat de aansluitingen universeel zijn (klopt dit?) dan zou ik toch voor het Nederlandse product gaan, mits de prijs niet al te veel verschilt.
Iets met locale economie steunen ;)

Oscar

Citaat van: George81 op 09-03-2012  19:17 uAls de vorm niet uitmaakt omdat de aansluitingen universeel zijn (klopt dit?) dan zou ik toch voor het Nederlandse product gaan,

De aansluitingen zijn inderdaad universeel.

Citaat van: George81 op 09-03-2012  19:17 umits de prijs niet al te veel verschilt.

Hoogwaardig kunststof is goedkoper dan RVS. Het bier wordt niet aangetast door het plastic en deze fusten kunnen prima gereinigd worden. De fusten waar ik naar refereer kunnen een druk aan van 4,1 bar. Bij hogere druk knallen ze wel uit elkaar (ervaren  :( ). RVS fusten kunnen volgens de specs 3 bar aan, maar in de praktijk wel meer.

De Prijs van zo'n kunststof fust is bijna de helft goedkoper ( €40,- tegen €70,-)  :)

Ronnie

In jaren '80 heeft het Gents bedrijf "Vynckier" , actief in sector industriële installaties van sterkstroom elektriciteit ( Vinckier is nu dochter van the General Electric Co), nog kunststof vaten gemaakt van 50L voor de toenmalige Stella groep, (nu Inbev). Het was een proefproject, omdat het een zeer interessante markt was voor die fabriek die zeer veel met allerlei kunststoffen te maken had: PVC, vynil, PET, PP, PS enz...
De eerste vaten waren van PVC.
Dat is afgevoerd wegens smaakinvloed, nogal wiedes.
Daarna ging men met andere materialen spuiten, met glasvezel versterkte constructie. Maar door de toenmalige overnemer GEC was beslist enkel bij de electro te blijven en de samenwerking met inbev werd afgevoerd.
De marketingman toen, die dat gat in de markt ontdekte, was René A., en was eveneens amateur wijnmaker en brouwer!. Hij is 5 jaar geleden overleden.

Dorstige Alexander

Zou je die vaten ook kunnen gebruiken om uw wort in de koken :-) hahaha

jelle

Citaat van: Dorstige Alexander op 10-03-2012  18:29 uZou je die vaten ook kunnen gebruiken om uw wort in de koken :-) hahaha
Zou zomaar kunnen.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 09-03-2012  19:23 uDe fusten waar ik naar refereer kunnen een druk aan van 4,1 bar. Bij hogere druk knallen ze wel uit elkaar (ervaren  :( ). RVS fusten kunnen volgens de specs 3 bar aan, maar in de praktijk wel meer.

4.1 Bar bereik je bij 0.5% CO2 (= normale hoeveelheid) al bij  40 ºC.
Als je een klein beetje meer CO2 hebt, bv 0.6% dan heb je 4.1 BAR bij 33.5 ºC en dat komt geregeld voor vees ik.
Hopelijk is de schade beperkt als zo'n vat explodeert?
HansH

ed

Een paar weken geleden bij de Emelisse brouwerij geweest. Daar hadden ze "wegwerp" fusten. Omdat ze veel exporteren is dit natuurlijk een groot voordeel.
Bovendien hoeven er geen fusten worden schoongemaakt. Wat de kosten van zo'n plastic fust is weet ik niet.

Ed

MO

Een key keg is iets anders dan de plastic fusten waar het hier over gaat.

Vergelijkbare Topics (7)

4288

Gestart door MO

Reacties: 9
Gelezen: 3132

31764

Gestart door John

Reacties: 3
Gelezen: 1581

17974

Reacties: 2
Gelezen: 1960

10168

Reacties: 38
Gelezen: 20595

8181

Reacties: 13
Gelezen: 7756

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.