Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ter lering en de vermaeck

Gestart door HenkV, 03-02-2012 01:00 u

Vorige topic - Volgende topic

HenkV

Hallo medebrouwers, forumleden en gasten.

Bij deze een update van ons HERMS project.

Na veel lezen en bestuderen van dit forum hebben we inmiddels de laatste maand drie (proefbrouwsels) gemaakt om een inzicht te krijgen in het brouwen en rendement van onze installatie.
30 dDecember ons 1e brouwsel (NOG's 1) gemaakt om te vergisten met S33 gist, eerst maar even proberen met een relatief goedkope gist om eens te kijken wat het rendement van onze HERMS is.

Zo'n eerste dag als onervaren "brouwers" is veel nadenken, zweten vooral veel dit forum raadplegen (gelukkig hebben we onze laptop op de "brouwzaal" om temperatuur te monitoren en te waarschuwen als het tijd is voor de volgende temperatuurstap en last but not least het forum te raadplegen).

Bij dit eerste brouwsel ging er best wel wat mis, zo waren we vergeten te noteren hoeveel liter wort er uiteindelijk in het kook vat ging voor het koken, we hebben we het SG van de laatste spoel uitloop niet gemeten en tot overmaat van ramp hadden we tijdens het spoelen over onze platen koeler naar gistvat onze platenkoeler verstopt.
De platenkoeler raakte verstopt doordat we onze hoppellets niet in onze wel aanwezige hopzakken hadden gebruikt maar los in de kookketel kieperden, het was meer een gedachte van het loopt wel los....niet dus.

Goede raad is duur, maar in onze ogen was de enige optie om de verstopte platenkoeler maar af te koppelen en een kaasdoek over de gistemmer spannen en zo het hete wort in de gistemmer te laten lopen.
Zo gezegd zo gedaan, "filteren" naar gistemmer ging weer met redelijke snelheid en er lag inmiddels ook al best veel hop, trub en ander soort resten op het kaasdoek maar...in een moment van onachtzaamheid schoot de kaasdoek los en viel alles wat we gefilterd hadden van het kaasdoek in de gistemmer.( whowww infectie was de eerste gedachte).
We lieten ons hierdoor niet ontmoedigen en dachten nu we toch al een uurtje of 5 bezig zijn dan maar afmaken en zien waar 't schip strand.

Tijdens het vullen van het gistvat ook nog een sample genomen met brix en SG meter en het SG was 1054, 6 punten hoger dan de geplande 1048 maar we hadden ook een liter of 10 minder dus misschien was ons rendement wel niet zo slecht als berekend ( 49% ).

Nadat het wort afgekoeld was tot een 25 graden hebben we het zakje S33 gist ge├źnt.
Enige dagen later was het SG gedaald to 1019 en veel verder zou het niet meer zakken ook niet tijdens een lager tijd van 1 week.
Het bier zit inmiddels al 3 weken op fles en heb er al een aantal geproefd en ik moet zeggen dat het best wel een te drinken biertje is geworden, waarschijnlijk  is de hop gift teveel voor het aantal werkelijke liters maar omdat deze S33 gist niet zover uit vergist komt het teveel aan hop mooi in evenwicht met de "rest zoet" die deze gist nalaat.

Inmiddels staat ons 3e biertje  "White Sheppard" ja een witbier zo vroeg in het jaar een 5 tal dagen te vergisten. ik heb het wort gesplitst in 2 batches een met WB-06 en een met Wyeast 3944.

Het start SG 1055 is een beetje hoog voor een witbier en ik ben vergeten het te verdunnen met water tot gewenst start SG 1048.

Gisteren SG gemeten van de 2 batches en WB-06 is inmiddels na 4 dagen 1016 en de 3944 is 1032.

Ik heb gelezen dat de 3944 een trage gist is dus ik maak me hier nog niet veel zorgen over, maar wat zouden jullie mij adviseren voor de WB-06, moet ik deze nog een week lageren en dan bottelen of direct bottelen uit het gist vat met 7 Gr suiker per liter.

Groet,
Henk

Jacques

Bierbrouwen is een stapeling van kennis, ervaring, creativiteit en improvisatie. Als je net begint is het vooral creativiteit en improvisatie.

En dat er zo links en rechts het niet helemaal gaat zoals je gedacht had hoort er bij.

Welkom bij het forum!

George81

Van je fouten leer je het beste dus beter dat je ze meteen gemaakt hebt.
Als beginner moet je even een knop omzetten waardoor je realiseert dat je PROEF-brouwsel niet per se hoeft te lukken, daar is het een proefbrouwsel voor :)
Dat hebben jullie wel door geloof ik.

Heb je je platenkoeler nog kunnen redden?

HenkV

Ja we hebben de platenkoeler (20 platen) wel kunnen reddden, direct goed doorspoelen met koud en warm water en daarna een tijdje in de oven tot ie helemaal droog was. Inmiddels al weer 2 brouwsels mee gekoeld, 25 liter in 10 minuten tot 20 graden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.