Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist ruikt een beetje raar

Gestart door 12345, 17-01-2012 17:25 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

6-6-2011 heb ik een keer Pils uit blik gebrouwen met Wyeast 2278 (Czech Pils). Bij het overhevelen kwam een prachtige, welriekende gistkoek tevoorschijn. Ik kon het niet laten hem grotendeels in een schone pot te scheppen en er nog wat glycerine bij te doen. Vervolgens in het diepvriesvak van de koelkast.

Rond 4-10-2011 heb ik deze pot ontdooit en er de helft uitgehaald om op te kweken in 1 liter poederwort. De rest weer in de vriezer. Deze pils was van zelfgemaischte mout en beviel aardig.

Nu wilde ik nòg een poging wagen om pils te brouwen. Vandaag, 17-1-2012 de pot opnieuw snel ontdooit en in 1,5 liter poederwort gedaan. Maar ... het rook niet meer zo heel fris. Niet vies en ook niet zuur, maar gewoon niet meer zo lekker helder. Ik kan moeilijk aangeven waar het nu naar rook, maar als ik iets zou moeten zeggen, zou het "zout" zijn. Even kwam ook het woord ammoniak in me op. Maar het is allemaal maar heel vaag.

Zou de gist besmet kunnen zijn geraakt? Of is een groot deel ervan gewoon afgestorven?

PS ik weet inmiddels, dat het bewaren van gist op deze manier niet de beste methode is, maar ik heb het toen nu eenmaal zo gedaan en ga nu kijken wat ervan terecht komt.

Cisdevésser

CiteerRond 4-10-2011 heb ik deze pot ontdooit en er de helft uitgehaald om op te kweken in 1 liter poederwort. De rest weer in de vriezer

Tja, voor een tweede keer invriezen is zeker niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je gist.

CiteerVervolgens in het diepvriesvak van de koelkast.

Het vriesvak van een koelkast is zeker niet de beste plaats, veel temperatuur-variatie, zeker als hij ook nog automatisch ontdooid.
Beter is in een diepvries, en dan nog samen inpakken met wat koel-elemeenten om te temperatuur zo konstant mogelijk te houden.

RobinB

Citaat van: Cisdevésser op 17-01-2012  17:59 uTja, voor een tweede keer invriezen is zeker niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je gist.

Eensch.
Wat je zou kunnen ruiken kan iets in de richting van gelyseerde gist kunnen zijn. Dat zou niet zo erg moeten zijn indien je weer opkweekt. Een infectie is niet geheel uit te sluiten, maar wanneer je netjes gewerkt hebt ook niet meteen heel waarschijnlijk.

Geeft het een kans en zie wat het wordt?
Als het toch mis is, is dat jammer maar misschien ook leerzaam. :)

12345

Citaat van: RobinB op 17-01-2012  18:34 uEensch.
Wat je zou kunnen ruiken kan iets in de richting van gelyseerde gist kunnen zijn. Dat zou niet zo erg moeten zijn indien je weer opkweekt. Een infectie is niet geheel uit te sluiten, maar wanneer je netjes gewerkt hebt ook niet meteen heel waarschijnlijk.

Geeft het een kans en zie wat het wordt?
Als het toch mis is, is dat jammer maar misschien ook leerzaam. :)

Helemaal mee eens.

Na 2 uur is de vergisting al op gang gekomen. De bewaarde gist was "dus" blijkbaar nog vitaal genoeg. Maar het ruikt nog steeds een beetje raar. Naar groenten of zo ...  :-\

RobinB

Zal wel veel dode gist bij zitten.
Starter al een keer laten bezinken en afgegoten?
Misschien helpt dat.

12345

Citaat van: RobinB op 17-01-2012  20:07 uZal wel veel dode gist bij zitten.
Starter al een keer laten bezinken en afgegoten?
Misschien helpt dat.

Ik weet het niet. Ik ga nu in elk geval nieuwe gist bestellen, want het ruikt niet lekker, de kleur is ook raar: erg grijs ... dit ga ik zo niet bij mijn bier gooien ...

Maar ik zal dit inderdaad uit laten gisten, laten bezinken en afgieten, gewoon puur om te leren wat er gebeurd is.

Ik denk overigens dat je gelijk hebt: door mijn hele manier van doen is er veel gist afgestorven. Dat zou op zich niet erg zijn zolang er geen infectie bij is gekomen.

RobinB

Je hebt er naast lysis producten waarschijnlijk ook veel debris inzitten.
Een deel zal weer als gistvoeding gebruikt worden, een deel ook niet.
Dat maakt de hoeveelheid verkregen biomassa moeilijk in te schatten tzt.

Gist wassen is dan ook nog een methode.

Ik ben voorstander van uitplaten. Levende gist heb je immers al, op die manier scheid je het eenvoudig van ongewenste delen. In vloeibare media blijft dat lastig/behelpen.

12345

Citaat van: RobinB op 17-01-2012  21:17 uJe hebt er naast lysis producten waarschijnlijk ook veel debris inzitten.
Een deel zal weer als gistvoeding gebruikt worden, een deel ook niet.
Dat maakt de hoeveelheid verkregen biomassa moeilijk in te schatten tzt.

Gist wassen is dan ook nog een methode.

Ik ben voorstander van uitplaten. Levende gist heb je immers al, op die manier scheid je het eenvoudig van ongewenste delen. In vloeibare media blijft dat lastig/behelpen.

Ik denk dat ik wel weet wat uitplaten is: een kweekje maken op een Petrischaaltje en dan met een goeie kolonie verder gaan. Maar dit is een beetje boven mijn macht op dit moment. Ik heb geen Petrischaaltjes, geen agar-agar (??? dat gebruiken ze toch als voedingsbodem???) en ook niet de kennis om een goeie kolonie te onderscheiden. Ik denk wel dat een microscoop nu handig zou zijn, als je tenminste weet waar je naar kijken moet, en dat weet ik nu gewoon ook niet.

Gist wassen, moet dat niet met phosphorzuur? Ik geloof dat ik dat in huis heb. Het risico op een infectie blijft, natuurlijk. Net is mijn vriendin komen ruiken en die trok er een vies gezicht bij. Zo van: "dit ga ik niet opdrinken"...

RobinB

Wassen kán met fosforzuur, maar de toevoeging daarvan is een lapmiddel om infecties te onderdrukken.
Ik ga er even van uit dat je (nog) geen infectie hebt.
Dan kan je ook wassen met water.

Kort gezegd gaat dat zo:

Laat dit bezinken en giet af.
De slurry = gist + ongewenst vast materiaal.

Gist is heel fijn, dus blijft (ga je van uit) langer in suspensie dan de vaste stof die je kwijt wilt.

Giet dus op je slurry schoon water, schud en laat kort bezinken. Je ziet waarschijnlijk al snel een sediment vormen. Wanneer er naar believen is uitgezakt, giet je voorzichtig de nog licht wit-troebele vloeistof over in een schone pot. Dit is de fractie die je wilt.

Het sneller bezonkene gooi je weg.
Op deze manier raak je ook zeker een (groot) deel van je gist kwijt, maar als het goed is hou je relatief schone gist over.
Dat kan je dan wéér laten bezinken; het vormt dan een wittig laagje. Als je de heldere bovenstaande vloeistof hebt afgegoten/heveld kan je met deze schone gist opnieuw beginnen met een starter.
Is het nog niet schoon genoeg, dan kan je het herhalen. Helemaal schoon wordt het nooit.

Aangezien dit vrij bewerkelijk is, geef ik de voorkeur aan uitplaten. Dat is inderdaad met agar, een microscoop heb je daar niet per se voor nodig.

12345

Bedankt voor je raad, RobinB!

Het spul is nu (na 20 uur) blijkbaar uitgegist want ik heb de watten vervangen door een waterslot en dat bubbelt niet. Het gekke is: het ruikt (bijna) niet meer raar!

Mogelijk dat jouw eerdere theorie klopt: ik had veel dode gistcellen en die waren aan het ontbinden. Nu hebben de groeiende gistcellen daar een flink deel van opgegeten.

De roerder is nu al meer dan een kwartier uit en ik zie nog steeds geen neerslag op de bodem. Dat betekent toch dat er niet al te veel dood spul in zit?

Straks voor 24 uur de koelkast in onder Aluminiumfolie, morgen weer ruiken en afgieten ... Wassen kan altijd nog, dat is inderdaad nogal tijdrovend ...

Nogmaals bedankt voor je steun.

12345

Vandaag gehoord (van Toon van Servattumus) dat grote bierbrouwerijen de gist centrifugeren om de dooie cellen eruit te krijgen.
Wassen (zoals RobinB beschreef) is een goeie optie maar tijdrovend.

Toon vond overigens dat de korrelgisten tegenwoordig net zo goed zijn als de vloeibare. Ik heb hier vaak anders gelezen ...

Ronnie

Citaat van: 12345 op 17-01-2012  17:25 u...de pot opnieuw snel ontdooit en in 1,5 liter poederwort gedaan. Maar ... het rook niet meer zo heel fris.

Moutpoeder herkomst? (soms ruik ik onheil, wil nog niks zeggen nu..)
Als het van het merk Brewferm (= van Brouwland) is heb ik niks gezegd.

12345

Citaat van: Ronnie op 18-01-2012  16:05 uMoutpoeder herkomst? (soms ruik ik onheil, wil nog niks zeggen nu..)
Als het van het merk Brewferm (= van Brouwland) is heb ik niks gezegd.

Hambleton Bart Ltd van Brouwmarkt, nog nooit problemen mee gehad, hoewel Brouwmarkt nu is overgeschakeld naar Brewferm.

Maar de poeder zag er goed uit en rook normaal. Pas toen ik het ontdooide potje met gist opende, vond ik het raar ruiken. Dus ik denk toch echt dat het aan de gist ligt en niet aan de poeder.

Ronnie

Ah, nu is het duidelijk, 't was het gistpotje dat die reuk gaf.
Ik kreeg argwaan naar het moutextract tijdens het gisten zelf (H2S). In Vlaanderen hebben we ook een competitieve leverancier: BMS en daar is al eens iets mis mee geweest, vandaar mijn vraag.
saluutjes  :biersmile:

12345

Ik heb gisteren nieuwe Czech Pils gist besteld maar kreeg vandaag telefoon dat dat pas morgen bij de Brouwmarkt aankomt. Het duurt dus nog wel een tijd voordat ik kan brouwen.

Morgenochtend ga ik dit spul (met het geurtje) afgieten want het vocht erboven is vreemd genoeg erg donker geworden, vervolgens roer ik er water bij en ga kijken of er een deel redelijk snel neer wil slaan. Ik denk dat ik het een half uur of zo geef. ??? Wat erboven zit, hevel ik dan af, laat het verder 24 uur bezinken, giet af en dan zou ik er verder moeten kunnen opschalen. Ik zie wel welke methode het snelste is: 1) wassen of 2) Brouwmarkt.

RobinB

Citaat van: 12345 op 18-01-2012  14:16 uToon vond overigens dat de korrelgisten tegenwoordig net zo goed zijn als de vloeibare. Ik heb hier vaak anders gelezen ...

Niet van mij!
(bij equivalenten) ;D

12345

Citaat van: RobinB op 18-01-2012  19:19 uNiet van mij!
(bij equivalenten) ;D

Ik kon je niet volgen. Toen heb ik maar op "equivalenten" gezocht met de zoekfunctie en kwam deze mooie lijst tegen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11634.0.html

Jij vindt dus (neem ik aan) dat korrelgisten niet onderdoen voor vloeibare gisten? Dat wil ik dan wel eens uitproberen, want het is goedkoper en makkelijker: een stuk of 2, 3 zakjes over het wort uitstrooien en klaar is Kees. Geen geroer en minder infectiegevaar,

Het zoeken is dan nu naar een conversietabel Wyeast -> korrelgist.

Ergens stelde jij in elk geval dit: "...Een korrelvariant vd czech pils is er niet. De W34/70 is wel een goede (commerciële) pilsgist, mooi clean.
Kost € 5,- oid en ik denk wel dat je met 1 zakje uit kan als je op 12 ºC begint. .."

Ik zou overigens niet weten hoe ik uit een heel andere draad hier een citaat moet maken.

RobinB

Ik denk inderdaad dat er meer onzekerheid is over hoe gelijk de "equivalenten" daadwerkelijk zijn (tussen >2 leveranciers) dan het verschil in vorm.

Maar hier zijn al heeeel lange discussies over geweest, ik stel voor dat hier niet over te doen. Probeer en leer, maar bedenk goed wát je vergelijkt voor je conclusies trekt.

12345

De gist heb ik eerst 24 uur in de koelkast laten bezinken en het donkere, slechtruikende vocht erboven afgegoten, daarna water erbij, goed schudden en een uurtje laten bezinken tot er een duidelijke, flinke laag op de bodem lag, toen alles erboven met een ballonpipet (met zo'n rubberen bal) afgezogen en in een andere erlenmeyer gedaan en die staat nu weer in de koelkast te bezinken. Daarna zou ik dan weer op kunnen schalen, waarschijnlijk moet dat 2 x met 2 liter.

Het ruikt nu goed en ziet er normaal uit, niet meer zo donkergrijs.

Vergelijkbare Topics (7)

41876

Reacties: 3
Gelezen: 701

37913

Reacties: 77
Gelezen: 16028

35282

Reacties: 76
Gelezen: 13254

30766

Gestart door Ruud S

Reacties: 2
Gelezen: 1201

9966

Reacties: 5
Gelezen: 2629

08-08-2008 19:55 u
door SiriS
26550

Reacties: 8
Gelezen: 2643

2375

Reacties: 17
Gelezen: 13360

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.