Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Korrelgist voor een Meibock

Gestart door Robert1968, 04-01-2012 12:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ik wil binnenkort een Meibock gaan brouwen. Dit kan natuurlijk goed met een vloeibare gist bv. met Wyeast Bavarian Lager 2206.
Maar zijn er ook korrelgisten die geschikt zijn voor een Meibock met een moutig karakter? Bovengistende of ondergistende korrelgistsuggesties zijn welkom.

Bedankt.

Herman

Ik zou gaan voor de W34/70 als je kunt ondergisten. De US-05 is een bovengistende suggestie.

Adrie

Ik kan me helemaal vinden in Hermans aanbeveling. Houd de temperatuur bij de US-05 echter wel laag als je voor die gist kiest (17 graden). De W34/70 vergist je natuurlijk op 8-10 graden.

goom

Dit is een hele mooie gist, je kunt namelijk daarna allerlei andere type bieren er mee brouwen

Robert1968

CiteerDit is een hele mooie gist

Welke van de genoemde twee? Ik neem aan dat je W34/70 bedoeld.

Wel prijzig trouwens deze (ondergistende) korrelgist (circa € 5,-/11.5 gram).

Als zunige NL-er zit ik er aan te denken een giststarter te maken van bv. een half zakje en vervolgens het zakje goed dichtgeplakt in de koelkast te bewaren. Moet lukken toch?

Adrie

Citaat van: Robert de Boer op 04-01-2012  20:24 uWelke van de genoemde twee? Ik neem aan dat je W34/70 bedoeld.

Wel prijzig trouwens deze (ondergistende) korrelgist (circa € 5,-/11.5 gram).

Als zunige NL-er zit ik er aan te denken een giststarter te maken van bv. een half zakje en vervolgens het zakje goed dichtgeplakt in de koelkast te bewaren. Moet lukken toch?

Dat is verkeerde zuinigheid. Aangebroken zakjes bederven zeer snel. Overigens moet je voor een ondergister veel gist gebruiken, zeker een zware als een bok. Je moet zeker 3 gram gist per liter wort gebruiken.

RobinB

Citaat van: Robert de Boer op 04-01-2012  20:24 uWel prijzig trouwens deze (ondergistende) korrelgist (circa € 5,-/11.5 gram).

De vloeibare variant (Wyeast bohemian lager) kost twee keer zoveel, zo bezien best goed geprijsd dus!

goom

goom

O ja als het eerder gebruikt hebt kan je de gist altijd weer opkweken.

Vergelijkbare Topics (7)

31096

Reacties: 15
Gelezen: 4764

8089

Reacties: 8
Gelezen: 3265

23458

Reacties: 22
Gelezen: 8864

22239

Reacties: 16
Gelezen: 6364

37378

Reacties: 6
Gelezen: 1794

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.