Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste echte brouwsel: een BPA

Gestart door Lorejas, 19-12-2011 01:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Lorejas

Vanavond overgedaan naar lagervat (andere emmer).

Dit is een foto van de emmer voorafgaand aan het overhevelen. Het rook best OK.

Ik denk dat de eiwittenprut wel op de bodem is blijven liggen en niet opgedwarreld is, maar het bier is vrij donker van kleur dus zeker weten doe ik dat niet. Omdat mijn refractometer naar de knoppen is en dat dompelding teveel vloeistof kost heb ik niks gemeten, ik wacht gewoon nog lekker een tijdje. Het bier staat nu weer in de gistkast.

Een oud mosterdpotje en een eetlepel heb ik gereinigd met kokend water. Vervolgens heb ik wat van de smurrie van de bodem van de emmer in dat potje geschept. Het zal dus een mengsel zijn van gist en eiwittenprut. Hoe ik dat van elkaar ga scheiden is een latere zorg, ik denk dat ik moet zoeken op "gist wassen"? Het staat nu voorlopig in de koelkast.

davadox

Jammer dat je je SG niet hebt gemeten na het koken want daar ben ik wel benieuwd na want ik vind dat je niet veel spoelwater hebt gebruikt.

Lorejas

Citaat van: davadox op 27-12-2011  22:20 uJammer dat je je SG niet hebt gemeten na het koken want daar ben ik wel benieuwd na want ik vind dat je niet veel spoelwater hebt gebruikt.

Mijn lulverhalen zijn te lang... Het stond er wel tussen, maar ik snap best dat je het over het hoofd hebt gezien...

Citaat van: Lorejas op 23-12-2011  18:05 u(...)
Begin-SG lijkt 1050 te zijn (met zo'n dompelmeterding uit het startpakket)
(...)

Herman

Je bedoelt begin-SG. Eind-SG is het SG dat je bereikt op het einde van de gisting. Zo'n dompelmeterding kun je het beste gebruiken in een maatcilinder (bij voorkeur een van 100 ml), dan valt het verlies toch wel mee? Welk verlies heb jij dan bij meten?

Wat betreft de eiwittensmurrie: volgende keer even een fotootje maken. Je had na einde koken wel heldere wort? Ik zou me er niet druk over maken.

Lorejas

Oei ik heb inderdaad begin SG bedoeld. Het was aan het einde van het koken, daarom heb ik kennelijk EIND-SG geschreven, het is nu aangepast! Het wort leek helder, bij het hevelen uit de kookpan, maar het deeltje dat ik in een fles had gegoten om later een starter mee te maken had na anderhalf uur een dikke eiwittensmurry op de bodem...

De maatcilinder die ik bij mijn brewfermpakket had zitten is denk ik iets van 250 ml of zo... Vind ik toch wel vrij veel als ik hem af en toe nog hoor bluppen weet ik toch dat hij nog niet klaar is dus dan wacht ik liever nog even.

Ik kan wel een foto maken van het mosterdpotje waar bodemprut (vermoedelijk dus in ieder geval met gist) in is geschept, als dat helpt?

Herman

Tip: koop een kleinere maatcilinder.

Zo te lezen heb je gedompelkoeld, het wort lijkt me dan na hevelen bijna geen eiwitten meer te moeten bevatten. De foto is meer een tip voor de volgende keer dat je iets vraagt over iets visueels.

Ik neem aan dat je voor het opkweken eerst een giststarter aanmaakt. Zwenk dan het gistmengsel in het potje maar even los en voeg een klein deel van dit mengsel bij je starter.

Oxhead

Je had ook je sg meter in het gistvat kunnen laten drijven. Geen verlies, maar iets moeilijker af te lezen.
In deze fase hoef je toch alleen maar een grove indicatie van de vergisting te hebben.

Lorejas

Citaat van: Oxhead op 28-12-2011  18:28 uJe had ook je sg meter in het gistvat kunnen laten drijven. Geen verlies, maar iets moeilijker af te lezen.
In deze fase hoef je toch alleen maar een grove indicatie van de vergisting te hebben.

Dank voor de tip! Zojuist gedaan en hij leek op 1010 te zitten, maar het was niet heel erg goed te zien inderdaad. Sinds het overhevelen heeft ie niet echt meer geblubt dus het is wel erg snel gegaan, maar ik denk dat ik een hele goede starter had. Ik ga proberen om hem toch nog een weekje te laten staan en pas op zijn vroegst op 6 januari te bottelen. Zo kunnen er nog smaakjes uitgaan die anders in de fles blijven zitten. Dit zal wel moeilijk zijn want ik heb natuurlijk heel veel zin om te bottelen. Bij mijn blikbrouwsels heb ik te snel gebotteld omdat ik te enthousiast was, dit resulteerde in teveel gist in de flesjes dus ik moet nog even geduld hebben.

Lorejas

Vandaag gebotteld.

Kwam op iets van 16,5 liter uit. Is dus niet bepaald goed omdat in het recept al werd uitgegaan van een rendement van 75%.

Er blijft toch wel veel achter in de pan met dat javal-filter (na maisch en koken) terwijl een lege pan met enkel water bijna helemaal leeggezogen lijkt te worden....

Over 2 weken eens kijken hoe het met het koolzuur is en dan nog paar weken wachten. Ik vond de smaak al wel goed. Op de gistkoek staat nu een nieuw brouwsel. De volgende keer ga ik echt eens alles meten met de rolmaat en zo om een precies rendement te kunnen bepalen.

Vergelijkbare Topics (7)

16726

Reacties: 11
Gelezen: 4542

24369

Reacties: 31
Gelezen: 7687

5072

Reacties: 3
Gelezen: 1716

41939

Reacties: 32
Gelezen: 3897

28070

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2693

01-03-2015 11:20 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.