Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist in reageerbuis

Gestart door Cristijn, 20-11-2011 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Cristijn

Nadat ik gisteren mijn 30 liter chouffe-kloon heb gebotteld, kwam ik op het idee om een lab-buis van 50 ml volledig te vullen met gist, van de bodem van mijn gistvat. Ik heb inderdaad niet overgeheveld om te lageren, maar gewoon alles in een vat laten zitten tot het uitgegist was. (SG van 1061 naar 1011 gezakt.....) ik heb het met een steriel schepje van de bodem geschept en in een steriele buis geschept. dop erop, afspoelen,  in de koelkast en klaar is kees.

Nu de vraag; heeft iemand hier ervaring mee om zo gist te " hergebruiken" ; hoe lang kan ik het zo in de koelkast bewaren, en is deze gist uberhaupt weer te gebruiken? kan ik bij een nieuw brouwsel dit potje op kamertemperatuur op laten warmen, en dan toevoegen aan mijn jongbier of moet ik eerst een en ander opstarten in een giststarter?

Het is trouwens la chouffe gist, opgekweekt uit een flesje.

Ik hoor het wel,

Groet,

Cristijn

Oscar

Die gist kun je zo bewaren. En goed afgesloten zeker wel een jaar. Maar voor hergebruik wel weer even een verse starter maken...

Cristijn

Citaat van: Oscar op 20-11-2011  13:03 uDie gist kun je zo bewaren. En goed afgesloten zeker wel een jaar. Maar voor hergebruik wel weer even een verse starter maken...

Cool. Bedankt voor je reactie!

Edgar

Als de dop er tenminste op blijft zitten.

Cristijn

Citaat van: Edgar op 20-11-2011  18:35 uAls de dop er tenminste op blijft zitten.

Waarom zou de dop er niet op blijven zitten dan?

Als er niets meer te gisten valt, waarom zou er dan druk op komen?

Edgar

Overleden gist bijvoorbeeld. Dezelfde reden waarom oude smackpacks soms opbollen. Maar dit is veel meer gist dan in een smackpack. 50 ml tjokvol slurry geeft gegarandeerd gas af.

Dop een beetje los of, veel beter: van die halfdoorlatende labtape erover. Maar misschien is invriezen nog wel het beste idee.

Oscar

Citaat van: Edgar op 20-11-2011  22:51 u50 ml tjokvol slurry geeft gegarandeerd gas af.

Wat te denken van de slurry buisjes van Whitelaps? Daar zit ook best wel veel gist in.. en zijn erg lang te bewaren in de koelkast (enkele jaren).

Edgar

Ik zou mezelf niet willen vergelijken met White Labs. Gist kweken om te verkopen is heel wat anders dan een 'uitgegiste' thuisbrouwslurry in een dicht buisje doen.

De WhiteLabs buisjes zijn extreem sterk en de doppen kunnen flinke druk weerstaan. Het zijn immers onopgeblazen PET-flessen. Niet voor niets. Zomaar een lab-buis is niet persé zo sterk en zo goed afgesloten. En is misschien van glas. Nu weet ik nog wel uit eerdere discussies dat Oscar geen angst kent voor rondvliegende scherven -laat staan doppen-, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet voor moet waarschuwen.

Cristijn

Het zijn de bekende greiner buizen met blauwe schroefdop. Zal morgen eens de dop wat lossen of te zien of er overdruk in staat.

Cristijn

Heb net even de dop ietsje gelost, kwam een heel klein pufje uit. Wellicht de allerlaatste suikers uit de oplossing... Zal over paar dagen weer eens proberen.

Maar ik las ook dat iemand de diepvries noemde. kan dat? Kunnen gistcellen tegen -19?

groet

Cristijn

Jacques

Citaat van: Cristijn op 21-11-2011  08:54 uMaar ik las ook dat iemand de diepvries noemde. kan dat? Kunnen gistcellen tegen -19?

Ja, maar dan moet je wel glycerine toevoegen om te voorkomen dat ijskristallen de celwanden doorprikken. Zoek maar eens op glycerine voor meer informatie.

Vergelijkbare Topics (7)

42286

Reacties: 7
Gelezen: 1730

23903

Reacties: 11
Gelezen: 3417

34247

Reacties: 24
Gelezen: 5904

29949

Reacties: 4
Gelezen: 1741

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.