Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel plezier: ESB en Barley Wine uit 1 batch

Gestart door Caspar, 11-11-2011 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Ik ga eind december verhuizen naar een tijdelijke huurwoning en wil binnenkort even mijn restanten op brouwen. Het idee is om een batch van 33 liter te splitsen over twee pannen om deze vervolgens verschillend te hoppen en vergisten. Ik zat te denken aan een ESB en een Barley Wine (versterkt met moutextract poeder). De gedetailleerde recepten post ik later, ik heb nog 2 soorten gist (Wyeast English Bitter en Wyeast American Ale). Dit is de basis:

Dubbelbatch ESB - Barley Wine

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          33.00    Wort Size (L):     33.00
Total Grain (kg):         9.20
Anticipated OG:          1.054    Plato:             13.31
Anticipated EBC:          35.8
Anticipated IBU:           0.0
Brewhouse Efficiency:       63 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 21.7     2.00 kg.  Munichmout I - Weyermann      Duitsland      1.012     15
 65.2     6.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.035      3
  5.4     0.50 kg.  Light Crystal                 Great Britain  1.003     70
  6.5     0.60 kg.  Crystal 75L                   Great Britian  1.003    150
  1.1     0.10 kg.  Chocolate (Mout Roost 900) -  België         1.000    900

Caspar

Gister de starters gemaakt voor beide brouwsels, volgende week ga ik de bieren brouwen :brouwen: ! Ik heb nog even de volgende aanvulling:

Dubbelbatch (ESB)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-A  Derek Walsh - klasse  A, Pale Ale / Strong Bitter (GB)

Min OG:  1.045   Max OG:  1.056
Min IBU:    30   Max IBU:    45
Min Clr:    19   Max Clr:    39  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          17.50    Wort Size (L):     17.50
Total Grain (kg):         4.70
Anticipated OG:          1.053    Plato:             13.06
Anticipated EBC:          34.7
Anticipated IBU:          37.4

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 25.00 g.     Target                            Whole    9.70  33.5  60 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   3.9  15 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   0.0  0 min.
  5.00 g.     Target                            Whole    9.70   0.0  Dry Hop
 10.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   0.0  Dry Hop

Dubbelbatch (Barley Wine)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-D  Derek Walsh - klasse  D, Barley Wine

Min OG:  1.088   Max OG:  1.120
Min IBU:    35   Max IBU:     0
Min Clr:    53   Max Clr:   133  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          18.00    Wort Size (L):     18.00
Total Grain (kg):         6.75
Anticipated OG:          1.091    Plato:             21.84
Anticipated EBC:          40.4
Anticipated IBU:          70.4

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Extract   EBC
 29.6     2.00 kg.  Light Dry Malt Extract                       1.039     17

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 70.00 g.     Amarillo Gold                     Whole    8.90  59.9  60 min.
 20.00 g.     Amarillo Gold                     Whole    8.90   8.5  15 min.
 10.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   2.0  15 min.
 15.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   0.0  0 min.
 15.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  0 min.
 10.00 g.     Fuggle                            Whole    4.10   0.0  Dry Hop
 10.00 g.     Cascade                           Whole    7.00   0.0  Dry Hop

William

Vooral de Barley Wine met Amarillo en Cascade lijkt me erg lekker worden.

Ga je alleen de ESB gist gebruiken of krijgt elk brouwsel z'n eigen gist? Een Barley Wine met de ESB lijkt me ook heel lekker.

Met het splitsen direct na de maisch zal het waarschijnlijk een inspannend dagje worden. Ga je alles parallel verwerken of werk je eerst één batch af en dan de volgende?

Het valt me op dat je de potential sg points voor het droge moutextract redelijk laag hebt gekozen (1.039). Bij een 2 kg gift op 18 liter krijg je hiermee 36 sg punten.  In Promash wordt hiervoor 1.046 gekozen. Daarmee zou je bij dezelfde gift 43 sg punten extra krijgen. Is die waarde van 1.039 reëel ?

Caspar

Dag William,

Wat je in mijn recept ziet is het werkelijke extract (knopje naast % Efficiency in Promash), het potentiele extract van moutextract in Promash is 1.042... suiker heeft een potentieel extract van 1.046. Ik zie wel wat het resultaat wordt, waarschijnlijk iets rond de 40 SG punten.

Ik ga het 2e brouwsel 15 minuten na het andere aan de kook brengen en ik koel non stop door. In feite is dit voor mij een meer ontspannen dagje, normaal brouw ik namelijk 2 volledige brouwsels :o . Logistiek gezien kom ik hier wel uit hoor, brouwen gaat bij mij bijna volledig op de automatische piloot >:D .

De Barley Wine ga ik vergisten met Wyeast American Ale (het wordt ook meer een Amerikaanse Barley Wine) en de ESB ga ik vergisten met een speciale Wyeast gist, 1768 English Special Bitter (Volgens mr Malty afkomstig van Youngs).

Caspar

De brouwdag is voorbij... het rendement was hoger dan gepland (67%) en de opbrengst minder. Uiteindelijk heb ik de ESB verdund met kraanwater omdat ik maar 12 liter in het vat had, bij de Barley Wine heb ik minder moutxtract poeder toe hoeven te voegen. Het brouwen verliep verder soepel, misschien ga ik dit wel vaker doen :brouwen: .

Het start SG van de ESB is ongeveer 1054 en de Barley Wine is ruim 1090 inclusief starter. De Barley Wine heb ik iets minder gehopt, maar hij is nog steeds dik 67 IBU. Ben benieuwd hoe de vergisting verloopt! Mijn giststarter voor de Barley Wine was compleet overgeschuimd, ik denk dat ik zeker 30% van de gist kwijt ben geraakt... nou ja, we zien wel ::) . Nu eerst een biertje :proost: .

Caspar

Beide bieren staan lekker te gisten. Ik heb de ESB in een bak water van 20 oC staan en de Barley Wine hou ik wat koeler op 19,5 oC.

Caspar

Tjonge, die Barley Wine blijft maar bubbelen! Het is echt jaren geleden dat ik een dergelijk zwaar bier heb gebrouwen en meestal is de vergisting bij mij wel klaar na een paar daagjes. Normaal hevel ik over na een weekje primair, maar ik wacht bij dit bier gewoon tot de activiteit echt minimaal is... ben benieuwd :o !

Caspar

De Barley Wine bubbelt nog een beetje en die laat ik nog even met rust, ik heb de ESB vanavond wel overgeheveld. Ik moet wel toegeven dat ie iets te donker is voor een ESB. Smaak was erg clean, meer moutig en niet zo hoppig. Ik heb 15 gr Fuggle toegevoegd en 5 gr Target als dryhop. Het SG bij hevelen was 1016 en ik denk dat hier niet echt gek veel meer vanaf gaat. De gist was al bijna volledig uitgevlokt.

De gist was overigens zo compact dat ik er balletjes van kon kleien en ik kon het niet weerstaan om dat dan ook te doen... mijn vriendin zat me een beetje raar aan te kijken hahaha >:D .

HuygenMeester

Citaat van: Caspar op 29-11-2011  20:01 uDe gist was overigens zo compact dat ik er balletjes van kon kleien en ik kon het niet weerstaan om dat dan ook te doen... mijn vriendin zat me een beetje raar aan te kijken hahaha >:D .
Tip.....  ;)
Balletjes platdrukken en drogen. Dan kun je ze als gistpil in de verkoop doen >:D
 :degroeten:
Auke

Caspar

Gister de Barley Wine overgeheveld met een SG van 1028... ik vermoed dat er niet meer dan 5 puntjes af gaan. De smaak was echt super, zoetig (uiteraard), crystal moutig, wat donker fruit en intens bitter. 

MM

Citaat van: Caspar op 03-12-2011  11:23 uGister de Barley Wine overgeheveld met een SG van 1028... ik vermoed dat er niet meer dan 5 puntjes af gaan. De smaak was echt super, zoetig (uiteraard), crystal moutig, wat donker fruit en intens bitter.

Is het een Amerikaanse of een Engelse Barleywine geworden?

Caspar

Meer een Amerikaanse Barley Wine, maar dat komt voornamelijk door de hoppigheid. Ik ga het bier over een weekje fustelen, dan kan ik wat meer zeggen over de smaak. Uiteindelijk wil ik dit bier minstens 4 maanden laten rijpen op fust, het zou dus wel eens mijn (enige?) ruilbiertje kunnen worden voor het ONK 2012.

MM

Citaat van: Caspar op 08-12-2011  22:03 uMeer een Amerikaanse Barley Wine, maar dat komt voornamelijk door de hoppigheid. Ik ga het bier over een weekje fustelen, dan kan ik wat meer zeggen over de smaak. Uiteindelijk wil ik dit bier minstens 4 maanden laten rijpen op fust, het zou dus wel eens mijn (enige?) ruilbiertje kunnen worden voor het ONK 2012.

4 maanden lijkt lang. Voor dit bier zal het wel goed zijn. Nu maar hopen dat je er lang vanaf kan blijven. ;)

Caspar

Citaat van: MM op 08-12-2011  22:06 uNu maar hopen dat je er lang vanaf kan blijven. ;)

Ik heb ook al een Scotch staan die aan het rijpen is... en die laat ik ook nog zeker 2 maandjes met rust. Vanwege mijn verhuis-project heb ik wel geleerd om zuinig met hobbybrouwsels om te gaan ;) . Eer ik volgend jaar eenmaal gesetteld ben in mijn nieuwe woning heb ik waarschijnlijk een jaar lang moeten teren op max 6 fustjes :( .

MM

Citaat van: Caspar op 08-12-2011  22:13 uIk heb ook al een Scotch staan die aan het rijpen is... en die laat ik ook nog zeker 2 maandjes met rust. Vanwege mijn verhuis-project heb ik wel geleerd om zuinig met hobbybrouwsels om te gaan ;) . Eer ik volgend jaar eenmaal gesetteld ben in mijn nieuwe woning heb ik waarschijnlijk een jaar lang moeten teren op max 6 fustjes :( .

Gezond jaartje dus. Kan je voor volgende jaar als goedvoornemen zeggen dat je meer eigenbrouw gaat drinken. :)

Caspar

Ik heb de ESB gebotteld met een eind SG van +/- 1014 met een krappe 74% SVG. De smaak was best sterk crystal moutig, ik dacht ook vreemd genoeg iets van oxidatie te proeven maar ik kan me vergissen. Het bier is een beetje een kruising tussen een ESB en een Brown Ale. Ergens na de jaarwisseling sla ik het fust aan, donderdag de Barley Wine fustelen!

Caspar

En ik heb zojuist de Barley Wine ook gefusteld met een eind SG van ongeveer 1022. Qua SVG niet zo best, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met het hoge % moutextract. De relatief straffe bitterheid geeft echter een goede balans met de restsuikers, verder is het bier mooi kruidig hoppig. De karamel smaken (en lichte dropsmaken) komen erg goed tot hun recht, dit zou best wel eens mijn beste Barley Wine kunnen zijn tot nu toe! Vers smaakt ie al super goed, dit wordt moeilijk om hem met rust te laten :o .

Caspar

Ik heb zojuist het fust aangeslagen van de ESB... Het bier smaakt echt top! Met name de fijne hoppigheid van de Fuggle (deze heb ik lang niet geproefd zeg) en donkere crystal mouten komen erg goed naar voren. Het kostte me wat moeite om het fust 6 weken met rust te laten, maar het loont. Vanaf heden gaan mijn fusten niet meer < 6 weken oud op de tap, zelfs mijn IPA smaakte het beste toen het fust bijna leeg was na 2 maanden.

Het CO2 gehalte is iets aan de hoge kant (+/- 2,3 CO2 vol), dus ik heb de regulator ietsje lager gezet.

Gerb

Goed idee! Proefde je nog iets van de oxidatie?

Caspar

Nee totaal niets. Ik denk dat ik bepaalde smaken van de crystal mout verwarde met oxidatie. Wat ik wel opvallend vind is dat crystal mouten uit Engeland veel sterker zijn qua smaak dan de cara mouten van Brouwland :o . Meer als dit zou het bier niet ten goede komen en voor een ESB is ie eigenlijk iets te donker, de volgende keer laat ik de chocolate mout achterwegen.

De-Geert

Citaat van: Caspar op 25-01-2012 &nbsp;18:53 uHet CO2 gehalte is iets aan de hoge kant (± 2,3 CO2 vol), dus ik heb de regulator ietsje lager gezet.
Helpt dat? Moet je niet wat druk aflaten met het ventiel?

(ben overigens geen fan van Fuggles)

Caspar

Citaat van: De-Geert op 26-01-2012 &nbsp;12:35 u(ben overigens geen fan van Fuggles)

Ach ieder z'n meug ;) .

De druk zal denk ik geleidelijk afnemen nadat er weer een balans ontstaat in het fust. De eerste paar glazen zullen dus nog steeds een hoger CO2 gehalte hebben inderdaad. Ik ben geen fan van het druk aflaten, hiermee vervliegen ook waardevolle aroma's.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.