Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste giststarter: geen geduld of iets fout gedaan?

Gestart door Dorstige Alexander, 26-10-2011 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Dorstige Alexander

Hallo vrienden,

Ik ben nieuw hier, zie meer info over mezelf hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18712.new.html#new

Concreet nu:

ik was begonnen met het idee om mijn gist op te kweken uit een fles bier. Moutextract had ik niet, dus gebruikte is geschote mout om wort te maken. Ik gebruikte het depot uit een flesje blauwe Chimay dat ik staan had. Ik deed de boel samen in een afgesloten fles (propere  champagnefles) en een waterslot erop. Een hoop handdoeken errond en daarrond een verwarmingslint: temperatuur tegen de fles was zo'n 25-26 °C. Na een dag of 2: geen activiteit, werkelijk geen kl*ten. Nogal snel denk ik mijn fouten gezien te hebben: wanneer je moutextract gebruikt hoef je niet zo lang op te warmen dan als je van échte mout wort wil maken.
Herbeginnen dus: ik maak een minimaisch: 25 min op  63 °C, 25 min op 72 °C en dan 1 min op 78 °C. Koken was ongeveer 60min. Daarna afkoelen in een ijsbad (ging redelijk snel). Tijdens het koken heb ik er twee nagelverse Westmalle dubbels bijgehaald (vers omdat die Chimay al iets ouder was, Westmalle dubbel omdat dit naar het schijnt gemakkelijker opkweekt). Voorzichtig afgegoten en de beide depots in de ontsmette fles gedaan. Na het koelen van het wort tot kamertemperatuur ook deze in de fles. Daarna als een gek zitten schudden voor een minuut of 20-30. Waterslot erop, handdoeken en warmtelint er opnieuw rond. Af en toe wat zwenken om de boel door elkaar te halen. Het was deze morgen 36h geleden dat ik dit gedaan heb en mijn waterslot staat nog steeds zo plat als iets... Ik zie ook geen schuim komen op het oppervlak.

Wat loopt er in godsnaam verkeerd  :weetniet: Moet ik langer wachten of kan er iets anders aan de hand zijn?

Edgar

Haha, geduld is uiteraard een schone deugd, dus wanhoop niet. Je proces lijkt ok, mits je depôt op geen enkel moment heter dan 40° is geworden (een heet uitgespoelde champagnefles bijvoorbeeld kan dat veroorzaken).

Goede keuze trouwens, een verse Westmalle kweekt inderdaad in de regel goed op.

Voor een starterwort hoef je geen uur te koken vind ik. Je hebt wel wat meer uitvlokking van eiwitten, maar dat is voor een starter minder belangrijk dan voor een bier. 10-15 minuten moet volstaan. Verder lees ik geen SG van je starter. Een hoog SG kan het starten van de gist sterk bemoeilijken. ideaal is ca. 1.030-1.040, waarbij het lagere eind sneller start maar minder gist levert, het hogere eind andersom.

Zwenken tegen het licht kan de beginnende activiteit onthullen in de vorm van sliertige opwervelingen. Als je dat ziet, is het bingo.

Pas wel op met zo'n lint, als dat even een keer te heet wordt is de boel kassieses. Ik zou het niet gebruiken. Beter ergens op een redelijk constante temperatuur zetten, inderdaad liefst wel boven de 20°, tenzij je precies weet wat dat lint doet of het thermostatisch regelt.

Succes!

Dorstige Alexander

Citaat van: Edgar op 26-10-2011  12:13 uHaha, geduld is uiteraard een schone deugd, dus wanhoop niet. Je proces lijkt ok, mits je depôt op geen enkel moment heter dan 40° is geworden (een heet uitgespoelde champagnefles bijvoorbeeld kan dat veroorzaken).

Goede keuze trouwens, een verse Westmalle kweekt inderdaad in de regel goed op.

Voor een starterwort hoef je geen uur te koken vind ik. Je hebt wel wat meer uitvlokking van eiwitten, maar dat is voor een starter minder belangrijk dan voor een bier. 10-15 minuten moet volstaan. Verder lees ik geen SG van je starter. Een hoog SG kan het starten van de gist sterk bemoeilijken. ideaal is ca. 1.030-1.040, waarbij het lagere eind sneller start maar minder gist levert, het hogere eind andersom.

Zwenken tegen het licht kan de beginnende activiteit onthullen in de vorm van sliertige opwervelingen. Als je dat ziet, is het bingo.

Pas wel op met zo'n lint, als dat even een keer te heet wordt is de boel kassieses. Ik zou het niet gebruiken. Beter ergens op een redelijk constante temperatuur zetten, inderdaad liefst wel boven de 20°, tenzij je precies weet wat dat lint doet of het thermostatisch regelt.

Succes!

Ja van dit lint weet ik dat het niet te warm. Vandaar dat er drie handdoeken ertussen zitten. Ik heb er toen de thermometer tussengestoken om te zien hoe warm het werd. Ik heb het lint er ook niet zeer strak rond gespannen, eerder "overgedrapeerd", zodat de handdoeken op zich wat warmer werden, maar niet lokaal zeer heet.
  SG was niet te hoog: +-1040 had ik gemeten. Ik had iets meer dan 50gr mout om uit te komen op +- 0.5l  wort.

Hoe lang kan het maximum gaan duren vooraleer de boel in gang geraakt?

Muldermans

Ik heb wel eens een week moeten wachten eer dat er enige activiteit plaats vond, zou gewoon even lekker afwachten.

Dorstige Alexander

Citaat van: Muldermans op 26-10-2011  12:45 uIk heb wel eens een week moeten wachten eer dat er enige activiteit plaats vond, zou gewoon even lekker afwachten.

Ok, wachten dan maar :verbergen:
maar dat is zo lastig hé  8)

Dan heb ik in ieder geval nog voldoende tijd om mijn filter en koeler in elkaar te knutselen

Muldermans

Citaat van: Dorstige Alexander op 26-10-2011  12:51 uOk, wachten dan maar :verbergen:
maar dat is zo lastig hé  8)

Dan heb ik in ieder geval nog voldoende tijd om mijn filter en koeler in elkaar te knutselen

Kijk zo kun je je tijd nog nuttig besteden ook! Je werkwijze is goed dus ik zou me geen zorgen maken. Bij bierbrouwen hoort nu eenmaal het vervelende wachten, maar dan is de beloning des te groter!

Dorstige Alexander

Ik ben net thuis van het werk, en natuurlijk eerst eens gaan kijken naar mijn fles hé. Op het eerste zicht was het bemoedigend: het waterslot stond niet meer vlak! Ik maakte even de bedenking of dit kon door een temperatuursverschil en uitzetten van de lucht in de fles, maar dat kon niet: de temp was identiek en de thermostaat van de kamer had ik ook niet aangeraakt.

Dan maar voorzichtig de handdoeken errond effe wegdoen en kijken met de zaklamp in mijn fles (memo aan mezelf: kies volgende keer een niet-gekleurde fles of erlenmeyer, dan zie je tenminste meer wat er gebeurt) en een zweem van schuim viel te bekennen op het oppervlak. Toen ik de boel wat rondzwenkte, kon ik kleine bubbeltjes zien verschijnen in de vloeistof. Dit ziet er dus behoorlijk goed uit denk ik! 12h na het non-resultaat van deze morgen heb ik de indruk dat de boel wakker aan het worden is :-)

Celocelava

In godsnaam gaat er nooit iets verkeerd, dat zou het einde van een beschaving betekenen...gist is 1 van de meest, als niet de meest, primitieve levensvorm op aarde..en die denken wij even bij onze eerste poging te beinvloeden?? Gist vertelt ons wat te doen, wanneer je niet luistert gebeurt er niet wat je zou verwachten...

Rustig blijven, een Westmalle pakken, leegdrinken, wat er in je glas achterblijft aanlengen met wat suikerwater en terug in die fles gooien, morgen heb je een goede giststarter...de natuur is zoooo simpel.

Bewust dat mensen nu schudden met hun hoofd maar ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn en zkeer niet in het begin...

Peerrrr

Dorstige Alexander

Vergelijkbare Topics (7)

42075

Reacties: 55
Gelezen: 8128

31317

Reacties: 1
Gelezen: 1543

12579

Gestart door DP

Reacties: 10
Gelezen: 4583

40255

Reacties: 5
Gelezen: 1198

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.