Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kans op bierbommetjes kleiner bij korrelgist?

Gestart door Robert1968, 18-10-2011 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Ik heb zo'n 20 brouwsels gebrouwen en de keren waarbij er (veel) te veel koolzuur in de fles zat, is waarbij vloeibare gist middels een giststarter is gebruikt. Kans is groot dat de gemaakte giststarters destijds te klein waren.
Met korrelgist heb ik tot heden geen problemen met te veel koolzuur in de fles, alhoewel ik nooit meer dan 1 zakje gist (11-12 gram) per 17 liter bier gebruik (voor SG's van 1050 tot 1085).
Ik ben benieuwd of de keren dat jullie teveel koolzuur of springende flessen hebben gehad met korrelgist is geweest!?

De vraag is nu tevens actueel omdat ik nu een Quadrupel heb staan gisten (zaterdag 8 okt. gebrouwen: 16 l met 18 gram Brewferm Top gist, SG 1089). Hoofdgisting (bij 19-20 ºC ) was al na 4 dagen voorbij en bier staat inmiddels in mijn CCT in de schuur bij 15-16 ºC. SG zakt niet meer en bier begint ook aardig helder te worden. Ik sta te twijfelen of ik dit zware bier as. zaterdag al kan bottelen (is 2 weken na brouwen). Anders wordt het namelijk 1,5 week later.

ed

Ik zou nog minimaal een week wachten. Weet je ook wat je SG op dit moment is?

Ed

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 18-10-2011  22:11 uIk ben benieuwd of de keren dat jullie teveel koolzuur of springende flessen hebben gehad met korrelgist is geweest!?

Korrelgist of vloeibare gist maakt niet uit. Je moet gewoon zorgen dat er voldoende gist toegevoegd wordt en dat het het bier goed uitgist.

Robert1968

Niet direct (met een hydrometer). Ik heb met een refractometer gemeten en als ik dat omreken met de tool van H.H. dan kom ik op een SG van 1019 (Het bier smaakt zoeter dan ik bij deze SG verwacht).

Edgar

In zekere zin kan je gelijk hebben. Maar dat ligt niet aan de gist, maar aan de gistmenner. 'T is net als met de Dog Whisperer, kejje dat? ;) 'T zijn altijd de 'owners' die de eigenlijke oorzaak van 't probleem zijn, en bij vloeibare gist moet jij 'pack-leader' :police: worden, bij korrelgist is de fabrikant dat. Die laatste kunnen dat in het algemeen erg goed.

Het halve forum staat vol met hoe je je vloeibare gistjes laat doen wat jij wilt. :leren:

12345

Calm and submissive, Edgar, dat moeten ze zijn!

Maar al met al heb ik dat tooltje van HH nou nog steeds niet gevonden. Ik ben het kwijt!

RobinB

Crux is voldoende vitale gist.
Korrel of vloeibaar maakt dan niet uit.

Ps. Dit is een inactief draadje van bijna een jaar geleden... ;)

Joost81

Citaat van: 12345 op 31-07-2012  15:36 uMaar al met al heb ik dat tooltje van HH nou nog steeds niet gevonden. Ik ben het kwijt!

Zie hier: http://www.triple-w.org/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=26&Itemid=65

(toevallig van de week opgezocht  ;D )

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.