Nu aan het hevelen van gistvat naar bottelvat; gaat dat altijd zo traag?

Gestart door Ernstig, 15-10-2011 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Ernstig

Afgelopen donderdag mijn bottelvat geleverd door Van der Kooij, met GRATIS siliconen slang, Service met een hoofdletter S.

NU ben ik aan hevelen na alles te hebben gedesinfecteerd met oxi pro.Het hevelen gaat niet supersnel (kwantificeer snel, ik weet het..) . Ik hevel met een moederbuis met daarin een soort van pompbuisje. Moet ik blijven pompen of de wet van de communicerende vaten haar werk laten doen? Ben als de dood dat het spul geïnfecteerd raakt omdat het zo lang duurt.

William

Als de hevel eenmaal loopt moet ie door blijven lopen tenzij er ergens valse lucht wordt aangezogen.
Om de hevel aan de gang te houden moet de slang met het ontvangende vat natuurlijk wel lager staan dan de slang met vat waar je uit hevelt. Naarmate het hoogteverschil groter is gaat het hevelen sneller (het hoogteverschil bepaalt namelijk het drukverschil).

Ernstig

Bedankt voor je snelle antwoord! Dat verklaart een en ander; gelijke hoogte van beide vaten. Ik blijf voor nu maar pompen.

Ernstig

Het is geheveld. Als het net zo lekker smaakt als het ruikt. Zo meteen bottelen, eerst een rokertje.

Ernstig

Het is wel supergaaf en opwindend, mijn eerste brouwsel!

orangeloo

Citaat van: Ernstig op 15-10-2011  16:57 uHet is wel supergaaf en opwindend, mijn eerste brouwsel!
Ja vet cool hé.
Ik weet het nog als de dag van gisteren.
Man wat ging er toen allemaal mis bij mij.
Ik was op van de spanning. Alsof ik het JA woord moest geven hi hi
Maar geloof mij, het wordt rustiger naar mate je meer brouwt.  :brouwen:
succes  :biersmile:

Ernstig

Dank je. Ik was zeker net zo gespannen als bij het brouwen, alsof ik een waas voor mijn kop had..
Het is gebotteld.. nu een week of wat wachten voor het eerste flesje open gaat  :geduld:

Het bier smaakt erg bitter, guinness achtig, was ook de bedoeling. Van de Amarillo proef je niet veel terug, misschien dat het nog komt door de rijping? Heel erg veel subtiliteit vond ik er niet aan zitten.. Verder keurige eind sg van 1015, begin 1060. Heb Safale us-05 gebruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.