Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sulfiet in bier... Oops

Gestart door Kimosabe, 22-09-2011 15:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Kimosabe

Gisteren met veel noeste arbeid een eerste poging gedaan een Westvleteren 12 kloon te brouwen. Helaas wat probleempjes met een rubber ringetje van de kraan. Even aftappen in een vat om probleem te verhelpen. Helaas vergeten tijdens de het aftappen de slang uit het waterslot te halen. Gevolg is dat er ongeveer 100 ml sulfiet oplossing in mijn brouwsel (20 liter) is gezogen. Oops...

Iemand enig idee of ik mijn brouwsel nu heb verpest? Hij gist nog steeds als een tierelier. Kan ik last krijgen van smaakjes of andere problemen?

Thijs

Ronald_

Citaat van: Kimosabe op 22-09-2011  15:40 uGisteren met veel noeste arbeid een eerste poging gedaan een Westvleteren 12 kloon te brouwen. Helaas wat probleempjes met een rubber ringetje van de kraan. Even aftappen in een vat om probleem te verhelpen. Helaas vergeten tijdens de het aftappen de slang uit het waterslot te halen. Gevolg is dat er ongeveer 100 ml sulfiet oplossing in mijn brouwsel (20 liter) is gezogen. Oops...

Iemand enig idee of ik mijn brouwsel nu heb verpest? Hij gist nog steeds als een tierelier. Kan ik last krijgen van smaakjes of andere problemen?

Thijs

Ik heb geen idee.. Ik denk dat 100 ml oplossing op 20 liter nog wel veilig is, maar dat is nergens op gebaseerd..

Maar wil wel graag weten waarom je sulfietoplossing in je waterslot doet..

MO

Wat was de concentratie?  Hoeveel milligram sulfiet is er in je bier terecht gekomen?

toon van den broek

Het lijkt me ook belangrijk te weten hoe groot de concentratie sulfiet was in je 100 ml.
Mijn gedachte: gebruik niet teveel/vrijwel geen chemie bij het brouwen.
Ikzelf gebruik alleen een beetje chlooroplossing voor het ontsmetten van de vergistingsvaten, that's all.

Toon.

Kimosabe

Ik gebruik meestal een theelepel per liter. Dus 1 / 10 van een theelepel zit nu in 20 liter bier. Weet niet hoeveel gram een theelepel kan bevatten. Zit nog even op het werk.

Thijs

Johannes

0.4 gram dus ongeveer. Maak je geen zorgen. Het zal de houdbaarheid ten goede komen.

Adrie

Geen probleem met zo'n hoeveelheid. Sulfiet wordt daarbij ook door de gist gevormd en is dus een biereigen stof.

12345

De wijnbrouwers doen wel 1 gram sulfiet in 10 liter wijn. Dus dat is al 4 x zoveel. En bij elke keer overhevelen (dat doen ze ongeveer na elke maand, soms na elke twee maanden) doen ze er nog eens 0,5 gram per 10 liter bij. Dus, hoewel misschien minder gewenst, denk ik niet dat 0,5 gram sulfiet op 20 liter bier kwaad kan en ik denk ook niet dat je het gaat proeven.

12345

Citaat van: Ronald_ op 22-09-2011  15:47 uMaar wil wel graag weten waarom je sulfietoplossing in je waterslot doet..
Het wordt wel vaker aangeraden juist omdat soms de inhoud van het waterslot (bij onhandig manouvreren of te abrupt afkoelen) in het vat kan worden gezogen. Water kan dan besmet zijn. Vandaar de sulfiet. Ik zou zo een twee drie ook geen alternatief weten: oxipro? echt niet, dat is na een paar uur grotendeels uitgewerkt. Iemand een beter idee?

Ronald_

Bij ons gaat er Jenever in or water..

12345

Citaat van: Ronald_ op 22-09-2011  17:00 uBij ons gaat er Jenever in or water..
Jenever! Goed idee!

Kimosabe

Citaat van: Johannes op 22-09-2011  16:23 u0.4 gram dus ongeveer. Maak je geen zorgen. Het zal de houdbaarheid ten goede komen.

Kan iemand aangeven waar de grens ligt, en wat voor gevolgen het overschrijden van deze grens heeft?

Thijs

12345

Wikipedia.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet
Sulfiet is een allergeen, ongeveer 5 procent van de astmapatiënten krijgt binnen 5 minuten ademhalingsmoeilijkheden na het nuttigen van sulfiethoudend voedsel. Personen met een allergie voor aspirine hebben een verhoogd risico voor een heftige allergische reactie op sulfiet (anafylaxie). Een dergelijke reactie kan fataal zijn en dient ogenblikkelijk behandeld te worden. Daarom moet in de EU vermeld worden als producten meer dan 10 parts per million sulfiet bevatten.

10 parts per million komt ruwweg neer op zo'n 0,015 mg per 1 liter bier of wijn, schat ik zo. In dit geval is er 500 mg per 20 liter ingekomen = 25 mg per liter dus ruim voldoende om een allergische reactie uit te lokken.

Bedenk wel dat deze veilige grens is ingesteld voor mensen met asthma of een asperine-allergie. De rest kan er wel wat meer van op, hoewel je er koppijn van schijnt te krijgen.

Wikipedi.de
http://de.wikipedia.org/wiki/Sulfite
geeft een tabel voor diverse soorten wijn waarin het sulfietgehalte 150 - 400 mg per liter mag bedragen.

Voor 20 liter bier zou een veilige grens (voor niet-allergische personen) daarom zijn: 3000 mg tot  8000 mg = 3 tot 8 gram.

orangeloo

Vroeger gooiden ze nog al eens sulfiet in een slagroom apparaat.
Mocht natuurlijk niet en als de keuringsdienst er achter kwam...... :police:
Maar dat was om bacteriegroei tegen te gaan. Slagroom is nogal gevoelig.
Maar dat kreeg je dus wel binnen. Is ook nooit iemand aan dood gegaan hoor. :nut:

hansm

Citaat van: orangeloo op 22-09-2011  20:15 uIs ook nooit iemand aan dood gegaan hoor. :nut:

Hoe weet je dat?

Jacques

Een klein beetje sulfiet in je bier is helemaal niet slecht. Vanuit het oogpunt van de houdbaarheid van je bier is het zelfs gewenst. Niet voor niets zijn Duitse bierbrouwers op zoek naar biergisten die meer sulfiet tijdens de vergisting aanmaken. Omdat veel Duitse brouwers nog steeds vinden dat zij moeten brouwen volgens het Reinheitsgebot willen zij geen sulfiet toevoegen.

Overigens is sulfiet maar een zeer matige desinfectans. Als je echt wil desinfecteren kun je beter een effectiever middel gebruiken. Voor een waterslot zou het wel kunnen maar sulfiet behoudt zijn werking gedurende een bepaalde tijd. Hoelang dat is weet ik zo niet.

jpt

Precies, ik ken nog een wijnhandelaar die met een vat werkt met een ouderwetse zwaveldruppelaar. Er is nog nooit iemand van dood gegaan en er gaan heel wat flessen uit zo'n groot vat.

12345

Citaat van: Jacques op 22-09-2011  20:34 usulfiet behoudt zijn werking gedurende een bepaalde tijd. Hoelang dat is weet ik zo niet.
De sulfiet valt inderdaad uit elkaar. Na een paar weken is het pleite. Daarom doen wijnbrouwers ook elke maand (als ze overhevelen) weer opnieuw 0,5 gr sulfiet per 10 liter in de wijn. Hoe die verval-curve er precies uitziet, weet ik ook niet...

Oscar

Citaat van: 12345 op 22-09-2011  22:40 uDaarom doen wijnbrouwers ook elke maand (als ze overhevelen) weer opnieuw 0,5 gr sulfiet per 10 liter in de wijn.

Stelletje gifmengers... ;D ;D wijnmaken ok, maar probeer dat dan eens zonder additieven... :brouwen:

Hopmans

Citaat van: Jacques op 22-09-2011  20:34 uOverigens is sulfiet maar een zeer matige desinfectans. Als je echt wil desinfecteren kun je beter een effectiever middel gebruiken. Voor een waterslot zou het wel kunnen maar sulfiet behoudt zijn werking gedurende een bepaalde tijd. Hoelang dat is weet ik zo niet.

Heel kort (48 uur of zo).
Nee, voor een waterslot is het juist helemaal niets.
Dat zou je beter wat zuur water kunnen gebruiken of wodka.

Vergelijkbare Topics (7)

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1267

33396

Reacties: 42
Gelezen: 8507

26038

Reacties: 5
Gelezen: 1975

14777

Reacties: 10
Gelezen: 3216

35629

Gestart door Guidojp

Reacties: 14
Gelezen: 2844

28649

Gestart door Dante

Reacties: 13
Gelezen: 4688

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.