Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelsuiker Brewferm tarwebier

Gestart door LRFokken, 03-09-2011 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

LRFokken

De afgelopen 2 week heb ik aardig wat ervaring opgedaan hier op het forum. één van de dingen die ik hier leerde was om niet meer dan 8 gram bottelsuiker per liter te gebruiken. Meer zou eens kunnen resulteren in een derde wereldoorlog in mijn kelder. Tot mijn grote verbazing zegt mijn brefwerm tarwebierrecept dat 'suiker 2' (bottelsuiker) 150 gram moet zijn op 15 liter bier. Nu ben ik een alfa, maar in mijn ogen is 150 gram suiker op 15 liter toch echt 10 gram per liter. Te veel? Receptfout? Ik heb toch maar 8 gr/l gedaan en alles is al door mijn automatische bottelarij gebotteld, dus voor dit recept heeft het geen zin meer. Toch ben ik wel benieuwd hoe jullie hier over denken?

Lorejas

Ik heb hetzelfde biertje onlangs gedaan, als eerste poging en ik heb meen ik 6 of 7 gram gedaan zelfs. Bier is prima gelukt!

althans...

Het is een eerste poging he. Maar er zit genoeg koolzuur op en zo, dus ik denk dat je een prima resultaat krijgt.

LRFokken

Citaat van: Lorejas op 03-09-2011  16:04 uIk heb hetzelfde biertje onlangs gedaan, als eerste poging en ik heb meen ik 6 of 7 gram gedaan zelfs. Bier is prima gelukt!

althans...

Het is een eerste poging he. Maar er zit genoeg koolzuur op en zo, dus ik denk dat je een prima resultaat krijgt.

Ja die eerste poging he, hier ook. Het smaakte net voor het bottelen naar lauw pittbier, maar ik heb nog hoop op de komende 2 maand ;-).
Blij dat het met 6/7 g/l ook goed is, dan zit ik met mijn 8 g ook wel goed.

MM

Citaat van: LRFokken op 03-09-2011  16:09 uJa die eerste poging he, hier ook. Het smaakte net voor het bottelen naar lauw pittbier, maar ik heb nog hoop op de komende 2 maand ;-).
Blij dat het met 6/7 g/l ook goed is, dan zit ik met mijn 8 g ook wel goed.

Met 8 g/l zit je over het algemeen aan een bovengrens. Maar deze hoeveelheid, zou bij een goed uitvergist bier geen problemen mogen geven.

Jacques

Er staan eerlijk gezegd wel meer dingen in de handleiding die bij die blikken zit waarbij mijn haren rechtop gaan staan.
Zoals vergisten bij 25 ºC. Dan moet je niet vreemd staan te kijken dat je bier overdreven fruitig smaakt. Maar als je dat goed dan is het bier zeker goed uitgegist en heb je met 8 tot 10 g suiker per liter niet meteen bommen. Wel is er dan veel koolzuur in de fles. Meer dan ik fijn vind maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

Vergelijkbare Topics (7)

28419

Reacties: 5
Gelezen: 1950

27216

Gelezen: 2785

6879

Reacties: 32
Gelezen: 12349

2754

Reacties: 49
Gelezen: 32312

25089

Gelezen: 2542

21951

Reacties: 3
Gelezen: 3220

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.