Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Algemene vragen ondergister

Gestart door 30cl, 27-08-2011 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste brouwers,

Ik heb mijn eerste ondergister in de vergistingskast staan. Het brouwproces ging tot nu toe volgens verwachting. Ik heb toch nog wat algemene vragen omtrent handelswijze. De gebruikte gist is wb 37/70

- Is het bij deze gist nodig een diacetyl-rust aan te houden?
- Is het nodig na de hoofdgisting koud (4/5 graden) te lageren?
- Moet ik na eventuele lagering versche gist toevoegen voor hergisting op de fles?
- Hoeveel gram suiker gebruik je per liter bij bottelen? (bokbier)
- Vindt hergisting op de fles ook weer bij  ongeveer 12 graden plaats?

Groet,
Joep

Jacques

Voor de beantwoording is het wat makkelijjker als de vragen genummerd zijn.

1. Is het bij deze gist nodig een diacetyl-rust aan te houden?
2. Is het nodig na de hoofdgisting koud (4/5 graden) te lageren?
3, Moet ik na eventuele lagering versche gist toevoegen voor hergisting op de fles?
4. Hoeveel gram suiker gebruik je per liter bij bottelen? (bokbier)
5. Vindt hergisting op de fles ook weer bij  ongeveer 12 graden plaats?

1 Diacetylrust
Ik heb diverse keren een ondergistend bier gebrouwen ook met de w34/70 (de w37/79 ken ik niet  ;D ) en nog nooit een diacetylrust gehouden. Wel houd ik de temperatuur gedurende 3 dagen op dezelfde temperatuur als de hoofdgisting. De temperatuur is afhankelijk van de gist en ligt meestal tussen de 11 en 13 ºC. Daarna laat ik de temperatuur langzaam 2 ºC dalen. Daar doe ik zo'n 2 á 3 dagen over.

2 Lageren
Het is niet noodzakelijk om te lageren. Lageren kan wel helpen bij het krijgen van een helder bier.

3 Gist voor de hergisitng
Het is niet noodzakelijk om gist toe te voegen voor de hergisting op voorwaarde dat je geen maanden lang gelagerd hebt. Als je na de hoofdgisitng het bier 2 weken hebt laten nagisten is het zeker niet nodig om gist toe te voegen. Door de lagere temperaturen blijft de gist langer levensvatbaar.

4 Suiker voor de hergisting
Mijn ervaring is dat je het beste wat minder suiker toevoegt bij een ondergistend bier. 4 gram per liter is meer dan voldoende. De meeste ondergistende bieren kenmerken zich nu eenmaal niet door een hoog koolzuurgehalte.

5 Temperatuur hergisting
Voor de hergisting houd je het beste dezelfde temperatuur aan dan voor de hoofdgisting. Iets hoger mag ook. Je krijgt dan wat meer esters en hogere alcoholen in je bier.

30cl

Ok, helemaal duidelijk. Dank!

Ik neem aan dat bij stap 4 ook minder suiker nodig is doordat de lagere temp van de vloeistof zorgt voor makkelijkere opname van CO2.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.