Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Helder bier wordt troebel in de koelkast

Gestart door Sander_de_Rijk, 25-08-2011 08:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Sander_de_Rijk

Hallo,

Het is mij al meerdere malen opgevallen en gisteravond gebeurde het weer. Ik heb een biertje wat in de krat kraakhelder is voorzichtig in de koelkast geplaatst. En zodra het koud is, is mijn bier troebel. Nu vroeg ik mij af of dit gewoon kwam door natuurkundig bewegen van moleculen tijdens het koelproces (een soort turbulentie, maar dan in een flesje bier) of dat er nog veel meer aan de hand is. Het is niet dat ik er onzorgvuldig mee om ben gegaan en flink heb geschud. Want ik heb vandaag eenzelfde flesje ongekoeld meegenomen in de auto naar werk voor een collega en deze is helderder dan mijn biertje van gisteravond. Terwijl deze toch meer 'beweging' heeft gehad.

kleine Minstreel

Volgens mij heet dit verschijnsel koude waas. Het komt meer voor en is niet ernstig alleen esthetisch niet zo leuk.

Albertus

Dit verschijnsel heb ik ook bij sommige bieren. Bij mijn witbier was het een welkom verschijnsel.
Volgens mij is dit koudewaas, een troebeling door eiwitten bij lage temperatuur.

Bert

Sander_de_Rijk

Zakt dat weer uit als ik de biertjes een weekje laat staan in de koelkast?

Albertus

Mijn ervaring is dat het bier op de lange duur toch weer helder wordt.
Volgens John Palmer is koude waas te voorkomen door het wort heel snel van kookpunt tot kamertemperatuur te koelen. De eiwitten slaan dan als cold break neer en kunnen er uit gefilterd worden (doek, rvs-filter e.d.).

Bert

Albertus

Hier een artikel over koude waas en de manier om deze te voorkomen.

Bert

Jacques

De koude waas verdwijnt weer als de temperatuur in het glas stijgt.

Hopmans

Ook een paar weken in de koelkast doet goed.

Sander_de_Rijk

Dat artikel is interessant, ik gebruik al iers mos en snap nu hoe de werking ervan is. De andere klaringsmiddelen weet ik nog niet en ik hou het liefst mijn bier zo puur mogelijk. Ik denk dat een paar weekjes in de koelkast ook wel interessant is naast het wat beter hevelen na het koken

Jacques

Dat paar weekjes in de koelkast heet ook wel eens lageren. Volgens EBC heeft lageren geen nut maar ook ik heb de ervaring dat je er helderder bier door krijgt. Ook als je het lageren beperkt tot een toe twee weken.

Ronald_

Maar met lageren wordt vaak vóór het bottelen bedoeld..

Hopmans

Citaat van: Ronald_ op 25-08-2011  11:35 uMaar met lageren wordt vaak vóór het bottelen bedoeld..
Klopt.
Ik noem het rijpen als het al in de fles zit.

Ronald_

Citaat van: Hopmans op 25-08-2011  12:21 uKlopt.
Ik noem het rijpen als het al in de fles zit.

Precies.. dus lageren hoeft niet.. als je ze maar na warm rijpen ook koud rijpt.. dan wordt alles helder.. :)

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 25-08-2011  11:35 uMaar met lageren wordt vaak vóór het bottelen bedoeld..

Klopt, het grote voordeel is dat je minder depot in je flesje hebt. Daardoor kun je het bier wat helderder uitschenken.

Sander_de_Rijk

Ja maar ik heb al een eigen bierkoelkast en ik heb niet nog een koelkast over speciaal voor het lageren. Dus ik houd het inderdaad bij het warm rijpen en daarna koud rijpen dan maar. Mocht ik zelf vinden dat het koud rijpen te lang duurt kan ik altijd nog alvast een koude pakken :)

RobinB

Brewers' clarex is ook heel effectief tegen koudewaas, zonder lagering oid!
Helaas is het in NL niet voor hobbybrouwers te krijgen.
Zowel vdKooy als Brouwland willen er niet aan...?
Waarschijnlijk ivm contractuele beperkingen doorde huidige enzymleveranciers? :weetniet:

Hopmans

Citaat van: RobinB op 25-08-2011  18:31 uZowel vdKooy als Brouwland willen er niet aan...?
Waarschijnlijk ivm contractuele beperkingen doorde huidige enzymleveranciers? :weetniet:

Tja, alles wat op "rex" eindigt, klinkt niet echt biologisch/ecologisch/duurzaam/moeder natuur.

RobinB

Och, het is maar net hoe je "natuurlijk" definieert! ;D
Het enzym is in ieder geval wel natuurlijk, wel opgezuiverd van een schimmel.
Je zou het ook best als ecologisch/duurzaam kunnen zien omdat er geen energieverslindende koude lagering van weken nodig is.
Daarnaast wordt je bier ook nog glutenvrij!

Win-win toch?

Hopmans

Citaat van: RobinB op 25-08-2011  18:50 uOch, het is maar net hoe je "natuurlijk" definieerd! ;D
het enzym is in ieder geval wel natuurlijk, wel opgezuiverd van een schimmel.
Je zou het ook best als ecologisch/duurzaam kunnen zien omdat er geen energieverslindende koude lagering van weken nodig is.
Daarnaast wordt je bier ook nog glutenvrij!

Win-win toch?
Dan zal het met een andere naam verkocht moeten worden denk ik.

:biersmile:

Harold

Koude waas is een eigenschap van niet gefiltreerd bier. Bij lage temperatuur wordt de oplosbaarheid van bepaalde eiswitten overschreden; bij hoger temperaturen juist het tegenovergestelde. Dit is een leuke eigenschap van bieren van brouwerijen die hun bier niet filtreren. Houden zo, het onderscheidt ons een beetje van de grote jongens.

RobinB

Citaat van: Harold op 25-08-2011  20:55 uKoude waas is een eigenschap van niet gefiltreerd bier.

Zoals vermeld hoef je niet te filtreren om de koudewaas kwijt te raken.
Koud lageren (of klaringsmiddelen) is al voldoende.

Koudewaas is dus niet per se een kenmerk van ongefilterd bier! ;D

Vergelijkbare Topics (7)

1305

Gestart door Adrie

Reacties: 15
Gelezen: 10094

36552

Reacties: 21
Gelezen: 6601

28268

Reacties: 3
Gelezen: 1754

19596

Reacties: 2
Gelezen: 2353

5331

Gestart door klaas

Reacties: 3
Gelezen: 3313

40035

Reacties: 8
Gelezen: 1476

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.