Hoeveelheid gist en de invloed dat dit heeft op de body van een bier

Gestart door Jacques, 14-08-2011 22:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Dit is een afgepitst onderwerp. Zie hier voor het oorspronkelijke onderwerp.

Citaat van: pincopallino op 14-08-2011  20:26 uLijkt mij logisch. Koolhydraten welke niet voor 100% worden omgezet in alcohol geven een voller smaakbelevenis.

Body is heel wat meer dan alleen restsuikers. Ook eiwitten, hogere alcoholen en esters, hopbestanddelen en opgeloste zouten dragen in belangrijke mate bij aan de body. Die licht hogere vergistingsgraad is niet bepalend. Een lager gehalte aan esters en wat meer autolyseproducten (vooral enzymen) die eiwitten afbreken is waarschijnlijk de oorzaak van een minder volle smaak.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 14-08-2011  22:09 uBody is heel wat meer dan alleen restsuikers. Ook eiwitten, hogere alcoholen en esters, hopbestanddelen en opgeloste zouten dragen in belangrijke mate bij aan de body. Die licht hogere vergistingsgraad is niet bepalend. Een lager gehalte aan esters en wat meer autolyseproducten (vooral enzymen) die eiwitten afbreken is waarschijnlijk de oorzaak van een minder volle smaak.

Jawel, maar zou een hogere gist dosering het bovenstaande veroorzaken ?? Lijkt mij meer  te maken hebben met temperaturen trajecten, maischschema , ingrediënten enz.

Adrie

Heren, dit onderwerp gaat over gistdepot, niet over body. Graag een nieuw onderwerp aanmaken.

Jacques

Citaat van: Adrie op 15-08-2011  08:53 uHeren, dit onderwerp gaat over gistdepot, niet over body. Graag een nieuw onderwerp aanmaken.

Gedaan.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 15-08-2011  08:39 uJawel, maar zou een hogere gist dosering het bovenstaande veroorzaken ?? Lijkt mij meer  te maken hebben met temperaturen trajecten, maischschema , ingrediënten enz.

Ja dit is zo. In deze constatering sta ik niet alleen. Op de site van Norhern Brewer heb ik dat bevestigd gezien. Ik kan het echter zo snel niet de link vinden.

janjansen

Ik vind dit een zeer interessant onderwerp.
Om de een of andere reden heb ik nog niet voldoende grip op de "volheid" van mijn bier.
Suggesties over maischschema's heb ik uitgeprobeerd om de body te beïnvloeden.
Zonder merkbaar succes. Mijn voorlopige conclusie is dat een eenstapsmaisch op 68 graden prima voldoet.
Weizen uitgezonderd. Misschien.

Resten nog de moutstort, de hoeveelheid toegevoegde gist (waarover op dit forum nu ook weer veel tegenspraak zie PietO die meent dat de gehele slurry van een voorgaand brouwsel kan worden ingezet, hetgeen weer betwijfeld wordt door Jacques) en de vergistingstemperatuur.

Ik weet het niet. En rotzooi ondertussen semi-gestructureerd aan.
Ik heb in het verleden 2 uitstekende witbieren gebrouwd. Vol van smaak volgens mij en anderen.
Allerlei pogingen dit te repliceren zijn dan weer jammerlijk mislukt. Die waren te leeg van smaak.
Godzijdank is dit maar een hobby van me.

Mijn eerstvolgende experiment wordt het brouwen van een 3944 witbier (samen met Ed, 12345).
Het idee is om met een simpel startertje (1 L.), waarbij alleen het bezinksel van die starter wordt toegevoegd, te gaan brouwen.

Schiet mij maar lek.

Vergelijkbare Topics (7)

16914

Gestart door guuz

Reacties: 9
Gelezen: 8844

33284

Reacties: 6
Gelezen: 1591

22898

Reacties: 23
Gelezen: 8638

2163

Gestart door Huub Krekels

Reacties: 37
Gelezen: 24482

26735

Reacties: 35
Gelezen: 9376

8702

Reacties: 17
Gelezen: 4157

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.