Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Super des Fagnes Blond

Gestart door Edgar, 20-11-2004 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Niet ver van Chimay deze brouwerij, die uitbundig adverteert in de omgeving. "Zie de ambachtelijke kunst van het bierbrouwen" "Zie de ambachtelijke brouwerij in vol bedrijf" etc etc. Bij het woord "ambachtelijk" word ik meestal wantrouwig, en ook deze keer niet ten onrechte. Het doet nogal Duits aan, een grote zaal met centraal een bar omgeven door vele tafeltjes, een vrijstaand houtvuur met een met koper beslagen afzuigkap erboven. Dikke laag veiligheidsglas tussen jou en de vlammen, dus je ziet het vuur maar ruikt het niet. Aan de rechterkant een museale tentoonstelling van oude brouwapparatuur, aan de linkerkant de feestzaal met achter een touw de moderne, electronisch gestuurde brouwuitrusting. Veel duur koperbeslag over de ketels, pracht en praal dus. Het geheel doet aan als een toeristenattractie. Op de parking is er plaats voor bussen vol Engelsen en Duitsers. Ook de multimediazuilen ontbreken niet, met touchscreens en geanimeerd lopende en pratende bierpullen. Je weet niet wat je ziet! Kennelijk word het bier hier goed verkocht, want er is geld in gestoken.

Het is allemaal te zien op hun al even high-tech website:

http://www.fagnes.be/brasserie/

Ook van het brouwen ruik je in de zaal helemaal niets. Dat vond ik erg jammer. De rondleiding die elders werd aangeprezen als zeer interessant werd schouderophalend afgedaan als "je kunt rondlopen en de borden lezen, van het brouwen zie je toch niets". Ok dan.

Proeven dan maar. Super des Fagnes Blond is kraakhelder, zeer lichtgeel, met een mooie stabiele schuimkraag. De geur is fris, redelijk hoppig met als storing: Metaal. De test met wat bier op de rug van de hand laat die metaalgeur onmiskenbaar uitkomen. Te sterk naar mijn smaak, ik houd niet van metalige bieren. Hommelbier heeft er ook last van bijvoorbeeld, niets voor mij.
Het drinkt gemakkelijk, duidelijke alcoholwarmte, en duidelijke caramelgeur. Of dat diacetyl is weet ik niet. Ik proef ook zoethout, en als er al koriander of sinaasappel in zit is het zeer met mate gebruikt. Goede balans tussen droogte en volmondigheid. De bitterheid is, zoals zoveel in de brouwerij, commerciƫel verantwoord. Niet zeer bitter dus. Het doet denken aan Chouffe.

Het water voor dit bier komt uit het nabijgelegen drinkwater-stuwmeer Ry de Rome. Het zou me niet verbazen als het transport van dat water met oude ijzeren pijpen gebeurt, wat de metaalsmaak kan verklaren. Anders zit het er misschien in de bodem, of is het een brouwfout.

Ik heb me ook de Saison aangeschaft, een proefnotitie hiervan volgt later.

Al met al is de brouwerij eerder een toeristenattractie dan een "ambachtelijke brouwerij". Als metaalsmaak en caramel je niet stoort, is hun hoofdbier een goed bier.

MO

Ik en mijn lage smaakdrempel voor diacetyl hebben dit altijd al een zeer romig vies-boterig blondje gevonden. Leuk verslag, Edgar.

Nico

Deze brouwerij heb ik tweemaal bezocht.
De eerste keer samen met een aantal collegae na vooraf contact gehad te hebben over onze bedoelingen aangaande het bezoek. De pas gestarte brouwer vertelde ons toen enthousiast en vermakelijk trots over zijn proces en de gebruikte ingredienten en nog wel in zijn beste Nederlands. Het bezoek viel vroeg in het voorjaar.
Afgelopen september, op het eind van een druk touristenseizoen, ben ik er nog eens met mijn vrouw geweest. Het geheel ademde er toen inderdaad de sfeer zoals Edgar die schetste.
Voor een excursie lijkt het mij daarom beter even vantevoren contact op te nemen met de brasserie.
Over de ambachtelijkheid van het brouwen valt te discussieren. Nemen amateurbrouwers, in hun poging naar reproduceerbaar brouwen en voortschrijdend biotechnologisch inzicht, ook niet steeds meer hun toevlucht tot geadvanceerde en geautomatiseerde technieken en bijgestelde maischschema's?

:proost2:
Nico

Edgar

Leuk dat iemand weet waar ik het over heb :)

Ik ben het met je eens, ambachtelijk bestaat eigenlijk niet meer, ook steeds minder bij amateur(brouwer)s. Dat is juist waarom mijn nekharen overeind komen als bedrijven of instellingen ermee te koop lopen. Kijk je wel eens naar de Keuringsdienst van Waarde?

Nico

Je bedoelt Waarde zonder Norm?  :)

:proost2:
Nico

Vergelijkbare Topics (7)

2138

Gestart door wim

Reacties: 9
Gelezen: 4447

11541

Reacties: 3
Gelezen: 3157

2090

Gestart door wim

Reacties: 7
Gelezen: 5018

2818

Gestart door MO

Reacties: 8
Gelezen: 8883

11721

Gestart door MaartenM

Reacties: 2
Gelezen: 2208

2143

Reacties: 0
Gelezen: 1837

8628

Reacties: 5
Gelezen: 3278

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.