Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG van Brewferm pils is 1005: is dat niet te laag?

Gestart door BrauwerPower, 15-07-2011 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

BrauwerPower

Goedemiddag beste Brouwers,

Ik ben voor de 1e keer aan het proberen via een brewfem pakket (pils) en het starterspakket te brouwen. ik heb echter een vraag over het soortelijk gewicht (SG) en het bottelen.

Mijn waterslot gaf gister bijna geen activiteit meer aan in de zin van bubbels, dus heb ik een beetje afgetapt in een maatglas om zo de SG te meten. deze gaf 1005 aan. ik weet niet zeker of ik het goed afgelezen heb, maar ik heb gewoon vanaf boven gekeken en het was dus 'droog' vanaf 1005.

Vraag1: is dit niet te laag? Of beter gezegd: wordt hij nog meer (richting 1010) of wordt het juist minder (richting 1000)?

Ik ben van plan vanavond of anders morgen het over te hevelen naar een ander vat om daar de 2e suikerhoeveelheid bij te doen en daarna de flessen vanuit het 2e vat te bottelen.

Vraag2: dit overhevelen wil ik doen middels een hevelslang die ik bij Brouwmarkt heb besteld (Hevel uitschuifbaar (type 109050) met kraan en droesemkop (109050)). als ik het gewoon van bovenaf het originele gistingsvat naar het 2e overhevel middels die slang dat is dat gewoon goed toch? Dan zal het toch niet snel oxideren mits ik nadat ik het het overheveld heb met een deksel for the time being afsluit?

Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen.

Top deze site trouwens. heb ik al veel kunnen afvangen middels de oude topics. keep up the good work!

een NoobBrouwer

William

Welkom op dit forum BrauwerPower. We zijn allemaal als noob begonnen ;).

Met 1005 lijkt dit bier wel uitgegist en kun je gaan bottelen. Wat was het start sg en smaakte het sg monster lekker?.

Zorg er bij het hevelen voor dat de slang in het ontvangende vat op de bodem ligt, dan heb je vrijwel geen gekletter en zuurstofopname. Om zuurstofopname tegen te gaan hoeft er geen deksel op. Die deksel is natuurlijk wel nuttig om te voorkomen dat er van alles invalt (van stof tot bacterieen), dus die deksel maar gewoon doen.

Jacques

1005 kan. Maar kan ook een aanwijzing zijn voor een infectie.
De waarde zal niet omhoog gaan eerder naar beneden als je infectie te pakken hebt.
Het kan ook zijn dat er helemaal niets aan de hand is en dat het bier goed is uitvergist.
Als het bier onaangenaam zuur is of een andere vervelende smaak heeft je meer.

Of je nu wel of niet last gaat krijgen van een oxidatiesmaak ligt ook aan het afsluiten van de deksel van je vergistingsemmer. Vaak zitten er bij startersets emmers die niet goed afsluiten. Om risico's op oxidatie te voorkomen doe je er goed aan niet te lang te te lageren/nagisten.

BrauwerPower

Heren, bedankt voor de (snelle) reacties! Ik heb nog een paar vragen/opmerkingen.

-Wat betreft de vergistingsemmer: die zat als het goed is wel vrij goed afgesloten. het waterslot gaf al vrij snel 'bubbels'. dat is een teken dat het wel goed afgesloten is als ik het goed heb?

-Wat betreft wel/niet zure smaak: ik heb een beginnersfout gemaakt. ik heb (nog) niet geproefd. wel heb ik geroken en het rook een beetje 'champagne'-achtig. Dat riekt letterlijk en figuurlijk naar een zure smaak. ik ga zo meteen gelijk ff proeven. als ik het 'onaangenaam zuur' smaakt dan heb ik dus een infectie in het bier en is het dus niet goed (en moet ik opnieuw beginnen?  :huilen:

-als het niet geïnfecteerd is dan ga ik bottelen, nadat ik het bier heb overgeheveld in een ander vat. ik heb nieuwe flesjes besteld (bij Brouwmarkt). ik heb begrepen uit eerdere topics dat in dat geval omspoelen met een beetje oxi chempro afdoende is?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

MM

Citaat van: BrauwerPower op 16-07-2011  11:08 uHeren, bedankt voor de (snelle) reacties! Ik heb nog een paar vragen/opmerkingen.

-Wat betreft de vergistingsemmer: die zat als het goed is wel vrij goed afgesloten. het waterslot gaf al vrij snel 'bubbels'. dat is een teken dat het wel goed afgesloten is als ik het goed heb?

-Wat betreft wel/niet zure smaak: ik heb een beginnersfout gemaakt. ik heb (nog) niet geproefd. wel heb ik geroken en het rook een beetje 'champagne'-achtig. Dat riekt letterlijk en figuurlijk naar een zure smaak. ik ga zo meteen gelijk ff proeven. als ik het 'onaangenaam zuur' smaakt dan heb ik dus een infectie in het bier en is het dus niet goed (en moet ik opnieuw beginnen?  :huilen:

-als het niet geïnfecteerd is dan ga ik bottelen, nadat ik het bier heb overgeheveld in een ander vat. ik heb nieuwe flesjes besteld (bij Brouwmarkt). ik heb begrepen uit eerdere topics dat in dat geval omspoelen met een beetje oxi chempro afdoende is?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Ga bij het proeven vooral uit van je eigen smaak. Als je het bier lekker vind smaken, moet je het gewoon bottelen, misschien met iets minder bottelsuiker. Bij het bottelen is het slim om niet alleen de binnenkant van de flesjes, maar ook de buitenkant met chemipro oxi te spoelen.

rvinke

Ik zet zelf de flesjes altijd in de vaatwasser... op het heetste programma en met een vaatwastablet denk ik niet dat de bronnen voor een infectie overleven.

BierHenk

Citaat van: rvinke op 26-07-2011  19:58 uIk zet zelf de flesjes altijd in de vaatwasser... op het heetste programma en met een vaatwastablet denk ik niet dat de bronnen voor een infectie overleven.
Ik denk toch dat de vaatwasser niet voldoende is.
Bactereologisch al niet, want de meeste vaatwassers komen niet boven de 80 graden uit. Daar lacht een beetje bacterie om.

Bovendien komt het water van de sproei-armen amper binnenin de flesjes, waar de bron van infectie zit.
Na de vaatwasser is het m.i. dus echt noodzaak de flesjes goed te reinigen met oxi .

Raymond293

Wat betreft het lage SG, dat had ik ook met het pils blik van Brewferm, ik kwam rond de 1000 uit.
Heb je de 20 of 10 liter variant gemaakt? Denk dat dat nogal uitmaakt in het eindresultaat.

Mijn bier smaakte overigens erg flets en waterig....soort Corona zonder smaak :D
Dit resultaat heeft me overigens wel doen besluiten om gewoon met mout te gaan brouwen en niet met blik...

Hopmans

Citaat van: Raymond293 op 26-07-2011  22:14 uWat betreft het lage SG, dat had ik ook met het pils blik van Brewferm, ik kwam rond de 1000 uit.
Heb je de 20 of 10 liter variant gemaakt? Denk dat dat nogal uitmaakt in het eindresultaat.

Mijn bier smaakte overigens erg flets en waterig....soort Corona zonder smaak :D
Dit resultaat heeft me overigens wel doen besluiten om gewoon met mout te gaan brouwen en niet met blik...

Zou er iets met die blikken zijn?
Zou er een infectie in die blikken kunnen zitten?

BierHenk

Citaat van: Hopmans op 27-07-2011  06:50 uZou er iets met die blikken zijn?
Zou er een infectie in die blikken kunnen zitten?
Dat denk ik niet.
De oorzaak is m.i. eerder de enorme suikerstort die je moet doen.
Hierdoor gist het bier veel verder door dan met een volmout-brouwsel het geval zou zijn,
simpelweg omdat er louter vergistbare suikers (lees: zeer weinig onvergistbare suikers) in het wort aanwezig zijn.

Biertje1985

Ik heb met de Muntons Mexican Cerveza ook een SG van 1005, na krap 4 dagen de smaak is nog erg gistend, en er is geen activiteit meer in het waterslot. Wat moet ik nu doen?

Tevens heb ik een Brewferm Tripel ook tegelijk, laten staan deze is ook stil gevallen, de smaak is rijk met een hoog alcoholsmaakje, alleen is het bier erg donker en troebel, kan ik na krap 4 dagen al bottelen? Tripel begin SG 1070 nu 1016.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 29-07-2012  02:27 uIk heb met de Muntons Mexican Cerveza ook een SG van 1005, na krap 4 dagen de smaak is nog erg gistend, en er is geen activiteit meer in het waterslot. Wat moet ik nu doen?

Tevens heb ik een Brewferm Tripel ook tegelijk, laten staan deze is ook stil gevallen, de smaak is rijk met een hoog alcoholsmaakje, alleen is het bier erg donker en troebel, kan ik na krap 4 dagen al bottelen? Tripel begin SG 1070 nu 1016.

Geduld, geduld, geduld!

Laat de bieren nog een weekje staan. De gist zal uitzakken waarna gistsmaak vermindert en het bier wordt veel helderder. Zorg er wel voor dat het bier in een en goed sluitend gistvat staat voorzien van een waterslot.
Het hebben van een goed sluitend gistvat is noodzakelijk om oxidatiesmaak te voorkomen. Als je twijfels hebt over de gasdichtheid van je vergistingsvat kun je het bier het beste overhevelen naar een glazen mandfles (met mand!) voorzien van een siliconen stop met waterslot.

hansm

Jacques,

Ik zie regelmatig beginners langskomen die al na een paar dagen willen gaan bottelen.

Is het misschien een idee om in de "Veel gestelde vragen door beginnende hobbybouwers" (Wiki) een "Wanneer moet ik bottelen"-vraag op te nemen?

:degroeten:

Jacques

Citaat van: hansm op 29-07-2012  10:29 uJacques,

Ik zie regelmatig beginners langskomen die al na een paar dagen willen gaan bottelen.

Is het misschien een idee om in de "Veel gestelde vragen door beginnende hobbybouwers" (Wiki) een "Wanneer moet ik bottelen"-vraag op te nemen?

:degroeten:

Goed idee. Ik was al van plan om de blikcursus aan te passen.

RobinB

Citaat van: BierHenk op 26-07-2011  20:36 uBactereologisch al niet, want de meeste vaatwassers komen niet boven de 80 graden uit. Daar lacht een beetje bacterie om.

Dit klopt niet.
Er zijn maar zeer weinig bacteriën die >70 ºC overleven, zeker niet in combinatie met agressief vaatwasmiddel en gedurende zo'n lange tijd (programma's van een uur of meer).
Glaswerk en servies kan je als praktisch steriel beschouwen uit een vaatwasser met een programma van 60+ ºC.

Het spoelen komt echter niet in de flesjes, daar ligt het grote manco.

Om de vraag voor te zijn: waarom gebruikt een microbiologisch lab dan een autoclaaf (121 ºC, hoge dampdruk)?
Omdat die met andere (oa sporevormende) pathogene bacteriën en schimmels werken waarbij er een 100% steriliteitsgarantie moet zijn.

seed7

Citaat van: RobinB op 29-07-2012  11:50 uHet spoelen komt echter niet in de flesjes, daar ligt het grote manco.

Mmm, daar zie ik nog wel wat DoeHetZelf mogelijkheden voor het aanpassen van een vaatwasser.

s7.

RobinB

seed7

Citaat van: RobinB op 29-07-2012  17:04 uDaar is zelfs al een topic van! ;D

De kluslijst wordt al maar langer :(

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 29-07-2012  09:43 uGeduld, geduld, geduld!

Laat de bieren nog een weekje staan. De gist zal uitzakken waarna gistsmaak vermindert en het bier wordt veel helderder. Zorg er wel voor dat het bier in een en goed sluitend gistvat staat voorzien van een waterslot.
Het hebben van een goed sluitend gistvat is noodzakelijk om oxidatiesmaak te voorkomen. Als je twijfels hebt over de gasdichtheid van je vergistingsvat kun je het bier het beste overhevelen naar een glazen mandfles (met mand!) voorzien van een siliconen stop met waterslot.

Bedankt voor de reactie, nog een kleine vraag:
Zou het verstandig zijn om het vat nu in de koelkast te platen op +- 8 a 9 graden? Of heeft dit nadelige gevolgen, het vat gist niet meer maar staat wel continue op 20 ºC donker opgeslagen.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 30-07-2012  00:46 uBedankt voor de reactie, nog een kleine vraag:
Zou het verstandig zijn om het vat nu in de koelkast te plaatsen op +- 8 a 9 graden? Of heeft dit nadelige gevolgen, het vat gist niet meer maar staat wel continue op 20 ºC donker opgeslagen.

Beide kan. Het plaatsen in een koelkast heeft als voordeel dat het helder worden wat sneller gaat. Nadeel is dat je de vergisting helemaal stillegt en dat de eventueel nog aanwezige (moeilijk) vergistbare suikers niet vergist worden.
Daarom raad ik je aan het bier eerst een dag of 5 te laten staan bij 20 ºC en pas daarna gedurende een dag of 3 koud weg te zetten.

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 30-07-2012  08:59 uBeide kan. Het plaatsen in een koelkast heeft als voordeel dat het helder worden wat sneller gaat. Nadeel is dat je de vergisting helemaal stillegt en dat de eventueel nog aanwezige (moeilijk) vergistbare suikers niet vergist worden.
Daarom raad ik je aan het bier eerst een dag of 5 te laten staan bij 20 ºC en pas daarna gedurende een dag of 3 koud weg te zetten.

Oke, dan laat ik het nog even staan en zet het daarna in de koelkast, ik denk dat ik het bier dan ook even overhevel naar een ander vat, zodat het mooi kan nagisten.

Vergelijkbare Topics (7)

12726

Reacties: 29
Gelezen: 8797

38326

Reacties: 2
Gelezen: 1371

1144

Reacties: 8
Gelezen: 10439

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3950

32245

Reacties: 18
Gelezen: 4306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.