Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ballon koolzuurproductie meter

Gestart door Henielma, 10-07-2011 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

Een nieuwe variant om koolzuurproductie te kunnen meten om de vergisting te kunnen volgen met behulp van Tcontrol.

Deze is opgebouwd rondom een driewegklep met twee standen.
Klep uit: het koolzuur gaat van het gistvat naar de ballon.
Klep aan: het koolzuur gaat van de ballon naar de uitlaat en stroomt de omgeving in.

Een drukschakelaar van 2 mbar schakelt de klep aan als de 2 mbar bereikt is en schakelt de klep weer uit als de druk uit de ballon verdwenen is.

Tegelijk met de klep wordt een relais ingeschakeld die het signaal naar Tcontrol geeft.

Hieronder een schets van deze oplossing.

In het echt heb ik deze opgebouwd op mijn 60 liter gistvat. Hieronder is de ballon gevuld.

En hier is de ballon leeg.

Nu loopt een test waarbij een aquariumpompje lucht in het gistvat pompt. Ik wil bij verschillende temperaturen gaan meten wat de koolzuurproductie meter aangeeft. Dit om te kijken of het de moeite is om in Tcontrol te compenseren voor de temperatuur.

Een screenshot van de test.

Henielma

Hier nog een filmpje als deze koolzuur productiemeter in bedrijf is.

William

Een mooi compact apparaatje, zelfs met een lampje tijdens het leeglopen van de ballon!

Is de ballon ook voldoende niet-permeabel voor koolzuur bij langere tijdschalen (lagere koolzuurproductiesnelheden)?

Henielma

Inderdaad mooi compact.

De doorlaatbaarheid van de ballon valt mee denk ik. De ballon wordt niet echt opgeblazen. Alleen maar opgeblazen tot het echt kracht kost. Tot dan is het materiaal nog best dik bij deze grote ballon.

Met de dunne latex  handschoen heb ik laatst een witbier vergist en ook na 2,5 week registreerde de pulserende bellenteller nog steeds koolzuur.

Er zal best koolzuur door de wand van de ballon en of handschoen gaan maar ik ben er niet zo bang voor. Tijdens een vergisting wordt ongeveer 600 liter koolzuur geproduceerd. Als er aan het eind van de vergisting 10 liter zoek raakt dan raak ik nog niet in paniek.

RobinB

Wat gaat dit snel!? is dit een echte vergisting of een luchtpompje?

We mooi hoor! :duimop:

Henielma

Dit is een aquariumpompje. Deze geeft net iets meer lucht per uur dan mijn heftigste vergisting koolzuur gaf. Daarom kan ik hiermee goed testen.

weed

Mooi hoor!

Sluit die klep helemaal af of is er nog lekkage?
Hoe bepaal je de inhoud van de ballon?

:degroeten:

Henielma

Die klep sluit helemaal af. De inhoud van de ballon heb ik geschat. Ik weet ongeveer hoeveel dat pompje per uur produceert en daarmee bepaal ik de ballon inhoud. Maar je kan daar heel veel manieren voor bedenken maar eigenlijk is dat minder belangrijk.

Tijdens de eerste paar vergistingen de parameter L CO2 per puls zodanig aanpassen dat Tcontrol het juiste SG aangeeft wat je ook meet met je hydrometer. Er is een ongeveer lineair verband tussen het aantal pulsen die Tcontrol telt en de afname van het SG van je jongbier. Dat verband stel je in met die parameter L CO2 per puls.

Kleine_Schriek

Wow, heel mooi! Denk dat dit ook mijn voorkeursapparaat wordt om na te bouwen. Die ballon herken ik ;-) Krijg ik bij mijn vakantieverblijf altijd gratis, zijn supersterk en dik.

weed

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  22:12 uDie klep sluit helemaal af. De inhoud van de ballon heb ik geschat. Ik weet ongeveer hoeveel dat pompje per uur produceert en daarmee bepaal ik de ballon inhoud. Maar je kan daar heel veel manieren voor bedenken maar eigenlijk is dat minder belangrijk.

Tijdens de eerste paar vergistingen de parameter L CO2 per puls zodanig aanpassen dat Tcontrol het juiste SG aangeeft wat je ook meet met je hydrometer. Er is een ongeveer lineair verband tussen het aantal pulsen die Tcontrol telt en de afname van het SG van je jongbier. Dat verband stel je in met die parameter L CO2 per puls.

Ik ben een controlfreak denk ik  :nut:
In elk geval bewijs je dat het lekker compact kan.

Henielma

Deze "bellenteller' is inderdaad redelijk eenvoudig te bouwen.

Die ballon heeft mijn zoontje ergens gekregen en ik heb deze ballon van hem afgepakt.  >:D Maar hij vond het niet erg.

Inmiddels heb ik deze ballonnen ook op ebay gevonden. De zoekterm is "punch ball balloons".

De klep heb ik via ebay in Hongkong besteld. De zoekterm daarvoor is "Three Way Two Position 1/2" NPT Solenoid Valve". Ik heb een 24 V klep maar had eigenlijk liever een 12 V klep gehad maar die kon ik niet vinden. Bij de klep zat echter een websiteadres (www.sourcingmap.com) van de klepverkoper en daar zag ik wel een 12 V variant. Die was ook goedkoper maar ik weet natuurlijk niet of die ook werkt.

De drukschakelaar had ik nog liggen. Deze is 0,2 .. 2 mbar maar 5 mbar is mogelijk zelfs nog beter want ik heb mijn drukschakelaar op de hoogste druk afgeregeld met het stelschoefje.

Waarschijnlijk gaat het ook met drukschakelaars die in vaatwassers of wasmachines ingebouwd zijn. Deze worden gebruikt om te controleren of er water in de machine gelopen is voordat de verwarming gestart wordt.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  22:25 uDeze "bellenteller' is inderdaad redelijk eenvoudig te bouwen.

Die ballon heeft mijn zoontje ergens gekregen en ik heb deze ballon van hem afgepakt.  >:D Maar hij vond het niet erg.

Inmiddels heb ik deze ballonnen ook op ebay gevonden. De zoekterm is "punch ball balloons".

De klep heb ik via ebay in Hongkong besteld. De zoekterm daarvoor is "Three Way Two Position 1/2" NPT Solenoid Valve". Ik heb een 24 V klep maar had eigenlijk liever een 12 V klep gehad maar die kon ik niet vinden. Bij de klep zat echter een websiteadres (www.sourcingmap.com) van de klepverkoper en daar zag ik wel een 12 V variant. Die was ook goedkoper maar ik weet natuurlijk niet of die ook werkt.

De drukschakelaar had ik nog liggen. Deze is 0,2 .. 2 mbar maar 5 mbar is mogelijk zelfs nog beter want ik heb mijn drukschakelaar op de hoogste druk afgeregeld met het stelschoefje.

Waarschijnlijk gaat het ook met drukschakelaars die in vaatwassers of wasmachines ingebouwd zijn. Deze worden gebruikt om te controleren of er water in de machine gelopen is voordat de verwarming gestart wordt.
Die ballonnen verkopen ze ook bij de Action. 5 stuks voor 1 euro. Zag ze vrijdag nog liggen.

Ik zal die klep bestellen. Moet dus ook een 24 volt adapter bestellen?
Ik heb die 12V bekeken, maar die is ook 24V maar in het plaatje staat 12V. De specs zeggen 24V.

Waar haal je de gasslang aansluitingsdingen van die 1/2" om in die klep te schroeven?

Henielma

Goede tip van die ballonnen bij de Action.

Bij die klep heb je inderdaad ook een 24 Vdc (gelijkspanning) adapter nodig en een 24 Vdc relais. Dat relais heeft alleen een maakcontact nodig.

Voor de diode kan je bijvoorbeeld een 1N4007 gebruiken. Dat is een standaard diode. Bij elektronica zaken te koop of op ebay.

Die slangaansluitingen die in de klep geschroefd worden komen van de lokale installateur met een groot assortiment. Drie stuks samen kosten iets van EUR 8,--. Misschien kan je die ook op ebay vinden maar ik zou geen zoekterm daarvoor weten.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  22:49 uGoede tip van die ballonnen bij de Action.

Ja van speelgoed heb ik verstand  ;D

Ik zie bij Conrad dat een relias 24V 1,60 euro kost, dus dat is het geld niet. (Bestnr.: 504220 - 89)

En die diode kost wel 10 cent ;-)

Dat ga ik maar even bij de electronicazaak in Eindhoven halen als het zover is.

Henielma

Die relais zijn inderdaad soms niet zo duur. De stroom die ze kunnen schakelen is niet belangrijk 1 mA is voldoende maar 2 A is ook goed. Die elektronicazaak in Eindhoven zal die spullen vast hebben.

Die 1/2" slangaansluitingen heb ik inmiddels op ebay gevonden maar het valt me mee dat de lokale installateur niet duurder is in die dingen. De zoekterm op ebay kan zijn "  "1/2"" brass hose  "

Heb je al iets van een drukschakelaar gevonden?

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  23:11 uDie relais zijn inderdaad soms niet zo duur. De stroom die ze kunnen schakelen is niet belangrijk 1 mA is voldoende maar 2 A is ook goed. Die elektronicazaak in Eindhoven zal die spullen vast hebben.

Die 1/2" slangaansluitingen heb ik inmiddels op ebay gevonden maar het valt me mee dat de lokale installateur niet duurder is in die dingen. De zoekterm op ebay kan zijn "  "1/2"" brass hose  "

Heb je al iets van een drukschakelaar gevonden?
Bedankt, ben gelijk aan het kijken. Maar over het andere uiteinde. Hoe dik moet dat zijn?
Ik vind deze erg mooi:
Zoek op "Brass Barb Fitting 1/2" NPT x 3/8" Hose Water Fuel Boat"

Een dikker optie is deze:
"1/2” ID Hose Barb X 3/8” NPT Solid Brass Fitting~USA!"

Kleine_Schriek

O ja, de goedkoopste is deze:

"1/2" M Thread to Hose Tail Brass Connector Ball Valve

Maar daar zit een hendel op....wel hongkong dus weinig verzendkosten (deze rekent 50 cent)

Henielma

Zodaning zodat ze in de waterslot uitgang (6 mm?) van de siliconen stop passen. Dus iets van 7 of 8 mm diameter. Maar in die stoppen past het al snel.

De eerste lijkt op de foto dunner maar ze geven voor de slang net zo goed 3/8" aan. Dus ik weet niet of die foto juist is. Ik ben met de klep in de hand naar de installateur gegaan. Kan je direct zien of het past.

Je moet die niet slangaansluitingen niet te ver in de klep draaien omdat je dan de klep zelf raakt en die dan mogelijk beschadigd.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  23:37 uZodaning zodat ze in de waterslot uitgang (6 mm?) van de siliconen stop passen. Dus iets van 7 of 8 mm diameter. Maar in die stoppen past het al snel.

De eerste lijkt op de foto dunner maar ze geven voor de slang net zo goed 3/8" aan. Dus ik weet niet of die foto juist is. Ik ben met de klep in de hand naar de installateur gegaan. Kan je direct zien of het past.

Je moet die niet slangaansluitingen niet te ver in de klep draaien omdat je dan de klep zelf raakt en die dan mogelijk beschadigd.
Denk dat dat inderdaad het handigst is om ter plekke te passen.

Dus ik moet die drukmeter even uitzoeken (was al flink gedaan in een draadje) en dan die 3weg klep bestellen. dan kan ik over drie weken ermee aan de slag waarschijnlijlk.

Henielma

Die klep heeft er bij mij minder dan 2 weken over gedaan om hier te komen vanuit Hongkong. Dus inderdaad over drie weken kan je het geheel werkend hebben lijkt me.

hansHalberstadt

Als je die kleppen hebt liggen is het misschien een handige oplossing, maar ik denk dat ik toch maar ga voor de aquariumpomp oplossing met slechts 1 micro switch + waterslot + een zelfgemaakt membraantje, maar goed, er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, afhankelijk welke route de voorkeur heeft.
HansH

Adrie

Citaat van: Henielma op 10-07-2011  22:12 uTijdens de eerste paar vergistingen de parameter L CO2 per puls zodanig aanpassen dat Tcontrol het juiste SG aangeeft wat je ook meet met je hydrometer. Er is een ongeveer lineair verband tussen het aantal pulsen die Tcontrol telt en de afname van het SG van je jongbier. Dat verband stel je in met die parameter L CO2 per puls.

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar het is toch zo dat als de ballon leegloopt de geproduceerde CO2 ook naar de omgeving ontsnapt? Als dat zo is, dan zal er aan het begin van de vergisting meer CO2 ontsnappen die niet geregistreerd wordt dan aan het eind, omdat er in het begin per seconde meer CO2 wordt geproduceerd. Dat betekent dat de parameter niet constant is door de vergisting heen.

Kleine_Schriek

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2011  11:54 uAls je die kleppen hebt liggen is het misschien een handige oplossing, maar ik denk dat ik toch maar ga voor de aquariumpomp oplossing met slechts 1 micro switch + waterslot + een zelfgemaakt membraantje, maar goed, er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, afhankelijk welke route de voorkeur heeft.
HansH
Ik vind jouw idee eigenlijk nog eenvoudiger in principe, maar de praktijk nabouwen en dan aan Tcontrol knopen, dat laatste weet ik nog niet hoe en dus bouw ik Henielma denk ik maar na. Tja, ik heb er nu eenmaal niet zoveel verstand van...

Henielma

Citaat van: Adrie op 11-07-2011  12:08 uMisschien begrijp ik het verkeerd, maar het is toch zo dat als de ballon leegloopt de geproduceerde CO2 ook naar de omgeving ontsnapt? Als dat zo is, dan zal er aan het begin van de vergisting meer CO2 ontsnappen die niet geregistreerd wordt dan aan het eind, omdat er in het begin per seconde meer CO2 wordt geproduceerd. Dat betekent dat de parameter niet constant is door de vergisting heen.

Het duurde even voordat ik begreep wat je bedoeld. Maar tijdens het leeglopen van de ballon is het gistvat afgesloten. De dan geproduceerde koolzuur blijft dan bewaard totdat de ballon leeg is en de klep weer omschakelt.

Het punt wat je aanhaalt is wel het geval als je de geen buffervat (ballon) zou gebruiken en de drukschakelaar direct op het gistvat plaatst. Dan zou je minder nauwkeurig gaan meten.

Henielma

Op dit moment staat een aquariumpompje buiten de vergistingskast continu lucht te pompen in het gistvat. Het gistvat bevat alleen lucht en daardoor schiet de temperatuur nogal door. Maar dat is verder geen punt in dit geval.
Ik heb de vergistingskast op verschillende temperaturen gezet en ben opzoek of er een duidelijk andere gemeten waarde wordt door de koolzuur volume meter.

Hieronder het Tcontrol scherm.

Wat ik zie is een klein verband tussen de omgevingstemperatuur en het gemeten volume per uur. Maar het verband is precies andersom als ik verwacht had.
Ik zie dat bij een lagere temperatuur de ballon vaker gevuld wordt en dus de volumestroom hoger lijkt. Dit zou verklaart kunnen worden door krimp van de ballon of minder elastisch zijn. Maar ik had verwacht dat het effect van de krimp van de lucht groter zou zijn. Nu zit in de ideale gas wet de absolute temperatuur en die veranderd niet zoveel. 10 ºC op 300 K is 3,3%

Het verschil is ongeveer
30,2 liter per uur bij 25 ºC 
31 liter per uur bij 10 ºC

Dit is ook zo'n 3% maar dan evenredig met de temperatuur terwijl ik nu een omgekeerd evenredig effect meet.

Vergelijkbare Topics (7)

39266

Reacties: 47
Gelezen: 10136

535

Gestart door DotCom

Reacties: 123
Gelezen: 70205

26-01-2013 12:33 u
door orangeloo
34292

Reacties: 28
Gelezen: 6417

31653

Gestart door orangeloo

Reacties: 6
Gelezen: 1905

25991

Reacties: 1
Gelezen: 1576

19093

Gestart door jelle

Reacties: 34
Gelezen: 18563

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.