Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterkuip

Gestart door 12345, 26-06-2011 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

12345

Mag ik even mijn filterkuip voorstellen?

Eerst dacht ik aan twee bakken van Curver van 30 liter, maar er bleek maar met moeite 28 liter in te passen. Misschien bruikbaar als je brouwsels van 20 liter maakt?

Ik wil ook brouwsels van 25 liter kunnen maken en heb daarom bij de Hema twee SmartStore opbergboxen van 50 liter gekocht (17 Euro per stuk).

Ik las op dit forum allerlei discussies over de diameter van de gaatjes: die van 1 mm zouden snel dichtslibben en die van 3 mm zouden wat lang troebel wort doorlaten. Dus heb ik voor 2 mm gekozen.

De achterkant van een box afgeplakt met tape, een 5 x 5 mm raster getekend. Het boortje kort inspannen, een zo licht mogelijke machine kiezen en die doorlopend laten draaien op een niet te laag toerental (want dat geeft lange, kleverige spanen die naderhand weggepeuterd moeten worden). Te snel is ook niet goed.

En toen ik dat raster had geboord, heb ik daarna ook nog eens gaatjes geboord in het midden van elk vierkantje, bij wijze van arbeidstherapie. Ik heb in totaal ca. 6000 gaatjes geboord in niet veel meer dan 4 - 5 uur, waarschijnlijk minder. De doorlaat is bijna 2 dm2 (!).

Om de bodem toch nog sterk te laten zijn (op het einde van het filteren ligt er toch zo'n 6 - 7 kg natte bostel op, heb ik in een kruisgewijze strook minder gaatjes geboord.

In de ANDERE bak een net gat geboord en gevijld (en geschuurd) waar precies een kraantje in past.

Oscar

Zo....dat was een ijverig werkje... wel netjes gedaan... :groots:

MM

Mooi werk. Ik vraag me alleen of die kunststof niet, voedselveilig is.

12345

Het viel eigenlijk erg mee! En ik moest toch van mijn therapeut houtjes gaan hakken of iets dergelijks.

Nu nog een dompelkoeler maken, een RVS ketel kopen van 50 liter en ik kan echt gaan brouwen. Want het blikspul smaakt toch eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde ...

12345

Citaat van: MM op 26-06-2011  13:02 uMooi werk. Ik vraag me alleen of die kunststof niet, voedsel veilig is.

Kunststof is PP en voedselveilig. Althans, dat staat er op.

Kunststoffen, v. Dalen,
PP iets duurder dan PE, zelfde toepassingen, hoge temp bestendigheid (110) , vrijwel onbreekbaar, zeer goed bewerkbaar (als hout), gebruikt voor kopjes, borden, boterhamdozen, koffiefilters etc etc.

MM

Citaat van: 12345 op 26-06-2011  13:03 uKunststof is PP en voedselveilig. Althans, dat staat er op.

Dan heb je een hele mooie oplossing.

Herman

Is weer eens een andere oplossing. Ziet er strak uit!

12345

Citaat van: Herman op 26-06-2011  15:17 uIs weer eens een andere oplossing. Ziet er strak uit!
Met dank aan Hopmans en vele anderen!  :biersmile:

Hopmans

Thanks,

De kuip ziet er echt strak uit.

:duimop:

EBC

Voordat je nu met het echte filteren begint, doe eens een test met enkel heet water. verzeker jezelf dat het kraantje goed vastzit en niet lekt. Beter vooraf getest, dan ellende tijdens het brouwen.

Jacques

Veel plezier met je filterkuip. Het zal allemaal prima werken. Zelf ben ik blij dat ik geen heet beslag meer heb over te scheppen en heel veel jaren geleden de overstap heb gemaakt naar een hevelfilter. Dat werkt voor mij veel handiger en ik heb ook minder last van oxidatie van het beslag.
Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes.

12345

Citaat van: Jacques op 26-06-2011  22:00 uVeel plezier met je filterkuip. Het zal allemaal prima werken. Zelf ben ik blij dat ik geen heet beslag meer heb over te scheppen en heel veel jaren geleden de overstap heb gemaakt naar een hevelfilter. Dat werkt voor mij veel handiger en ik heb ook minder last van oxidatie van het beslag.

Dank je, Jacques! Ach, sommige van mijn beste vrienden zijn hevelfilteraars en als mijn dochter zou willen trouwen met een hevelfilteraar zou ik haar echt geen strobreed in de weg leggen. Maar zelf ben ik nu eenmaal een filterkuiperaar.

Zo zal ik ook een dompelkoeler worden en geen platenkoeler. Waarom? Ach, dat weet ik eigenlijk niet eens precies. Wel denk ik dat ik bij de dompelkoeler een roerwerkje ga maken. Komt ook mooi van pas tijdens het maischen. Alles heeft zijn voor en tegen en ja, een mens maakt keuzes ...  :degroeten:

12345

Citaat van: Jacques op 26-06-2011  22:00 uVeel plezier met je filterkuip. Het zal allemaal prima werken. Zelf ben ik blij dat ik geen heet beslag meer heb over te scheppen en heel veel jaren geleden de overstap heb gemaakt naar een hevelfilter. Dat werkt voor mij veel handiger en ik heb ook minder last van oxidatie van het beslag.

Trouwens: als ik geen zin meer heb om te scheppen, dan kan ik toch een kraan maken in mijn ketel? Het zal een beetje een flinke kraan moeten worden want ook de mout moet er natuurlijk doorheen. Iemand een idee wat hiervoor een goeie kraan-afmeting is? Alvast bedankt!

davadox

Jemig wat een hoop gaatjes zeg.
Van dat werk moest ik vroeger altijd op school doen als ik weer eens iets uitgehaald had!
Hopelijk werkt het voor je en is niet alles voor niets geweest.

BBA

Wij gebruiken deze kraan in de (100 L) ketel, maar zelfs die heeft een keer verstopt gezeten toen de maischpap er doorheen moest.  :huilen:

kleine Minstreel

Wow waar blijft het oxidatie spook!!!!!!
En wij maar zorgen dat het bostelbed niet droog valt tijdens het spoelen.
Tot nu toe zijn mijn biertjes vrij van kaf of andere vervelende smaakjes dus maar een wortverzamelpijp en spoelen met de maatbeker.

BBA

Citaat van: kleine Minstreel op 28-06-2011  12:20 uWow waar blijft het oxidatie spook!!!!!!

Zie hier twee filmpjes over deze installatie en oxidatie die ik nog ergens op het forum tegenkwam.   ^-^

Verder ben ik wel erg benieuwd hoe deze filterkuip bevalt. Morgen ga ik voor het eerst mijn wortverzamelpijp proberen, maar als dat niet bevalt is dit misschien een goed alternatief.

12345

Citaat van: davadox op 28-06-2011  11:21 uJemig wat een hoop gaatjes zeg.
Van dat werk moest ik vroeger altijd op school doen als ik weer eens iets uitgehaald had!
Het was in een uurtje of 4 - 5 klaar, hoor. Volgens mij zitten de hevelfilteraars wel langer te zagen in al die koperen pijpjes!
Citaat van: BBA op 28-06-2011  12:03 uWij gebruiken deze kraan in de (100L) ketel, maar zelfs die heeft een keer verstopt gezeten toen de maischpap er doorheen moest.  :huilen:

En dat is echt een flinke kraan. Zal ik toch maar gaan scheppen met mijn steelpannetje.

Ik zal er een gewone kraan inzetten om na het koken het wort in het gistvat te krijgen. Want aan hevelen heb ik een broertje dood ... :'( Ik zal overigens daarbij een slang gebruiken om het oxidatiespook buiten de deur te houden.

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-06-2011  11:06 uTrouwens: als ik geen zin meer heb om te scheppen, dan kan ik toch een kraan maken in mijn ketel? Het zal een beetje een flinke kraan moeten worden want ook de mout moet er natuurlijk doorheen. Iemand een idee wat hiervoor een goeie kraan-afmeting is? Alvast bedankt!

In de tijd dat ik nog een filterkuip gebruikte kwam de bostel in de kuip door een grote kraan met een vrije doorlaat van 2,5 cm doorsnede. Bij een dik beslag moest ik verstopping voorkomen door te roeren in de ketel.
Al het gekletter vond ik maar niets. Veel te veel oxidatie. Het gebruik van een hevelfilter was echt een uitkomst.

Laatst heb ik een Javal-filter in elkaar geknutseld, dat is een verbeterde hevelfilter. Alles bij elkaar was ik daar zo'n 5 uurtjes mee bezig. Prima filterresultaat en te gebruiken voor zowel het filteren van het beslag en het gekookt wort.

12345

Ieder zijn meug! Ik heb een afkeer van verborgen zaken, geheime holtes, dubbele plafonds, betimmerde wanden, behang op tengels. Want daarachter kan (en zal) zich van alles afspelen. Je hoort er 's nachts geritsel en geknaag. Hele parallele universa bestaan daar, compleet met diverse stofwisselingen en vooral uitscheidingen. En je ziet er niets van, het onttrekt zich volkomen aan je waarneming! En dat soort ideeën heb ik ook bij platenkoelers en Javalfilters.

Maar, zoals hierboven al beschreven: als mijn dochter persé met een platenkoeler of Javalfilteraar wil trouwen, zal ik haar geen strobreed in de weg leggen! Hoewel ...ik zal wel eerst een goed gesprek met haar proberen te voeren  >:D

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-06-2011  20:41 uIeder zijn meug! Ik heb een afkeer van verborgen zaken, geheime holtes, dubbele plafonds, betimmerde wanden, behang op tengels. Want daarachter kan (en zal) zich van alles afspelen. Je hoort er 's nachts geritsel en geknaag. Hele parallele universa bestaan daar, compleet met diverse stofwisselingen en vooral uitscheidingen. En je ziet er niets van, het onttrekt zich volkomen aan je waarneming! En dat soort ideeën heb ik ook bij platenkoelers en Javalfilters.

Als dat ongedierte niets te vreten heeft zal het niet veel knagen en ritselen zijn want die beestjes heeft er niets te zoeken. En zonder voer geen vermenigvuldiging. Goed doorspoelen, een goed reinigingsmiddel gebruiken, nog een keer spoelen en droog bewaren voorkomt veel ellende.

Maar je hebt gelijk, iedereen maakt zijn keuzes. Zelf zou ik niet meer terug willen naar een filterkuip.
Professionele brouwers werken overigens wel met filterkuipen maar daar is een 10 jaar geleden veel nieuwe technologie ingestopt in de vorm van het van onderen vullen van de kuipen en het gebruik van pompen waarbij geen oxidatie kan plaatsvinden.

Oscar

Citaat van: 12345 op 28-06-2011  20:41 uIk heb een afkeer van verborgen zaken, geheime holtes, dubbele plafonds, betimmerde wanden, behang op tengels. Want daarachter kan (en zal) zich van alles afspelen. Je hoort er 's nachts geritsel en geknaag. Hele parallele universa bestaan daar, compleet met diverse stofwisselingen en vooral uitscheidingen. En je ziet er niets van, het onttrekt zich volkomen aan je waarneming!

Tsja.. dat kan ook een overtuiging zijn om het jezelf minder gemakkelijk te maken.  Een tip: maak van je hobby nooit je beroep want voor een filterkuip voor 5-10 HL ben je zeker een week onafgebroken aan het boren en een dompekoeler voor dit volume kost je zeker 2 kilometer aan uitgegloeid koperbuis... ;D ;D ;D ;D

12345

Bedankt voor de tip, maar ach! 5 - 10 Hl krijg ik toch niet op. En ik wil inderdaad van mijn hobby niet mijn beroep maken want dan zou het mijn hobby niet meer zijn.

En mijn dompelkoeler wordt maar 5 meter lang. Iedereen schijnt te denken dat een dompelkoeler 2 x zo goed koelt als hij 2 x zo lang is maar dat is helaas bijlange niet waar omdat in de formule voor de warmtestroom heel veel zaken lineair staan maar het temperatuursverschil kwadratisch.   ;D ;D ;D ;D ;D :D

Zo lang je kleinschalig bezig blijft is een dompelkoeler een optie.

En zo heb ik mijn twijfels bij dat oxidatiespook dat in filterkuipen zou rondwaren. Het wort is zeker 75  ºC heet en neemt niet veel zuurstof op. Niet lang daarna ga je de zaak koken. Weg zuurstof.

Verder lijken zowel het Javalfilter als de platenreiniger mij moeilijk te reinigen dus voedsel genoeg voor ongedierte. Het is dus een afweging tussen voor- en nadelen en die afweging maakt ieder voor zich.

Verder ben ik heel erg benieuwd naar hoe een Javalfilter (of hevelfilter) er uitziet dat 5 - 10 hL aankan.

erikgroothuis

Citaat van: 12345 op 28-06-2011  22:23 uBedankt voor de tip, maar ach! 5 - 10 Hl krijg ik toch niet op. En ik wil inderdaad van mijn hobby niet mijn beroep maken.

En mijn dompelkoeler wordt maar 5 meter. Iedereen denkt dat een dompelkoeler 2 x zo goed koelt als hij 2 x zo lang is maar dat is helaas bijlange niet waar omdat in de formule voor de warmtestroom heel veel zaken lineair staan maar het temperatuursverschil kwadratisch.   ;D ;D ;D ;D ;D :D
Ik vind dat je een prima stuk werk geleverd hebt.
Erik :brouwen:

Jacques

Citaat van: 12345 op 28-06-2011  22:23 uEn zo heb ik mijn twijfels bij dat oxidatiespook dat in filterkuipen zou rondwaren. Het wort is zeker 75  ºC heet en neemt niet veel zuurstof op. Niet lang daarna ga je de zaak koken. Weg zuurstof.

Bij hoge temperaturen verlopen chemische processen veel sneller. De zuurstof, die inderdaad in een lagere hoeveelheid oplost wordt wel snel chemisch gebonden. Deze oxidatieproducten hebben invloed op het eindproduct.

In de professionele literatuur veel aandacht voor de gevaren van oxidatie. Zuurstof wordt gezien al een belangrijk oorzaak van minder goed smakende bieren. In ieder geval zijn mijn bieren frisser van smaak sinds ik diverse maatregelen getroffen heb om oxidatie te voorkomen. Een hevelfilter is één van de maatregelen die ik getroffen heb. Over een ding zijn we het met elkaar eens zijn: iedereen maakt zijn eigen keuzes...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.