Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter

Gestart door Paretje, 18-06-2011 22:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Paretje

Ik begin te vrezen dat ik een stommiteit heb begaan: onlangs bestelde ik mijn brouwgerief, waaronder 2 2 liter gistflessen. In die flessen wilde ik 2 starters maken.

Nu wilde ik vandaag eens controleren of ik misschien hier en daar 2 maal wort moet toevoegen voor de starter.

Hier mijn bekomen waarden bij Mr. Malty:
3739 Flanders Golden Ale (SG=1048)
Dit is een activator, verkrijgbaar van april-juni. Is om eind juni op te starten, eind juli te brouwen. Ik ga dus uit om als productiedatum 1/3/11 te gebruiken.

Dan moet ik volgens de meest positieve berekening 2,41 liter starter maken met 2 pakjes! Enfin, er van uitgaande dat Mr. Malty uitgaat van activators. Maar mag ik zeggen dat dit nogal absurd lijkt? Omdat ik bij wat opzoekwerk hier op het forum las over berekenen met BrouwHulp, toch maar eens macro's geactiveerd en het geprobeerd. Kom ik op 1,9 liter, en dus met 1 pakje! Dat met de vitaliteit van 20% die Mr. Malty hanteert. Zou ik opteren voor 0,5 liter en 1 liter.

3724 Belgian Saison (SG=1048)
Dit is een propagator, ik ga er even van uit dat deze nu zo'n maand oud is, en het duurt nog een maand voor brouwen, dus dan wordt dit een goede 2 maanden. Krijg ik bij Mr. Malty een viability van 42 %.

Volgens BrouwHulp zou ik 2,2 liter nodig hebben, of 0,5 en 1 liter.

Ik neem aan dat ik gerust met de waarden van BrouwHulp kan werken? Hoeveel headspace hanteren jullie? Ben natuurlijk een beetje geambeteerd. Moet het eerst wat laten uitzakken zodat ik kan afgieten, voordat ik de volgende stap kan beginnen. Ik neem aan dat een headspace van 50% voldoende is?

Verder denk ik er nu pas aan dat ik bij het koelen een probleem zal hebben... Nu versta ik waarom jullie altijd met die erlenmeyers zeulen. Maar ik heb die nu, en ik vind die erlenmeyers toch wel heel duur. Als je ruim wil doen 86,08, en dat 2 maal .... Dan maar een andere manier!

En ik bedenk iets: inmaken! ontsmette inmaakbokaal, te koelen wort in, deksel dicht, en als het afgekoeld is, boven een vlam openen. Perfect! Nu nog het schuim probleem oplossen. En anders is zo'n 5 liter exemplaar ook nog betaalbaar.

Paretje

Tja, het is een nogal omvangrijk postje geworden, aangezien er tijdens het opstellen nog een aantal dingen duidelijk werden. Daarom toch maar even samenvatten:
Hoeveel headspace raden jullie aan bij het maken van een giststarter, en is een druppel olie gebruiken verstandig?

peter.gelder

Citaat van: Paretje op 19-06-2011  22:21 uTja, het is een nogal omvangrijk postje geworden, aangezien er tijdens het opstellen nog een aantal dingen duidelijk werden. Daarom toch maar even samenvatten:
Hoeveel headspace raden jullie aan bij het maken van een giststarter, en is een druppel olie gebruiken verstandig?

In 1 liter melkfles schuimt de giststarter normaal hooguit 4 cm. Maar als je flink schudt/belucht wel eventjes 8 cm, als je je best doet! Ik heb nog nooit gehoord dat iemand met zijn giststarter zo omgaat als bij het koken van spaghetti, wat betreft die olie toevoegen.

Kleine_Schriek

Citaat van: peter.gelder op 19-06-2011  22:35 uIn 1 liter melkfles schuimt de giststarter normaal hooguit 4 cm. Maar als je flink schudt/belucht wel eventjes 8 cm, als je je best doet! Ik heb nog nooit gehoord dat iemand met zijn giststarter zo omgaat als bij het koken van spaghetti, wat betreft die olie toevoegen.
Het druppeltje olijfolie is toch een algemeen bekend verschijnsel bij de giststarters...

peter.gelder

Citaat van: Kleine_Schriek op 19-06-2011  22:36 uHet druppeltje olijfolie is toch een algemeen bekend verschijnsel bij de giststarters...

Verrek je hebt gelijk. Nooit van gehoord. Maar dat is dan inderdaad alleen handig als je met te kleine flessen werkt.

Kleine_Schriek

Citaat van: peter.gelder op 19-06-2011  22:41 uVerrek je hebt gelijk. Nooit van gehoord. Maar dat is dan inderdaad alleen handig als je met te kleine flessen werkt.
"Te klein" is dan "groot genoeg" dankzij het druppeltje  ^-^ (ik heb ook een 2 liter erlenmeyer)

Paretje

En lukt dat dan 1,5 L in die 2 L?

Henielma

Afhankelijk van de gistsoort lukt het om een 2 liter starter in een 2 liter erlenmeyer te maken. Het is bij mij een aantal maal goed gegaan maar ook een keer fout. Sommige gisten schuimen heel erg (witbier) en daarbij willen drie druppeltjes olijfolie niet helpen om in de fles te blijven. Maar 1,5 liter in een 2 liter erlenmeyer zou ik wel aandurven. Tenminste met een paar drupjes olijfolie en op de magneetroerder.

Nu maak ik weer 2 liter starters in mijn 5 liter flessen. Maar door die holle bodem tikt de roervlo nogal irritant.

Ik droom nog altijd van een 5 liter erlenmeyer maar ik moet nog wennen aan de prijs.

Paretje

Maar zonder magneetroerder dus niet ...
Zal ik maar 2 van 5 liter bestellen, kan ik die van 2 gebruiken voor experimentjes en misschien om de gist gemakkelijker in de frigo te kunnen zetten ....

Maar, ik ben toch niet de enige die nogal schuchter staat ten opzichte van de prijs van die erlenmeyers? Maar, heb voor dit jaar, en ik denk volgend jaar ook, nu wel genoeg geïnvesteerd ...

Jacques

Citaat van: Henielma op 19-06-2011  23:02 uIk droom nog altijd van een 5 liter erlenmeyer maar ik moet nog wennen aan de prijs.

Instru-Labo is er anders niet te duur mee.

Zie hier. (Prijs exclusief BTW).

12345

Citaat van: Jacques op 19-06-2011  23:37 uInstru-Labo is er anders niet te duur mee.

Zie hier. (Prijs exclusief BTW).

Prima bedrijf in Udenhout. Voor wie in de buurt woont ...

Henielma

Ik had 'm al eens gezien. Zeker interessant voor die prijs (al is het ex BTW).

Misschien dat ik wel eens in de buurt kom.  :weetniet:

RobinB

Verzenden zijn ze overigens wel duur mee... € 15 oid... :(

Jacques

Citaat van: Henielma op 20-06-2011  22:02 uIk had 'm al eens gezien. Zeker interessant voor die prijs (al is het ex BTW).

Misschien dat ik wel eens in de buurt kom.  :weetniet:

Om het wat aantrekkelijker te maken om naar Udenhout te rijden vermeld ik even dat op hetzelfde (kleine) industrieterrein ook een chocolade-atelier te vinden is waar tegen zeer scherp prijs eerste klas bonbons en andere chocolade producten wordt verkocht aan particulieren. In de zomermaanden verkopen ze er ook ambachtelijk ijs. Het is dus gen straf om even langs te gaan...

Henielma

Mmm, dat is wel iets voor een motorritje want bier en motorrijden combineert slecht.

orangeloo

Ja een leuke verrassing voor moeder de vrouw.
Een uitje naar een chocolade atelier ^-^
En dan toevallig kom je instru labo tegen :biersmile:

Paretje

Ik heb een groot probleem. Mijn starterwort is nu bijna klaar, moet het enkel nog in de fles doen. Ik zie nu echter dat het rvs luchtsteentje en de slang van het luchtpompje dezelfde diameter hebben. Wat nu? Ik weet niet of ik nu nog achter een stukje slang kan gaan. Ik heb hier al gelezen over schudden na het koelen, maar heb je dan geen besmetting? Ik zou dan dinsdag een extra startertje maken van 0,25 liter zodat hij fit is om de woensdag of donderdag te brouwen.

Volgens BrouwHulp heb ik genoeg aan 1,3 liter simpele starter of 0,7 liter belucht. Ik heb nu 1 liter, al geloof ik dat het nogal vermindert is door het koken. Ik schat 0,9 liter

William

Kun je het uiteinde van de slang niet warm maken (water of vlam) zodat deze wat flexibeler wordt zodat je deze strrak over de aansluiting van de luchtpomp kunt schuiven?

Paretje

Bedankt, onder heet water stoppen, dat was de truc, bedankt!

Wel handig dat je geen filter nodig hebt bij zo'n rvs dingetje! Scheelt weer aan kosten. Kost ook genoeg op zichzelf ...

Verder: heb zo'n gesteriliseerd kompres tussen kabel en stop gestoken, zodat er geen muggen of zo in kunnen. Kijk juist op de verpakking dat het gesteriliseerd is met CO. Kan het zijn dat dat bij vochtige vingers een grijze stof (potlood?) nalaat? Had ineens zo een grijze plek op mijn vinger, echt precies grafiet. Zou anders niet weten vanwaar het zou komen.

Hier een filmpje van mijn starter:
http://uploads.online-urbanus.be/3a767006eb9626f70128cfd2a76ef6c1

PS: Als je eens in de streek bent, je mag altijd eens komen kijken hoe het geworden is. Als je een bak West-Vleteren komt halen, of naar de Dolle Brouwers komt, of een vakantie aan de zwoele Belgische kust ;P

EDIT: Zou ik het er dan toch van tussen halen?
EDIT2: Ik kreeg net een goddelijke ingeving: ik heb de pries ingestoken naast die van het muggenapparaat! Daar is een laagje op gevormd!

Paretje

Nu, ook mijn Rodenbach staat bol. Zal er dinsdag mee brouwen. Nu, volgens BrouwHulp zou ik een starter van 0,5 liter moeten maken (15 liter, 1052), maar zal dat toch niet doen, gezien het feit dat de Roeselare een blend is, en ik dan het evenwicht zou verstoren. Zal zorgen voor een goede beluchting van het wort, en that's it.

Paretje

CiteerVoor het beluchten heb je een aquariumpompje nodig. Kies er een met een regelbare luchtstroom, zodat je het apparaat bij grote schuimvorming minder hard kunt laten blazen. Er zijn RVS beluchtingssteentjes annex luchtfilters te koop. Deze hebben zulke fijne gaatjes, dat zij de lucht meteen ook zuiveren. Deze steentjes verdienen de voorkeur. Je kunt ze voor gebruik een kwartier of langer koken voor een goede ontsmetting. Je kunt ook een keramieken bruissteentje gebruiken, maar dan moet je ook een steriel-luchtfilter aanschaffen om de lucht te zuiveren. Het filter moet je regelmatig vervangen.

En bij het nog eens nalezen ontdek ik een mogelijke fout: kan je bij de RVS luchtsteentjes de filter weglaten, of heb ik een starter voor een lambic gemaakt?

Ik zie juist dat het eigenlijk niet goed is om te lang te blijven beluchten nadat de groei stopt. Zou het nu, na meer dan een dag gedaan zijn? Het ruikt in ieder geval veel minder gistig dan gisteren. Zal morgen denk ik stoppen, hem in een 2-liter fles doen en in de frigo stoppen, althans dat is de bedoeling.

Paretje

Kan iemand hier uitsluisel over geven: heb je bij het RVS luchtsteentje van Brouwland een filter nodig of niet?

William

Ik heb een rvs bruissteentje (niet van Brouwland) en gebruik daarnaast nog wel een filter.
Het filter heeft poriën van 0.4 um. De gaten van het bruissteentje zijn denk ik het honderdvoudige hiervan.

12345

Oscar

Citaat van: Paretje op 27-06-2011  10:24 uheb je bij het RVS luchtsteentje van Brouwland een filter nodig of niet?

In de tijd dat ik een beluchtingssteentje gebruikte bij mijn giststarters heb ik nog nooit een filtertje er tussen gehad.... en zonder negatieve gevolgen.  :)

Vergelijkbare Topics (7)

527

Reacties: 10
Gelezen: 16735

35771

Reacties: 1
Gelezen: 1004

10834

Reacties: 1
Gelezen: 2131

42125

Reacties: 7
Gelezen: 1087

21409

Reacties: 24
Gelezen: 9128

34818

Reacties: 9
Gelezen: 2110

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.