Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Putlucht van starter

Gestart door 30cl, 31-05-2011 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

30cl

Beste mensen.

Ik heb een slurry van de belgian abbey 2 (1762) ongeveer 3 maanden in de vriezer bewaard. Van deze slurry heb ik nu een starter gemaakt met wort (ook uit de vriezer). Het wort eerst gekookt met wat gistvoeding en daarna gekoeld. Beiden samen gevoegd in een erlenmeyer en op de roerder gezet. Nu (vanavond) komt er een gruwelijke putlucht uit de starter. Vanmiddag rook deze nog fris.

Heeft iemand al eerder deze lucht gehad bij deze gist?
Kan hier sprake zijn van besmetting?

Groet,
Joep

Jacques

Een putlucht is meestal geen probleem. De vluchtige zwavelgeurtjes verdampen en er blijft een lekker bier over is mijn ervaring. Maar ik kan mij voorstellen dat je twijfelt want soms is de geur wel heel erg onaangenaam.

30cl

Goed, dan giet ik hem morgen af en voorzie hem van verse wort.
Ik neem aan dat het raadzaam is weer gistvoeding toe te voegen aangezien er nieuwe gistcellen bij zijn gekomen die ook graag gevoed willen worden?

hansm

Citaat van: 30cl op 31-05-2011  23:18 uIk heb een slurry van de belgian abbey 2 (1762) ongeveer 3 maanden in de vriezer bewaard...

Kunnen gistcellen hier tegen dan? Volgens mij vriezen ze kapot als je een slurry gewoon invriest. En wat je dan ruikt als je het ontdooit... alles wat in die gistcel zit. En dat zou best wel eens net zo kunnen ruiken als autolyse.

Geeft op zich niets als er wat gistcellen kapotgevroren zijn en er toch nog genoeg leven. De kapotte gistcellen fungeren als voeding voor de levende (de natuur is nu eenmaal erg goed in recyclen). Maar als ze allemaal kapot zijn zal je weinig aan je starter hebben.

Gewoon doorgaan met de starter, je ziet vanzelf of er gistgroei is of niet. Zo nee, dan heb je pech en moet je opnieuw beginnen.

:degroeten:

30cl

Citaat van: hansm op 31-05-2011  23:40 uEn wat je dan ruikt als je het ontdooit...

Bij het ontdooien rook het fris, de slurry zelf helemaal ontdooit rook fris, de eerste uren bleef het fris.... Maar nu! Blergh!

hansm

Citaat van: Jacques op 31-05-2011  23:26 uEen putlucht is meestal geen probleem.

Citaat van: hansm op 31-05-2011  23:40 uGewoon doorgaan met de starter, je ziet vanzelf of er gistgroei is of niet. Zo nee, dan heb je pech en moet je opnieuw beginnen.

Succes, morgenochtend weet je meer  ;)

George81

Even ter aanvulling op dit topic: ik sprak 30CL vrijdag en dit is niks meer geworden.

Oscar

Citaat van: George81 op 12-06-2011  11:57 uik sprak 30CL vrijdag

Hij heet Joep toch ?  :)

30cl

Inderdaad George,

De putlucht-starter is niks meer geworden. Het gaf zo'n stank... Dat wilde ik niet in mijn bier gooien. Belgian abbey smackpack was nog op voorraad en die heeft zijn werk heel goed gedaan. Quadrupel is na gisting van 1092 naar 1016 gegaan en zit in de lageringsfles. Dit alles met een FRISSE gistingslucht. De gist heb ik weer opgekweekt en gaat vanavond in een Dubbel!

Groet,
Joep

SeekingBeer

Een paar maanden terug heb ik geprobeerd om ingevroren slurry van een jaar oud als starter te gebruiken.
Dat was zonder toevoeging van 10 a 12% glycerine ingevroren, gewoon bij wijze van experiment.

Helaas, het was niet meer tot leven te wekken. Na een kleine week van geen enkele activiteit maar weggegooid...

Mijn vriezer staat vrij constant altijd op min 20 ÂșC dus helaas kun je gist niet een vol jaar invriezen zonder allerlei truukjes uit te halen.

Nou ja, een negatief resultaat is ook een resultaat.

En inderdaad: het stinkt enorm.

30cl

Mijn diepvries staat bij - 18 en de gist zonder glycerol zat er nog niet zo lang in. Ik hou het voorlopig bij versch uit de smackpak of verse korrel. Invriezen met glycerol en eigen gistbank aanleggen (maar dan goed) komt wel. Ondertussen staan hier het wort te koken met heerlijke hop geuren... Kan straks de versche opkweek van de belgian abbey weer bij!

RobinB

Citaat van: hansm op 31-05-2011  23:40 uKunnen gistcellen hier tegen dan?
Jawel.

CiteerVolgens mij vriezen ze kapot als je een slurry gewoon invriest.

Zeker niet allemaal, een redelijk percentage gaat inderdaad dood. Maar omdat de aantallen groot zijn hou je nog veel levende gist over.
Bij gebruik van invriesmedia gaan er minder dood, het overlevingspercentage is dan dus beter.

Citaat van: 30cl op 12-06-2011  14:16 uDe putlucht-starter is niks meer geworden. Het gaf zo'n stank... Dat wilde ik niet in mijn bier gooien.

Hmmm... dan wil je vast ook niet aan de wesmallegist? Deze is ook bekend om z'n putlucht tijdens de vergisting.
Dat komt gelukkig niet in je bier.

hansm

Citaat van: RobinB op 13-06-2011  17:05 u... een redelijk percentage gaat inderdaad dood. Maar omdat de aantallen groot zijn hou je nog veel levende gist over.
Bij gebruik van invriesmedia gaan er minder dood, het overlevingspercentage is dan dus beter.

En zo leer je iedere keer weer wat bij...   ^-^

30cl

Citaat van: RobinB op 13-06-2011  17:05 uHmmm... dan wil je vast ook niet aan de wesmallegist? Deze is ook bekend om z'n putlucht tijdens de vergisting.
Dat komt gelukkig niet in je bier.

Die wil ik zeker wel...  Maar dan weet ik van te voren wat ik krijg en weet dat het goed is... Dat voelt toch ff anders dan.
Citaat van: hansm op 13-06-2011  17:11 uEn zo leer je iedere keer weer wat bij...   ^-^

Juist!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.