Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter afgieten of afpompen?

Gestart door Albertus, 22-05-2011 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Albertus

Bij het afgieten van de starter heb ik vaak dat er een gedeelte van de bezonken gist meegaat of, wanneer ik te voorzichtig ben, er teveel wort bij de gist zit.
Toen ik laatst een echte stofgist wilde afgieten ging dit nauwelijks, bij de minste beweging wolkte de bezonken gist op. Om deze starter toch te kunnen afgieten zocht ik een alternatief.

Met behulp van een zelfaanzuigende pompje, in mijn geval een slangenpompje, zoog ik de laag wort uit de erlenmeyer. De methode bevalt me zo goed dat ik ook andere starters er mee "afgiet".

De opstelling.

Het resultaat. Je kunt nog meer wort er af krijgen, maar dan krijg je de koekgist er niet meer uit.

Bert

William

Om dezelfde reden hevel ik de bovenstaande vloeistof meestal af.

Mocht je geen zelfaanzuigende pomp hebben dan  is er ook de armeluisoplossing: een waterstraal pomp. Eenvouding te maken van een stuk slang, een T-splitsing en een aansluitstuk op de kraan. De stromende waterkraan creĆ«ert een onderdruk in het T-stuk waarmee je kunt afzuigen.

RobinB

Ik heb hiervoor inderdaad ook een waterstraalpomp!
;D

Jacques

Leuk idee.

Zelf stop ik gewoon wat eerder met afgieten als ik zie dat er gist meekomt. Iedereen heeft zo zijn methode.

Henielma

Ik hevel de starter gewoon af met een ontsmet slangetje. Werkt prima.

Vergelijkbare Topics (7)

29876

Gestart door Jukkie

Reacties: 2
Gelezen: 1284

5488

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 14
Gelezen: 5391

25816

Reacties: 12
Gelezen: 3865

22202

Gestart door de Veender

Reacties: 13
Gelezen: 4975

19995

Reacties: 17
Gelezen: 8950

42573

Reacties: 4
Gelezen: 950

17163

Reacties: 7
Gelezen: 4898

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.