Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RIS, omdat het bijna zomer is

Gestart door MM, 22-04-2011 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Beste Hobbybrouwers,

In mei wil ik het volgende recept gaan brouwen, omdat ik verwacht dat dit brouwsel een tijdje nodig heeft om te rijpen. De cara-red in de moutstort moet het bier een moutige smaak geven. De basterdsuiker moet de body verminderen en de smaak van het bier complexer maken. Het grootste gedeelte van de smaak zal moeten komen van de chocolademout en de geroosterde gerst.

De hop zal een stevige bitterheid moeten geven, om tegenwicht te bieden aan moutsmaken. Ik wil niet te veel hoppige smaken in mijn bier, daarom doe ik geen late hopstort.

Ik wil twee zakjes US-05 gebruiken.

Het maischschema wil ik eenvoudig en droog houden, om de geroosterde smaak wat beter uit te laten komen.

Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen,

MM

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMaaswater Imperial Stout
Kenmerk
Brouwdatum1-5-2011
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1106 (10,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,6 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater17,6 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur249 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid81 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC79,7 %6000 gr8 EBC
Carared (D)6,6 %500 gr40 EBC
Basterdsuiker (bruin)6,6 %500 gr30 EBC
Chocolademout (ontbitterd)3,0 %225 gr800 EBC
Geroosterde gerst2,7 %200 gr1000 EBC
Ambermout 50 EBC1,3 %100 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target10,2 %50 gr90 minuten62 EBU
Target10,2 %20 gr30 minuten18 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten2,5 l/kg

Gerb

Prima recept! De ambermout is een restje? Je gebruikt de US-05, maar geen Amerikaanse hopsoorten. Dat zou prima kunnen.
De suiker erin kan ook geen kwaad denk ik, dat maakt het toch wat meer doordrinkbaar.

GeBaxke

Hoi,

Mooi recept, die gaat vast smaken.

Als je klaar bent  met maischen kun je met dit recept en de overgebleven bostel nog wel een licht biertje extra brouwen.
Gewoon een liter of 5 tot 10 water erbij van 68 graden en een uurtje laten staan (wellicht nog wat aanvullen bij het koken met wat moutextract of suiker).

Gerb

Dit heb ik nog nooit gedaan, maar het lijkt me beter om dit niet te doen na het spoelen.  Beter lijkt het me om dit voor of vlak na het doseren van het spoelwater te doen, zodat er nog suiker in de bostel aanwezig zijn. Dan hoef je ook niet extra te maischen.

Oscar

Citaat van: GeBaxke op 22-04-2011  11:13 uAls je klaar bent  met maischen kun je met dit recept en de overgebleven bostel nog wel een licht biertje extra brouwen.
Gewoon een liter of 5 tot 10 water erbij van 68 graden en een uurtje laten staan (wellicht nog wat aanvullen bij het koken met wat moutextract of suiker).

Ja dat kan, alleen zou ik dan na het spoelen, nog een paar liter extra spoelen en dat apart opvangen naderhand gewoon nog ff koken met wat hop uit 't vuistje. Noem het dan RIS Light  ;D  Levert vaak leuke biertjes op, en toch weer een kratje extra  :biersmile:

Herman

Ik doe bij zo'n 2e biertje ook altijd wat wort van de 1e afloop. Het wil anders wel eens wat te wrang worden.

GeBaxke

Ik gooi dat water in de maischketel om praktische redenen, ik heb 1 kookketel en 1 maischketel. Het is in mijn ogen geen echt maischen meer, het meeste van de enzymen doet niks meer na een uur of wat, meer suiker uitspoelen en smaak absorberen.
Na het koken van batch 1 tap ik het af en gaat batch 2 koken. Wrang is het bij mij nog niet geweest wel een (te) laag SG maar daarvoor doe ik er wat moutextract bij.
Ons bent zunig dus een tweede biertje is nooit weg. ;)

Jacques

Citaat van: Herman op 22-04-2011  12:10 uIk doe bij zo'n 2e biertje ook altijd wat wort van de 1e afloop. Het wil anders wel eens wat te wrang worden.

Misschien is dat wel een goed idee want de 2e afloop bieren die ik wel eens te proeven heb gekregen nodigde mij niet uit om het zelf eens te proberen.

Gerb

Volgens een artikel van BYO is de volumeverhouding 1/3 sterk wort : 2/3 verdund wort. Dit is dan wel een hele andere verhouding dan tijdens het spoelen even de opvangpan wisselen. De verhouding is dan misschien wel andersom. In de eerstgenoemde verhouding is de kans op wrangheid en waterigheid natuurlijk veel minder.

MM

Citaat van: Gerb op 22-04-2011  11:12 uPrima recept! De ambermout is een restje?
Ik wilde eigenlijk iets meer chocolademout toevoegen, maar dat moet ik dan eerst halen. De ambermout heb ik al in huis voor toekomstige recepten. Toen dat ik dat ik de chocolade mout kan vervangen door ambermout. Dit geeft het bier wel een iets andere smaak. Maar zolang ik het recept niet geproefd heb hoef ik me geen zorgen te maken over kleine smaakverschillen.

Citaat van: Gerb op 22-04-2011  11:12 uJe gebruikt de US-05, maar geen Amerikaanse hopsoorten. Dat zou prima kunnen.

De hop is een restje. En omdat ik geen specifiek hopprofiel wil, vind ik het een beetje prijzig, om daar Amerikaanse hoppen voor te gebruiken.

Citaat van: Gerb op 22-04-2011  11:12 uDe suiker erin kan ook geen kwaad denk ik, dat maakt het toch wat meer doordrinkbaar.

De suiker is geïnspireerd door Odins Tipple, mijn favoriete RIS. Zij gebruiken veel melasse. Ik wil een andere suiker gebruiken, die een beetje smaak geeft.

Citaat van: GeBaxke op 22-04-2011  11:13 uHoi,

Mooi recept, die gaat vast smaken.

Als je klaar bent  met maischen kun je met dit recept en de overgebleven bostel nog wel een licht biertje extra brouwen.

Dit gaat me helaas niet lukken, omdat mijn brouwinstallatie, het op dit moment niet toestaat. Ik heb maar één vergistingston en één pan. Maar het is wel een goed idee, om dit in de toekomst te gaan proberen.

Allebei bedankt voor het commentaar en de ideeën.

Gerb

Ambermout 50 EBC is geen echte goede vervanger van chocolademout. Amber malt (90-100 EBC) is dat wel. De namen zijn hetzelfde maar de eerste is een caramout en de ander is een (licht) gebrande mout.

MM

Citaat van: Gerb op 23-04-2011  13:35 uAmbermout 50 EBC is geen echte goede vervanger van chocolademout. Amber malt (90-100 EBC) is dat wel. De namen zijn hetzelfde maar de eerste is een caramout en de ander is een (licht) gebrande mout.

Ik ben me wel bewust, dat Ambermout 50 EBC geen vervanger is voor chocolademout. Ik bedoelde te zeggen, dat voor het brouwen van de eerste versie van dit recept, het minder uitmaakt welke moutstort ik doe. Ik maak blind (met behulp van boeken, dit forum, blogs, etc.) een recept en ben erg benieuwd wat het resultaat is.

Gerb

OK, maar waarom dan maar zo weinig toevoegen? Dan zou ik het weglaten. Of wilde je per se de dichtheid halen? Ik zou iets mee palemout gebruiken dan. Wordt hoe dan ook een heerlijk bier denk ik.

MM

Citaat van: Gerb op 24-04-2011  12:13 uOK, maar waarom dan maar zo weinig toevoegen? Dan zou ik het weglaten. Of wilde je per se de dichtheid halen? Ik zou iets mee palemout gebruiken dan. Wordt hoe dan ook een heerlijk bier denk ik.

Het gaat me niet echt om de dichtheid. Ik denk dat ik het toch maar weglaat.

MM

Vandaag het volgende recept gebrouwen. Mijn voorraden bleken toch net iets anders dan verwacht.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Brouwdatum15-5-2011
Aantal liters15
Gewenst begin SG1104 (10,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,4 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater17,3 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur235 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid69 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Palemout 7 EBC81,1 %6000 gr8 EBC
Carared (D)6,8 %500 gr40 EBC
Basterdsuiker (bruin)6,8 %500 gr30 EBC
Chocolademout (ontbitterd)2,7 %200 gr800 EBC
Geroosterde gerst2,7 %200 gr1000 EBC

Hop
Target10,2 %50 gr90 minuten60 EBU
Target10,2 %12 gr30 minuten10 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
166°C90 minuten2,5 l/kg

Ik ben uiteindelijk op bijna 18 liter wort van 1080. Dit is nog zonder de suiker, die ik maandag of dinsdag ga toevoegen. Dus ik verwacht een dichtheid van rond de 1090. Ik moet toch minder gaan spoelen bij de sterkere bieren.

MM

Het bier vergist stevig. Ik heb door mijn twee zakjes US-05 een schuimkraag van meer dan 10 liter. Gisteren heb ik de suiker toegevoegd. Daar had ik beter even mee kunnen wachten, de vergisting werd daarna zo hevig, dat de gist aan alle kanten uit het waterslot kwam. Uiteindelijk heb ik een liter verder laten gisten in een 1,5 liter cola fles met een waterslot erop. Daarna heb ik geen last meer van te veel gist in mijn vergistingston.

MM

Ik wilde vandaag gaan overhevelen, maar heb dit toch niet gedaan. De reden hiervoor is, dat de (gist)schuimkraag nog steeds een 2,5 liter is.

Is het verstandig om te wachten tot de schuimkraag verdwenen is? Of is het slim om nu over te hevelen?

MM

Vandaag overgeheveld het SG was 1013. De US-05 heeft zijn werk goed uitgevoerd.

MO

Vaak blijft de US05 vrij lang staan als een prachtige gistdeken op het jongbier. Soms wel een week nadat de gisting is afgelopen. Het enige wat telt is de blub die belt, ik bedoel het waterslot dat blubt.

MM

Citaat van: MO op 07-06-2011  14:19 uVaak blijft de US05 vrij lang staan als een prachtige gistdeken op het jongbier. Soms wel een week nadat de gisting is afgelopen. Het enige wat telt is de blub die belt, ik bedoel het waterslot dat blubt.

Het waterslot blubte ook nog langer dan normaal, omdat het afgedicht was met een stuk opgedroogd gist. Normaal gesproken is het waterslot veel eerder uitgeblubt. Zaterdag ga ik het bier bottelen.

Herman

En, hoe is dit biertje geworden?

MM

Citaat van: Herman op 02-12-2011  11:29 uEn, hoe is dit biertje geworden?

Een paar flessen hadden een infectie, die smaakten wel lekker. Ik heb heb idee, dat het bier nog steeds moet rijpen. Ik had gehoopt op een smaak richting mokka, maar de Cara-Red geeft een scherpe zoete smaak, die steeds minder waarneembaar wordt. De hop geeft een mooie bittere toets aan het bier. De geroosterde gerst en chocolademout zijn niet erg uitgesproken aanwezig. Als ik dit bier nog een keer maak, zal ik de Cara-Red vervangen, door of een donkerdere Caramout of Münchener/Ambermout. Misschien wel een combinatie.

Gerb

Hoe heb je bepaald dat dit door de carared komt? De meeste RISen hebben zeker een half jaar tot een jaar nodig om echt goed te worden. Om een echt mocca smaak te krijgen is best lastig en mijn beste ervaring heb ik met de Engelse ambermalt en brown malt. Die geven veel smaak en lijken bij het malen al heel erg op choco/koffie. Verder kan de ' afwijking'  ook door de watersamenstelling komen. Heb je hard water?

MM

Citaat van: Gerb op 03-12-2011  09:21 uHoe heb je bepaald dat dit door de carared komt? De meeste RISen hebben zeker een half jaar tot een jaar nodig om echt goed te worden. Om een echt mocca smaak te krijgen is best lastig en mijn beste ervaring heb ik met de Engelse ambermalt en brown malt. Die geven veel smaak en lijken bij het malen al heel erg op choco/koffie. Verder kan de ' afwijking'  ook door de watersamenstelling komen. Heb je hard water?

Het is behoorlijk hard volgens de volgende bron: http://www.aquacell-waterontharder.nl/waterhardheid/zuid-holland/894/hillegom

Maar ik heb het idee, dat het nog steeds door de Cara-Red komt. Ik heb deze mout ook eens in een bock gebruikt, daar had ongeveer een gelijke zoetheid.

MM

Met de gistslurry van mijn Haverstout wil ik een Imperial Stout brouwen. De vorige had waarschijnlijk te veel de smaak van cara-red. Die heb ik daarom ook vervangen door Crystalmalt van Thomas Fawcett. De Ambermout van Thomas Fawcett moet wat meer diepte in de geroosterde smaak geven. De gerstevlokken zijn vooral voor de schuimstabiliteit en voor een iets kruidige smaak.

Ik twijfel nog over de Golden Syrup. Ik vraag me af of deze nog iets aan de smaak toevoegt. Deze wil ik misschien vervangen door 500 g Palemout. Ook twijfel ik nog of ik nog chocolade moet moet toevoegen. Deze heb ik er al uitgehaald om het recept al veel verschillende mouten bevat.

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVersie 2
Brouwdatum15-11-2012
Aantal liters15
Gewenst begin SG1101 (10,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater28,3 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater17,5 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur141 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid75 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Palemout 7 EBC67,1 %5000 gr8 EBC
Lyle's golden syrup6,0 %450 gr28 EBC
Fawcett Dark Ambermalt6,0 %450 gr112 EBC
Fawcett Crystalmalt6,0 %450 gr150 EBC
Geroosterde gerst8,1 %600 gr1000 EBC
Gerstevlokken6,7 %500 gr4 EBC

Hop
Target10,2 %50 gr90 minuten74 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1084 Irish Ale
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen-

maischschema
166°C90 minuten2,5 l/kg

Opmerkingen-

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.