Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik Wyeast Beer Nutrient Blend

Gestart door Joran, 09-04-2011 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Joran

Gisteren bij toeval even langs Van der Kooy in Jubbega geweest voor gistvoeding. Ik heb de Wyeast Beer Nutrient Blend gekocht en kreeg daar nog een zakje Notthingham gist bij (aardige man trouwens, die weet waar hij het over heeft). Nu staat op de verpakking:

Dosering: 1/2 theaspoon per 19 liter wort.
Gebruik: oplossen in warm water en 10 minuten voor einde koken toevoegen aan het wort.

Nu lijkt dit me vrij helder, vooral omdat wij meestal 18 liter bier brouwen.

Maar hoe zit dat met de starter. Heeft die de voeding niet nodig, omdat er al iets van voeding in het smackpack zit? Of wel, en wat voor dosering is daar het beste voor te gebruiken?

EBC

Gebruik de dubbele hoeveelheid voor een starter.

RobinB

Zie hier en hier en vast wel meer. De site van Wyeast misschien ook nog wel?

Joran

Maar kleine hoeveelheden zijn erg moeilijk af te wegen. Maat schepjes heb ik wel. Tot 1/8 tsp.

Ik ga het als volgt doen:

Usage Rates for Beer Wort
1/8  teaspoon per pint   (1.2 grams per 1 liter)
1/2   teaspoon per 5 gal.   (2.5 grams per 20 liters)

Onze starters zijn eigenlijk altijd tussen de 1 l. en 1,3 l. Het bier meestal 18 liter. Dus dat komt wel redelijk uit dacht ik zo. Verder in het geval van het wort 10 min. meekoken (moet dit nog opgelost worden?) en bij de starter meekoken met het moutpoeder, toch?

RobinB

yep!
Siris adviseerde overigens (bij mijn weten) 5g/L voor de starter, van Wyeast zie ik niet zo 1,2,3 een reden dat dat niet mogelijk zou kunnen zijn.

EBC

Niet te ingewikkeld doen met nauwkeurig afmeten. Een grammetje meer of minder maakt heus niks uit, alsof die gistcellen zouden klagen...

De 1/8 per pint is voor starters, de 1/2 per 5 gallon voor hoofdwort, zo staat het op het etiket van mijn pot.

Jacques zal wel aangeven dat hij smaakafwijkingen heeft geconstateerd bij zijn experimenten, maar dat ging om starter smaak, niet om hoofdwort smaak.

Het is overigens geen moutpoeder, maar moutextractpoeder. Subtiel verschil  ;).

Jacques

Gistvoedigng is goed af te wegen met digitale weegschaaltjes die op 0,01 g wegen. Via e-bay zijn die zeer voordelig te koop.

Gistvoeding geeft inderdaad een smaakje aan je bier. Daar heb je geen last van als je de gist laat bezinken in een koelkas en vervolgens de vloeistof boven de gist afgiet. Voeg alle gistvoeding voor het volledige brouwsel aan de starer en geef het hoofdwort geen voeding. Op die manier krijg je zuiverder smakend bier.

Joran

Dank voor de antwoorden.

Voor het volledige brouwsel? Dus 1/2 teaspoon en 1/8 teaspoon bij het starters wort. Okee!

Heb vanochtend een Activator gesmackt van een jaar oud (Schelde Ale). Jonger hadden ze niet bij Brouwmarkt. Brouwdatum is pas over twee weken. Later deze week een starter maken met voeding, ik ben benieuwd!

NewLine

Ik heb ook nog een paar vragen gerelateerd aan deze gistvoeding:

1.
op de Brouwland site staat erbij:
CiteerWanneer voedingszouten toevoegen?
De volgorde van toedienen van ingrediënten is erg belangrijk. Het ene kan namelijk de werking van het andere sterk beïnvloeden, ook in negatieve zin! Voedingszouten worden toegevoegd vóór de gist.

Kan hier iemand hier iets meer over zeggen? Betekent dit dat ik geen gistvoeding mag toevoegen aan iets waar al gist inzit (bijvoorbeeld een vergistende wort).

2.
Op de Wyeast site staat er bij deze gistvoeding:
CiteerAdditional nutrients are most valuable during yeast propagation and sluggish or stuck fermentations.
Bij een stokkende vergisting is er toch al gist, dus dat is wel tegenstrijdig met wat Brouwland zegt?

Eigenlijk is mijn vraag vooral: kan ik gistvoeding toevoegen aan een reeds vergistend wort?

Jacques

Citaat van: NewLine op 10-08-2011  22:43 uEigenlijk is mijn vraag vooral: kan ik gistvoeding toevoegen aan een reeds vergistend wort?

Waarom zou dat niet kunnen?

Zelf zou ik het niet doen. Gistvoediingzouten kunnen een smaakafwijking geven. Daarom ben ik tegenwoordig een voorstander van het afgieten van een giststarter waaraan gistvoediing is toegevoegd. Aan het hoofdwort voeg ik geen gistvoeding toe.

PatrickBrouwer

Ik heb onlangs Wyeast Belgian Ardennes gist besteld bij Brouwmarkt.
Nu kreeg ik daarbij (ongevraagd) een potje Wyeast Beer Nutrient Blend bij. Is dit noodzakelijk om te gebruiken? De smackpack alleen lijkt mij genoeg. Het is maar bedoeld voor een blik brouwsel van 9 l.

Jacques

Een heel klein beetje gistvoeding gebruiken kan niet zo veel kwaad. Maar als je een pak Wyeast gebruikt op 9 liter wort heb je het niet nodig. Je geeft dan in verhouding een grote hoeveelheid gist.

Zelf gebruik ik gistvoeding vooral voor het opkweken van gist. In jouw geval hoef je geen gist op te kweken. Ik neem daarbij overigens aan dat je geen superzwaar bier wilt brouwen.

René K

Citaat van: PatrickBrouwer op 29-05-2013  11:30 uIk heb onlangs Wyeast Belgian Ardennes gist besteld bij Brouwmarkt.
Nu kreeg ik daarbij (ongevraagd) een potje Wyeast Beer Nutrient Blend bij. Is dit noodzakelijk om te gebruiken? De smackpack alleen lijkt mij genoeg. Het is maar bedoeld voor een blik brouwsel van 9 l.

Ik kreeg ook een potje Wyeast Beer Nutrient Blend bij mijn order. Ik heb een beetje toegevoegd tijdens het koken (10 minuten voor het einde toevoegen). Ik heb geen hogere vergistingsgraad gekregen door het gebruik van de gistvoeding.

Jacques

Citaat van: René K op 29-05-2013  20:51 uIk kreeg ook een potje Wyeast Beer Nutrient Blend bij mijn order. Ik heb een beetje toegevoegd tijdens het koken (10 minuten voor het einde toevoegen). Ik heb geen hogere vergistingsgraad gekregen door het gebruik van de gistvoeding.

Als je voldoende actieve gist toevoegt krijg je dat ook niet.

Nogmaals, gistvoeding is vooral aan te bevelen als je gist opkweekt.

PatrickBrouwer

Bedankt voor de antwoorden (geweldig forum is het toch).

Ik wil nogmaals een Tripel van Brewferm brouwen, maar dan met een andere gist.
Dit om het verschil in gist en smaak te herkennen. Zwaar bier zal het dus niet worden. Ik bewaar het dan wel even.

Wellicht is het een promotie door bij meerdere bestellingen dit toe te voegen. Toch vreemd als je het niet verwacht :)
Gelukkig kan ik met mijn vragen bij jullie terecht!

René K

Citaat van: Jacques op 29-05-2013  21:22 uAls je voldoende actieve gist toevoegt krijg je dat ook niet.

Nogmaals, gistvoeding is vooral aan te bevelen als je gist opkweekt.

Dat klopt Jacques. Omdat ik het nooit eerder had gebruikt was ik toch wel even benieuwd wat het met de vergistingsgraad zou doen. Ik heb een korrelgist gebruikt (US-05) en vergist op een voor mij gebruikelijke temperatuur. Leuk om te proberen maar voor een korrel ga ik het niet weer gebruiken. 

Reinout

Vandaag heb ik bij mijn aankopen in de Brouwmarkt in Almere een potje Wyeast Nutrient Blend gekregen.

Ik heb een starterspakket, bedoeld voor blikbrouwen, samengesteld en ben benieuwd of dit cadeautje van de Brouwmarkt eigenlijk wel handig is om te gaan gebruiken bij blikbrouwen.

Ook vraag ik mij af hoe en wanneer ik het bij het blikbrouwsel moet toevoegen.

Alvast bedankt :)

Jacques

Als je alleen met korrelgist werkt heb je geen gistvoedingzouten nodig.

In het geval je werkt met vloeibare gist van Wyeast ook niet wanneer je brouwsels maakt met een suikerwaarden van minder dan 1000. Met het begrip suikerwaarde bedoel ik het product van het aantal liters wort en het SG minus 1000.
Rekenvoorbeeld: Je hebt 12 liter wort met een begin SG van 1070. De suikerwaarde van dat brouwsel is 12 * (1070 -1000) = 840.

In het geval je zelf gist gaat opkweken uit een flesje commercieel bier dan is het gebruik van gistvoeding wel heel nuttig. In dat geval begin je met een klein beetje gist die je flink wil vermenigvuldigen. Voor dat vermenigvuldigen kan de gist de voedingszouten goed gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.