Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

EBC van suikers

Gestart door Caspar, 01-11-2004 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Citaat van: peterU op 25-02-2007  18:04 uCandico kandijsiroop kleurt echt wel flink bij.

Peter,

Wat zijn jou ervaringen met Candico? Ik ga misschien een dubbel brouwen met enkel pilsmout en candico.

gr. Johannes

peterU

Johannes,
De kleuring is aanzienlijk. Ik heb naast pale- en pilsmout echter ook 150 gr. special B 350 (op 10 L.) gebruikt, omdat ik er niet zoveel vertrouwen in had dat ik voldoende body en kleur zou krijgen. Eerdere experimenten met pilsmout, mÜnchener en zelf gekaramelliseerde bruine kandij pakten niet zo geweldig uit. Maar de kleuring is aanzienlijk en de eerste fles dubbel met Candico smaakte prima. Toen ik tijdens het koken de Candico toevoegde, zag ik het wort bijkleuren. De special B gaf op zich niet de kleuring die ik wilde hebben. Dat had ik expres gedaan, om wel een verschil te kunnen zien.
Ik probeer zoveel mogelijk dubbels te proeven. Soms krijg ik het idee dat alleen donkere kandijsiroop is gebruikt, bijvoorbeeld in de donkere Maredsous. Die vind ik nogal slap. Anderzijds, in de West-Vleteren en Westmalle donker wordt ook alleen donkere kandijsiroop gebruikt. Het draait dus om de verhouding. Wellicht gaat er in zoiets als de Maredsous erg veel suiker.
Bij het brouwen van mijn dubbel met zelf gekaramelliseerde rietsuiker kleurde het wort ook goed bij. Zo, nu naar het Delta Bierfestival!  :proost2:

RobinB

Ik heb hier een potje Buisman classic.
Volgens de ingredienten is het alleen gebrande suiker (uit glucosestroop en melasse). Een half theelepeltje in een glaasje water maakt het bijna zo donker als cola. Het smaakt een beetje gebrand bitter, niet erg sterk van smaak.

Johannes

Ik geloof dat dat goedje 12000 (!) ebc is. Ik heb het al eens gebruikt maar ben niet helemaal overtuigd dat je de smaak niet meer terug vind. Het is nogal lastig om goede kleurberekeningen te maken, althans met promash, want dat gaat maximaal tot 2000 ebc of zo.

peterU

Inmiddels kan ik melden dat mijn dubbel met zelf gekaramelliseerde rietsuiker mijn beste dubbel tot nu toe lijkt te worden. Dat zal ook deels door de Rochefortgist komen (zelf opgekweekt uit een 6). Roodbruine kleur, niet echt heel donker, zachte, kruidige smaak (ruim een week gebotteld!). Mjam! Ik ga hier vaker mee aan de slag.  :elifant:

peterU

Heren,
Ik heb vandaag twee flesjes Candico gekocht bij de GB in Essen, op weg naar De caigny om een fijne collectie Henegouwse saisons, Quintine etc. Het spul kost iets van 1,15 euro voor 450 gr.
gr. Peter

RobinB

Ik heb een fles karamel van Brouwland. Dit goedje ziet er gitzwart uit, maar ik zie er geen EBC-waarde op?

Nu heb ik hiervan 1 ml aangevuld tot 100 ml,
hiervan de helft (50 ml) weer aangelengd tot 100 ml,
hiervan de helft (50 ml) weer aangelengd tot 100 ml,
hiervan de helft (50 ml) weer aangelengd tot 100 ml.

Dan is hij toch 100x2x2x2= 800x verdund?

Deze verdunning heeft een schatte kleur van 10-11 EBC.
Is de originele caramelvloeistof dan ca 8000 EBC?

Edgar

Mijn advies: testen in het wort. Niet alle kleur blijft altijd over in het gekookt wort bij dit produkt.

William

Citaat van: RobinB op 27-12-2008  18:04 uDan is hij toch 100x2x2x2= 800x verdund?

Deze verdunning heeft een schatte kleur van 10-11 EBC.
Is de originele caramelvloeistof dan ca 8000 EBC?

De verdunning heb je goed berekend :groots:  ;).

Ik vraag me af of je die verdunningsfactor maar zo mag vermenigvuldigen. Het was beter geweest om de kleur te schatten van de verdunningen die je gemaakt hebt om zo te zien of het lineair is. Ik verwacht van niet.

Daarnaast is, zoals Edgar opmerkt, het relevant om te testen in de juiste vloeistof. Karamelkleurstof is vaak pH-afhankelijk dus water kan anders uitpakken dan wort.

wiwi

E150 in de zoekfunktie leverde alvast dit citaat op

Citaat van: SiriS op 20-01-2006  22:46 uBeste WMD Westmalle Dubbel kloners,

Het gebruik van E150(a,b,c,d) is niet direct aan te raden. Veel makkelijker is het om Buisman te gebruiken: 0,1% van de totale stort, met 12.000 ebc zal dat voledoende kleur geven en minimaal smaak.

Groet, SiriS
Vraag mij nu niet wat Buisman is maar in NL is het product vrij algemeen bekend neem ik aan. In hoeverre de EBC waarden van beide overeenkomen weet ik ook niet.

wiwi

Deze, van William, is ook niet erg positief over dit product, alvast niet voor ons.

Citaat van: William op 20-01-2008  22:30 uHier staat onderstaand citaat vermeld wat aangeeft dat er inderdaad verschillende gestabiliseerde carameltypes zijn en dat je voor bier positief geladen type caramel moet gebruiken. Deze worden positief gemaakt door de aanwezigheid van ammoniumgroepen. Daarvoor heb je blijkbaar klasse 3 kleurstof voor nodig.

Blijkbaar is de caramel van Brouwland (E150) van het negatieve type. Op het flesje staat dat het geschikt is voor bier, wijn en likeur maar dat lijkt niet te kloppen met de tekst hieronder.

Citaat
caramel colors for beer must have a positive colloidal charge and alcohol stability. The addition of a negatively charged caramel to beer, which contains positively charged proteins, causes an immediate cloud, which will agglomerate into particles large enough to precipitate out within a short time. For wines, whiskeys and liqueurs, either negatively charged soft drink types or specifically formulated spirit types are recommended, depending on the application

Drents Hopbier

Citaat van: wiwi op 27-12-2008  19:20 uE150
Vraag mij nu niet wat Buisman is maar in NL is het product vrij algemeen bekend neem ik aan.

Ongevraagd: Buisman werd de soortnaam voor gebrande suiker. 
Zie ook: http://www.food-info.net/nl/colour/caramel.htm

Hopbier

wiwi

Hier staan nog enkele EBC waarden voor E150 toestanden (van Buisman)

EBC

Buisman is iets heel anders dan caramel van Brouwland. Buisman dient door brouwers ver achter gelaten te worden. Het was een product om in de tweede wereldoorlog iets van koffie te maken. Het is geen serieus ingredient voor bier.

Maarten

Ik voegde bij mijn vorige bier 1 kg rietsuiker toe, dit heb ik eerst opgelost in kokend water, zodat het steriel was. Dat was 1 kg rietsuiker in 1.7 L water. Dat is een sterke concentratie, maar mij viel op dat de oplossing extreem donkerbruin werd hiervan ???. Dat ondanks dat de rietsuiker er droog betrekkelijk licht uitzag (dit was geloof ik Zonnatura rietsuiker, ik heb ook wel eens die in bruine papieren zakken, die lijkt droog donkerder).

Volgens mij draagt suiker dan ook wel degelijk flink bij aan de kleuring. Om te kijken wat hoe kleurt, is het wellicht een keer nuttig (met een gilde of vereniging, als individu is dit qua inkoop een rare actie) allerlei suikers met 50 g/liter op te lossen en op kleur te rangschikken/kleur te bepalen. Als pH hierbij belangrijk is, moet een pH 5 buffer als uitgangspositie worden gebruikt.

William

Citaat van: Maarten op 28-12-2008  11:07 uVolgens mij draagt suiker dan ook wel degelijk flink bij aan de kleuring.

Als je zoiets gaat doen moet je ook rekening houden met de hoeveelheid onopgelost materiaal in de suiker. Dit zou ook flink kunnen bijdragen aan de instantane kleur. De kans is echter groot dat je die kleur laten door filtreren (hopfilter) of uitzakken (tijdens vergisting) weer kwijtraakt.
Je zou de oplossing een tijdje kunnen laten staan om te zien of het uitzakt.

Maarten

Oh ja dat heb je ook nog ja. Het is maar lastig allemaal.

ciesvandekwis

Ik schop deze nog ff omhoog:
Een leuk filmpke gevonden om snel donkere kandijsuiker te maken  :grin: .
Je kan er eens mee lachen, maar zou dit niet een ideale goedkope vervanger van clarimalt kunnen zijn? Suiker koken met zuur: inverteert vlot + er zit al caramel (E150) in....

Biermagneet

*Gooit zijn colatje weg*  whow das best veel.

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 05-06-2014  08:32 uhttp://www.froot.nl/posttype/froot/dit-gebeurt-er-wanneer-je-cola-kookt
"In ieder geval blijkt er nog veel en veel meer suiker in te zitten dan je al dacht"

Rare uitspraak van froot.nl?
Er staat toch gewoon op het etiket hoeveel suiker erin zit? :o

Vergelijkbare Topics (7)

33813

Reacties: 7
Gelezen: 1708

11169

Reacties: 5
Gelezen: 3619

40665

Reacties: 12
Gelezen: 1509

19149

Reacties: 16
Gelezen: 5423

28094

Reacties: 11
Gelezen: 4052

447

Gestart door Roel1

Reacties: 180
Gelezen: 90773

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.