Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Reinigen van bierleidingen zelfbouwtap

Gestart door hansHalberstadt, 26-02-2011 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik kon niet zo snel iets vinden hierover.
Mijn vraag is hoe jullie de onderdelen van je tapinstallatie reinigen en hoe lang je dan kunt tappen zonder dat het bier dat in de leidingen blijft staan slecht gaat smaken.

Ik heb een remleiding van 4mm inwendig, ca 2.5 meter lang. (polyamide perslucht buis van Conrad)
 Enkele dagen nadat ik een fust aangesloten heb merk ik dat ik eerst het bier in de leiding moet laten doorstromen totdat bier vanuit de fust uit de tap komt. Het bier in de leiding (ca 30 ml) moet ik weggooien. als je 300 ml tapt per glas dan is dat dus 10% van je bier wat je weg moet gooien en dat is toch zonde.
Ik heb diverse desinfectiemethoden geprobeerd: alcohol van 70%, natronloog, chloor, stoom.  Ook haal ik regelmatig de tapkraan uit elkaar en reinig die helemaal van binnen.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen en oplossingen?
HansH

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 26-02-2011  10:25 uEnkele dagen nadat ik een fust aangesloten heb merk ik dat ik eerst het bier in de leiding moet laten doorstromen totdat bier vanuit de fust uit de tap komt. Het bier in de leiding (ca 30 ml) moet ik weggooien. als je 300 ml tapt per glas dan is dat dus 10% van je bier wat je weg moet gooien en dat is toch zonde.

Ik neem aan dat dat alleen voor het eerste glas vd dag geldt?
Dus zodra je een paar glazen meer tapt, daalt je verliespercentage aanzienlijk.

Stel je drinkt alleen vd tap in het weekend, maar dan wel 4 glazen op een avond, is het nog maar 2,5%.

Maar dat terzijde; ik heb geen dergelijke tap installatie, maar meen me iets te herinneren over iemand die een keg met Starsan of andere reiniger erbij hield voor de tapslang? Na het tappen ff wisselen en schoonmaakmiddel erdoor tappen.
Misschien nog wel wat over te vinden.

Huub Krekels

Als je van te voren weet dat je een week niet tapt dan water op de leiding zetten. Een keer per maand doe ik een reinigingstablet in de adapter, spoel hier de leidingen mee, door laat het 15 minuten inwerken en spoel dan grondig door. Alvorens dit te doen, jaag ik een paar keer een reinigingsbolletje door de leidingen. De leidingen blijven daardoor kraakhelder. Ik heb al een paar jaar een tapinstallatie. De leidingen hiervan zijn brandschoon. Ook de kunststofleidingen. Ik heb geen zin om mij en mijn vrienden met een of andere ziekte op te zadelen.  :proost:

http://taptomat.nl/shop/

Ik ben zo brutaal geweest om bij iemand van de tapwacht te gaan vragen of hij een oude adapter had. Vertelde hem dat ik zelf bier deed brouwen en een tapinstallatie had. Gaf mij meteen een oude adapter bestemd voor een bajonetkoppeling van een heinekenfust. Om door te spoelen gebruik ik een bajonetkoppeling (die ik al had) waarop ik de bierleiding vastschroef. (gebruik zelf de Flachkopf) en spoel zo de leidingen door. In de adapter doe ik een reinigingstablet alvorens ik ga spoelen. Werkt echt fantastisch. Uiteraard een paar flesjes bier als dank gebracht.  :proost2: Heeft mij zelfs nog even een paar nieuwe leidingen gemaakt. (Kosten 25 euro)

http://www.tappyclean.de/index.php?item=bajonet-reinigingsadapter&action=article&group_id=10&aid=14&lang=NL

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.