Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe lang een giststarter in de koelkast

Gestart door Sjaak_Deventer, 03-02-2011 14:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Deventer

Hallo allen,

Had het idee om zondag te gaan brouwen, maar mijn werk goeit roet in het eten  :o Moet as. maandag voor twee weken naar Ameland en wil mijn vrouw niet belasten met het overzetten van het jongbier in glazen nagistingsflessen.

Ik had dus al een giststarter gemaakt. Heb de erlenmeyer maar in de koelkast gezet. Hoelang kan ik deze gist bewaren in de koelkast?

Hopmans

Oscar

Gewoon brouwen, je kunt je bier best wel 2 weken in je hoofdvergistingsvat laten zitten.... :brouwen:

Sjaak_Deventer

Citaat van: Oscar op 03-02-2011  14:35 uGewoon brouwen, je kunt je bier best wel 2 weken in je hoofdvergistingsvat laten zitten.... :brouwen:

Kan...Maar dan krijg je die discussie weer over wel / niet lageren.

Is wel een optie..Toch weer zin in om te brouwen..

De-Geert

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-02-2011  14:50 uKan...Maar dan krijg je die discussie weer over wel / niet lageren.
Waarschijnlijk wel, maar daar hoef je je niets van aan te trekken.  ;)

Oscar

Citaat van: Sjaak_Deventer op 03-02-2011  14:50 uIs wel een optie..Toch weer zin in om te brouwen..

Gewoon doen !! En als je thuis komt gewoon ff overhevelen, alles laten uitzakken...weekje later bottelen.... :brouwen:

Zweed

Inderdaad, beter je bier langer in het gistvat laten dan gist in de koelkast laten staan. Ik hevel trouwens nooit over (tenzij ik wil drooghoppen of echt lang lageren) en heb onlangs met 3 bieren in de finale van een wedstrijd gezeten. Dus veel kwaad zal het je bier net doen.

Erick

Misschien had je anders de finale wel gewonnen  ;D

Hopmans

Met bier moet je geen wedstrijden doen.
Er bestaat geen beste bier.

Kleine_Schriek

Hier heeft het bier wel vaker 2 weken of 2,5 week in het vat gezeten. Tja, soms komt het er gewoon niet van. Maar dat bier smaakte prima en is al weer op  :biersmile: Tja, soms is het dan wat minder helder....ach, ja. Ambachtelijk noem ik dat gewoon ;-)

Sjaak_Deventer

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  16:13 uMet bier moet je geen wedstrijden doen.

Citaat van de dag!

Jomme

Citaat van: Hopmans op 03-02-2011  16:13 uMet bier moet je geen wedstrijden doen.

Of van het jaar!

Erick

Even wat hout op het vuur dan:

Er bestaat natuurlijk wel een hele hoop bier dat Beter had Gekund   >:D

oneman

Ik wil toch even terug naar de oorspronkelijke vraag. Waarom zou je geactiveerde gist maximaal een week kunnen bewaren in de koelkast? Bier uit flesjes is heel oud en laat zich ook hergebruiken. Het lijkt mij heel handig om bijvoorbeeld de slurry van een eerder brouwsel een maandje in een steriele fles te bewaren en dan te activeren tot een nieuwe starter. Waarom zou dat dan tot problemen leiden en opgekweekt gist uit een flesje niet?  :weetniet:

Peter

Jacques

Citaat van: oneman op 03-02-2011  20:36 uIk wil toch even terug naar de oorspronkelijke vraag. Waarom zou je geactiveerde gist maximaal een week kunnen bewaren in de koelkast? Bier uit flesjes is heel oud en laat zich ook hergebruiken. Het lijkt mij heel handig om bijvoorbeeld de slurry van een eerder brouwsel een maandje in een steriele fles te bewaren en dan te activeren tot een nieuwe starter. Waarom zou dat dan tot problemen leiden en opgekweekt gist uit een flesje niet?  :weetniet:

Peter

Ik heb hier wel eens een experimentje aan gewaagd. Ik had gist twee maanden in een koelkast bewaard en vervolgens ben ik gaan kijken hoeveel levende cellen ik had. Dat was 70%.
Geen enkel probleem dus. Als de gist lang bewaard is geweest raad ik wel aan om deze een dag van te voren opnieuw te activeren met een moutextractoplossing. De gist komt daardoor in een betere conditie.

oneman

Citaat van: Jacques op 03-02-2011  21:05 uIk had gist twee maanden in een koelkast bewaard en vervolgens ben ik gaan kijken hoeveel levende cellen ik had. Dat was 70%.

Top! Dat soort op experimenten gebaseerde info is zo waardevol. Geweldig Jacques!  :groots:

Nu nog even bedenken wat ik met die weihenstephan slurry uit de koelkast ga maken...   :D :brouwen:

peter.gelder

Ik begrijp dus dat je de giststarter maar een paar dagen zijn gang moet laten gaan, en dat het dan zaak is hem in de koelkast te zetten. Neem dus aan dat als je de giststarter bij kamertemperatuur een week of langer laat staan, hij bederft of afsterft en niet meer op gang te krijgen is?  :-\

janjansen

Bij kamertemperatuur wil de gist zijn ding doen, en gaat dan, bij gebrek aan suiker, interen op zijn reserves.

In de koelkast bij een graad of 4 daarentegen wordt gistje rustig, gaat slapie doen.
Is  de brouwdag aangebroken en wordt ie wakker gemaakt met een litertje vers wort, dan hoppa: gistje blij, wij blij!

peter.gelder

Citaat van: janjansen op 31-05-2011  22:05 uIs  de brouwdag aangebroken en wordt ie wakker gemaakt met een litertje vers wort, dan hoppa: gistje blij, wij blij!

Een in water gekookte moutextract is neem ik aan ook goed om er dan in te gooien voor het brouwen?

janjansen

Citaat van: peter.gelder op 31-05-2011  22:14 uEen in water gekookte moutextract is neem ik aan ook goed om er dan in te gooien voor het brouwen?

Ik heb geen ervaring met die poedertjes maar dat lijkt me wel.

Jacques

Citaat van: janjansen op 31-05-2011  22:05 uIs  de brouwdag aangebroken en wordt ie wakker gemaakt met een litertje vers wort, dan hoppa: gistje blij, wij blij!

Dit is niet noodzakelijk is mijn ervaring. Bij mij gaat de gist koud bij het afgekoeld wort. Na een paar uur staat de boel te gisten. Dit kan alleen als de gist in een goede conditie was toen die in de koelkast gezet werd en niet te lang in de koelkast bewaard is geweest (niet langer dan 7 dagen). Als de giststarter nog werkte toen hij in de koelkast werd gezet is deze meestal in een uitstekende conditie. Als de starter helemaal uitgegist was dan is het goed deze opnieuw in conditie te brengen met nieuwe wort/moutextractoplossing nadat je de gist uit de koelkast hebt gehaald.

peter.gelder

Ok dan gooi ik er morgen nog wat extra moutextractoplossing bij zodat ik hem gelijk kan splitsen voor de batch volgende maand. dank.

Vergelijkbare Topics (7)

33756

Reacties: 5
Gelezen: 1609

16735

Reacties: 26
Gelezen: 14914

39148

Reacties: 12
Gelezen: 1674

23366

Reacties: 72
Gelezen: 24656

30235

Gestart door Kokkebil

Reacties: 7
Gelezen: 2119

4787

Reacties: 3
Gelezen: 1933

38841

Reacties: 13
Gelezen: 2134

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.