Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suiker bij bottelen: kan dat ook direct in gistingsvat?

Gestart door oneman, 16-01-2011 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

oneman

Hi allen,

Als ik bottel, dan doe ik de suiker voor de hergisting altijd direct in de flesjes. Het lijkt met echter veel minder werk om een suikeroplossing te maken en die eerst in het vergistingsvat te gieten kort voor het bottelen. Zijn er anderen die daar ervaring mee hebben? Ik voorzie twee probelemen: een sterke schuimvorming bij toevoegen en de noodzaak een beetje te roeren waarbij je sediment op doet wervelen. Is roeren eigenlijk wel nodig of zou de suiker na b.v. een kwartiertje wachten vanzelf wel gelijkmatig verdeeld raken in de vloeistof?

Peter

William

Als je een oplossing toevoegt zal het zeker niet schuimen.

Zelf voeg ik eerst de suikeroplossing toe aan het bottelvat en hevel het jongbier hierop waarbij ik af en toe lichtjes zwenk (vooral in het begin). Dit geeft in mijn geval altijd een homogene suikerverdeling.

Het lijkt me geen goed idee om de suiker aan het vergistingsvat toe te voegen omdat je, zoals jezelf al opmerkt, het depot opwervelt.

oneman

Citaat van: William op 16-01-2011  11:16 uZelf voeg ik eerst de suikeroplossing toe aan het bottelvat

Een apart bottelvat, daar had ik nog niet aan gedacht. Met een kraantje onderaan ben je dat meteen af van dat onhandige hevel op z'n plek houden & flesjes vullen tegelijk.

William

Zelf gebruik ik als bottelvat een mandfles.

De hevel kan vast in de hals worden gezet en ik gebruik het ontluchtingsslangetje om de hevel te starten. Aan het uiteinde zit het befaamde bottelpijpje.

oneman

Zo'n hevel heb ik ook (met vulautomaat, nooit meer morsen  8) ), maar die past alleen op mijn 25l. vat, niet op de kleinere 10l. Maar (brainwave! :nut:) ik kan die 10l. natuurlijk eerst overhevelen op de suiker in het 20l. vat en dan bottelen. Dat ik daar nog niet opgekomen was. :weetniet:

Anton

Op precies dezelfde wijze doe ik het ook. Behalve dan die vulautomaat, hiervoor gebruik ik een RVS vulpijp.

RJ

Citaat van: oneman op 16-01-2011  11:06 uHi allen,

Als ik bottel, dan doe ik de suiker voor de hetgisting altijd direct in de flesjes. Het lijkt met echter veel minder werk om een suikeroplossing te maken en die eerst in het vergistingsvat te gieten kort voor het bottelen. Zijn er anderen die daar ervaring mee hebben? Ik voorzie twee probelemen: een sterke schuimvorming bij toevoegen en de noodzaak een beetje te roeren waarbij je sediment op doet wervelen. Is roeren eigenlijk wel nodig of zou de suiker na b.v. een kwartiertje wachten vanzelf wel gelijkmatig verdeeld raken in de vloeistof?

Peter

Wij voegen al jaren suiker(oplossing) toe aan het gistvat. Scheelt een hoop werk. Omdat we een (conische) vergistingtank hebben die ook als lagertank dient, kunnen we het depot op tijd aflaten. Opwerveling is dus geen probleem en we kunnen het suiker gewoon lichtjes doorroeren. Toen we dat een keer achterwege lieten bij gebrek aan een ontsmette roerstok, bleek na een kwartiertje dat er inderdaad sprake was van een goede verdeling. We hebben 120 liter gebotteld en alle flesjes waren goed hervergist.

oneman

Citaat van: RJ op 16-01-2011  17:10 uToen we dat [doorroeren] een keer achterwege lieten bij gebrek aan een ontsmette roerstok, bleek na een kwartiertje dat er inderdaad sprake was van een goede verdeling. We hebben 120 liter gebotteld en alle flesjes waren goed hervergist.

Kijk, da's mooie info. Als het met 120 liter lukt, dan zou ik denken dat het ook met 10l. moet lukken om de boel vanzelf te laten vermengen. Dat ga ik eens proberen.

cordewildt

Ook ik bottel vanuit een bottelemmer.
Deze is voorzien van een kraantje en daarover schuif ik het bottelpijpje.
De eerder opgeloste suiker doe ik eerst in de bottel emmer waarop ik het bier laat lopen.
Zonder lucht natuurlijk dus uitloop hevel onder bier houden.
Het bottelen is dan een fluitje van een cent en je hebt overal evenveel bottelsuiker  in zitten.
Ook ik heb in het begin in alle flesjes wat suiker gedaan.
Vanuit een bottelemmer het kant en klaar bier bottelen is gewoon super.
Cor

RobinB

Citaat van: oneman op 16-01-2011  17:43 uKijk, da's mooie info. Als het met 120 liter lukt, dan zou ik denken dat het ook met 10l. moet lukken om de boel vanzelf te laten vermengen. Dat ga ik eens proberen.

RJ bottelt uit een CCT, hij heeft dan al de gist (grotendeels) afgetapt. Daardoor heeft hij geen/minder last van opwervelend gist bij het roeren.
Als je geen CCT hebt, zou ik gewoon een bottelvat/pan gebruiken!

oneman

Citaat van: RobinB op 17-01-2011  21:26 uRJ bottelt uit een CCT, hij heeft dan al de gist (grotendeels) afgetapt. Daardoor heeft hij geen/minder last van opwervelend gist bij het roeren.

Het punt is nu juist dat hij ervaren heeft dat hij zonder roeren ook een goede verdeling kreeg in 15 min. En dat in een vat van 120 l. Blijkbaar verdeelt de suikeroplossing zichzelf door de vloeistof, iets dat ik wel vermoedde, maar graag bevestigd wilde zien.

RobinB

Tja, dat is wel snel en niet iedereen heeft die ervaring.
Zal ook kunnen liggen aan de "dikte" van de suikeroplossing.

oneman

Citaat van: RobinB op 18-01-2011  21:34 uTja, dat is wel snel en niet iedereen heeft die ervaring.
Zal ook kunnen liggen aan de "dikte" van de suikeroplossing.

Mmh, ik denk dat het op de lange termijn wel zou verdelen, maar dat dat best wel eens lang kan duren. Ik moest denken aan aanlenglimonade, als je de siroop als laatste in het glas schenkt, dan zinkt het naar de bodem. Ik vermoed (kan ik uitproberen natuurlijk) dat het zich na verloop van tijd wel verdeelt, maar dat moment is moeilijk vast te stellen bij een kleurloze suikeropossing. Dikke kans dat tegen de tijd dat het verdeeld is, de gisting ook al weer lekker op gang is... en dat wilde je nu juist pas in de flesjes.

Misschien toch maar suikeroplossing direct in de flesjes. Helaas.  :-\

Derob

Ik hevel altijd over van gistvat in een bottelvat. Hier gewoon de suiker in oplossen en doorroeren met een steriele spaan of zo.
Nog nooit problemen mee gehad.

MO

Neem nou geen risico en beperk je tot de volgende twee opties:

1. direct afvullen uit lagervat en suiker in flesjes toevoegen
2. afvullen vanuit apart afvulvat waarin je de suiker mengt

Aan bommen of plat bier heb je helemaal niets en de bommen zijn zelfs erg gevaarlijk.

EBC

Ik ga mee met MO.

Ik bottel ook direkt uit een CCT. Via een kraan op de schuine kant van de conus.

In het begin suiker doorgeroerd, maar daar ben ik mee gestopt. Je kan in een CCT wel gist aftappen, maar er blijft nog een flinek hoeveelheid veel op de conus plakken. Bij doorroeren vermeng je dat onherrroepelijk.

Tegenwoordig doe ik schepjes in de flesjes. Dat gaat voor mij perfect. Het is ook helemaal niet zoveel meer werk, want eerst een oplossing maken kost ook tijd.

Overigens moet je bij direct vullen uit een CCT ook tussendoor een paar keer gist aftappen, omdat die door het dalen van het vloeistofniveau begint te zakken. Onderin onstaat anders weer een troebel bier.

Jacques

Citaat van: EBC op 19-01-2011  09:35 uTegenwoordig doe ik schepjes in de flesjes. Dat gaat voor mij perfect. Het is ook helemaal niet zoveel meer werk, want eerst een oplossing maken kost ook tijd.

Door de suiker in het flesje heb je wel meer schuimvorming. Dat maakt het afvullen wat lastiger.

Sjaak_Deventer

Citaat van: oneman op 16-01-2011  13:41 uEen apart bottelvat, daar had ik nog niet aan gedacht. Met een kraantje onderaan ben je dat meteen af van dat onhandige hevel op z'n plek houden & flesjes vullen tegelijk.

Zo doe ik het ook. In een ander vat en dan rustig de suiker er doorheen roeren..

EBC

Citaat van: Jacques op 19-01-2011  10:12 uDoor de suiker in het flesje heb je wel meer schuimvorming. Dat maakt het afvullen wat lastiger.

Eerst de suiker, dan het bier.

Ik heb helemaal geen last van schuimvorming met suiker in de fles, dus dat hoeft niet persé.

Volgens mij is schuimvorming vooral afhankelijk van de bottelapparatuur die je gebruikt. Als daar smalle openingen in zitten, krijg je meer schuim.

Adrie

Citaat van: EBC op 19-01-2011  11:05 uEerst de suiker, dan het bier.

Ik heb helemaal geen last van schuimvorming met suiker in de fles, dus dat hoeft niet per se.

Volgens mij is schuimvorming vooral afhankelijk van de bottelapparatuur die je gebruikt. Als daar smalle openingen in zitten, krijg je meer schuim.

Ik heb ook nooit last van schuimvorming met suiker in de flesjes. Een keer heb ik teveel schuimvorming gehad en dat was toen ik een koud bier bottelde in warme flessen. Door het temperatuurverschil kwam er ineens veel koolzuur vrij. Als de flessen echter kouder zijn dan of even koud als het bier, dan is er eigenlijk nooit een probleem. Misschien als je bier oververzadigd is met koolzuur en dat is simpel op te lossen door een paar dagen voor het bottelen je mandfles een paar keer te schudden om een overmaat aan koolzuurgas kwijt te raken.

Jacques

Ik bottelde laatst een restant na eerst een paar fustjes te hebben afgevuld. Omdat ik niet te veel flessen van suiker wilde voorzien heb ik de suiker achteraf met een schepje toegevoegd. Dat was allesbehalve een succes. De volgende keer zal ik maar accepteren dat ik een paar flesjes opnieuw moet spoelen.

Bij een grotere hoeveelheid bevalt mij het vooraf mengen met het bier in een apart bottelvat een stuk beter. Ook omdat ik 30 en 25 cl flessen door elkaar gebruik.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.