Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tarwe malen met walsenmolen

Gestart door toon van den broek, 08-01-2011 14:48 u

Vorige topic - Volgende topic

toon van den broek

Hallo Biervrinden,

Morgen ga ik lambiek brouwen en dus gebruik ik daarbij ongemoute tarwe.
De laatste keren heb ik vol tevredenheid mijn walsenmolentje met granieten walsen gebruikt om gerstemout te malen/pletten.
Dat ging prima, niet heel snel, maar het filteren gaat velen malen beter dan met een schijvenmolen.
Maar nu ben ik tarwe aan het malen, en dat is dus eigenlijk ook pletten. Het ziet er echt uit of je met een hamer de korrel platgeslagen hebt.
Het gaat ongelooflijk zwaar -hoef de eerste dagen niet naar de sportschool- en ik vrees wel dat de wat kleinere korreltjes minder goed kapot gaan. Het rendement zal daar wel onder gaan lijden verwacht ik.

Wat mij bij lambiekbrouwerijen altijd opviel is dat ze vaak ook nog een ouderwetse molen erbij hebben met maalstenen, speciaal voor de tarwe.
Heeft iemand ook ervaring met het malen van tarwe?

Toon.

Jacques

Alle ongemoute granen schroten zwaar. Mout is voor een groot deel afgebroken en schroot daarom aanzienlijk licher.

aldo

Daarbij is het vochtgehalte waarschijnlijk ook veel hoger!
Ik maal met zo'n schijvenmolentje en merk daar ook dat ons eigen (dus ongemoute) graan heel wat zwaarder maalt als gekochte mout.
Nog zwaarder gaat rogge (heeft dan ook veel hoger korrelgewicht, misschien dat dat ook meespeelt)
Om het malen goed te laten verlopen heb ik het vermengt met de mout voordat het de molen ingaat, misschien niet ideaal maar het voorkwam wel een boel stank uit de boormachine  ;D

toon van den broek

Met heel veel moeite is het toch gelukt, hoewel er weinig meel vrijkwam. Een deel heb ik twee keer door de machine gedaan.
Mijn bedoeling om geen volledig versuikerde wort te krijgen zal echt wel lukken lijkt me. Het zal een lange brouwdag gaan worden.
Toon.

Hopmans

Het bewijst toch maar weer de kracht van een schijvenmolen.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 08-01-2011  17:50 uHet zal een lange brouwdag gaan worden.

We wachten de foto's en filmpjes met spanning af.... ;D ;D

Rowan Huigen

Toon,

Hoe gaat het met je lambiek?
Ik ben nml nieuwsgierig omdat ik zelf ook z'n bier wil gaan brouwen.

Wat voor maischschema heb je gebruikt en wat voor kersen?
Laat je het in tonnen rijpen of gebruik je houtsnippers?

Ik zal geregeld op je topic even kijken hoe het er voor staat met jouw Lambiek.

Gr. Rowan

De Kiekert

Citaat van: Rowan Huigen op 20-01-2011  15:36 uToon,

Laat je het in tonnen rijpen of gebruik je houtsnippers?

Gr. Rowan

A3 gebruikt houtsnippers, vernam ik onlangs op deze site ;)
Deze heeft hij nog wel even gekookt.
Zie bij zijn recept/topic

toon van den broek

Hallo Rowan,
Nee de bedoeling is te rijpen op kleine houten vaatjes van 20 ltr (alt).
Maar het gaat allemaal niet zo goed om eerlijk te zijn. Na een dag of vijf ging een van de twee vaten een klein beetje gisten, en heb toen het tweede vat daar een beetje mee aangezet.
Helaas ben ik er van uit gegaan dat mijn gang warm genoeg was, maar die bleek maar plm 15 graden.
Beide vaten geen activiteit vanmorgen. Heb de 9e gebrouwen en nu is het de 20e!
(Nu kan het in lambiekbrouwerijen ook erg koud worden omdat er niet gestookt wordt, maar bij afvullen op vat van 600 ltr of veel meer zakt de temperatuur natuurlijk niet zo snel weg)
Omdat ik de laatste weken ook steeds Vlaamse bruine aan het brouwen ben met Roeselare gist heb ik vanmorgen 1,5 liter uit het lambiekvat geheveld en met een heel klein beetje wort van de volop gistende Vlaams bruine (gebrouwen dinsdag) op de magneetroerder gezet. Nu even afwachten.
Wat me ook opviel is dat de kleur behoorlijk donker geworden is in het vat, bijna de kleur van Vlaamsbruin.
Nou was hij door het lange koken(4 uur) ook wel behoorlijk bijgekleurd, maar dit is toch wel erg bruin.
Zal eens wat foto's plaatsen. Er staan trouwens foto's bij mijn topic van 'lambiek met de troebele wortmethode'.
Toon.

Herman

Citaat van: toon van den broek op 20-01-2011  17:59 uNee de bedoeling is te rijpen op kleine houten vaatjes van 20 ltr (alt).
Ik lees dat je Alt vaatjes gebruikt. Weet je zeker dat deze (volledig) van hout zijn, ik dacht dat deze een binnenvat van RVS hadden?

Rowan Huigen

Toon,

Laat eens wat foto's zien, ik vraag me ook af hoe kom je in hemelsnaam in dit jaargetij aan redelijk geprijsde kersen/krieken en hoeveel heb je gebruikt.  Ik heb gelezen dan je een installatie van 350 liter heb, hoe raak je dat bier dan kwijt of heb je een groot gezin?
Mocht je een keer hulp nodig hebben om het op te drinken of te brouwen laat het me dan aub weten.
Ik stap zo in de auto en binnen een uur ben ik bij je.

Gr. Rowan  :proost:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.