Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beluchten van starter nu zinvol of niet?

Gestart door EBC, 21-12-2010 11:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 23-12-2010  10:35 uJij brengt nu ineens 0,75*12,5=9,45 miljoen/ml in stelling (MrMalty gaat uit van 9,23).

Commentaar van Wyeast: The Mr Malty pitch rate calculator looks like it gives you a pitch amount based on (I assume) Jamil's recommendation of 0.75 million cells/ml/degree plato.  Our pitch rate calculator allows you to base your starter or Activator pitch amount around whatever pitch rate you desire.
So, yes, our recommendation of 1 Activator per 19 liters will be different than Mr. Malty's number depending on what OG you enter.  You basically have to decide which recommendation you want to follow.
Our Activator is designed to pitch a large range of gravities, basically because we can't tailor it to a specific gravity and pitch rate... we have to keep it standardized.

Volgens Google staat er: De heer moutige (Mr. Malty :) pitch rate calculator ziet er uit alsof hij geeft je een pitch rate op basis van (naar ik aanneem) Jamil de aanbeveling van 0,75 miljoen cellen / ml / graad Plato. Onze pitch rate calculator kunt u naar de basis van uw voorgerecht (starter) of Activator pitch rate rond welke toonhoogte koers die u wenst.
 Dus, ja, het zal onze aanbeveling van 1 Activator per 19 liter anders dan nummer Mr moutige's, afhankelijk van wat u OG. Eigenlijk moet je maar om te beslissen welke aanbevelingen die u wilt volgen.
 Onze Activator is ontworpen om een breed scala van zwaartekracht veld, voornamelijk omdat we niet kunnen aanpassen aan een specifieke zwaartekracht en pitch rate ... we hebben te houden gestandaardiseerd.

Hopbier

Hopmans

Citaat van: EBC op 22-12-2010  22:41 uMaar als je het wilt toepassen, dan wordt het lastig. Toch in ieder geval als je wat vastigheid wilt met getallen.
Het boek heeft onbruikbare tabellen voor de serieuze gistkweker, de twee calculators op internet geven tegenstrijdige uitkomsten...

Kijk het blijft natuurlijk mogelijk dat ik het niet snap. Het gaat ook over zulke grote getallen, alles in de miljarden per milliliter.   :P

Je slaat de spijker ongelofelijk hard op de kop.

Ten eerste wordt volgens mij alleen maar door Mr.Malty gesproken over het aantal gistcellen,
en dat is net zo'n onzin als dat je praat over kilometers in de sterrenkunde ipv lichtjaren.

Normaal is het grammen gist per liter.
Kijk, dat lult al weer heel anders: "Ik heb 50 gram per liter gist in deze erlemeyer.".

Daarbij is het ook niet nodig om te muggenziften met Mr.Malty, want je weet als hobbyist en kleine prof toch niets.
Je weet niet hoeveel gist er daadwerkelijk in een pak zitten, en je weet ook niet hoeveel je belucht.
Ik ga beluchten, en hoeveel ppm zuurstof gaat er dan in de starter? Geen idee.
Wat doet dat met mijn gist?  :weetniet:
Hoeveel heb ik dan verdubbeld? Geen idee.

Het is gewoon zaak om te kijken bij welke hoeveelheid starter in een wort een lekker bier ontstaat.
Niet te droog, en niet te zoet.
Bevindingen en werkwijze noteren, en dan kijken wat het doet.
Daar heb je Mr.Malty niet voor nodig.

Gewoon gezond verstand en ervaring zoals Denis al aangaf.

Adrie

Ach, de een doet het op gevoel, de ander wil het doen met getallen.

Overigens is het aantal cellen niet zo heel moeilijk om te rekenen naar grammen gist, hoor.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 22-12-2010  22:29 uZo te lezen moet ik dat boek helemaal niet hebben.  :denken:

Dat idee heb ik inmiddels ook al een poosje.

Adrie

Citaat van: RobinB op 23-12-2010  13:37 uDat idee heb ik inmiddels ook al een poosje.

Jullie keus natuurlijk, maar er staat toch echt heel veel nuttige info in over hoe gist zich gedraagt, wat de invloed van verschillende factoren op gist en daarmee op smaak van bier is en hoe je met gist om moet gaan.

RobinB

Citaat van: EBC op 23-12-2010  10:54 uHet zijn allemaal cijfers achter de komma, maar toch.

Die cijfers achter de komma kan je voor het gemak wel vergeten. Handiger is om te spreken machten van 10 of log10 getallen.
Zelfs als je 1 monster meermaals of door meerdere mensen laat tellen heb je (hopelijk kleine) variaties en wanneer je uitgeteld bent zijn er al wel weer een paar (honderd)duizend bij gegroeid. Een hogere precisie is dus ook niet haalbaar noch nuttig. 

EBC

Citaat van: RobinB op 23-12-2010  13:37 uDat idee heb ik inmiddels ook al een poosje.

Wij bespreken hier alleen maar die paar bladzijden over startergroei. Er staat nog veel meer in het boek hoor. Ik kan van veel biochemische verhandelingen geen chocola maken, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou wel interessant is, hoewel je die dingen waarschijnlijk allemaal al weet...maar misschien toch leuk in een biersetting in plaats van een menselijk lichaam?

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  13:47 uJullie keus natuurlijk, maar er staat toch echt heel veel nuttige info in over hoe gist zich gedraagt, wat de invloed van verschillende factoren op gist en daarmee op smaak van bier is en hoe je met gist om moet gaan.

Met gist kun je op heel wat verschillende manieren omgaan. Gelukkig hoeft er niets als het gaat om hoe je een bier brouwt. Als iemand wat meer diacetyl of esters in zijn bier wilt hebben doet hij het anders. Bier en smaak zijn geen eenheidsworst.

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-12-2010  15:52 uMet gist kun je op heel wat verschillende manieren omgaan. Gelukkig hoeft er niets als het gaat om hoe je een bier brouwt. Als iemand wat meer diacetyl of esters in zijn bier wilt hebben doet hij het anders. Bier en smaak zijn geen eenheidsworst.

Als iemand dat wil, moet hij wel weten hoe dat te bereiken. En dat staat in het boek.

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  15:57 uAls iemand dat wil, moet hij wel weten hoe dat te bereiken. En dat staat in het boek.

Dat is dan weer prima. Dan moet je het dus anders doen.

RobinB

Citaat van: Adrie op 23-12-2010  13:47 uJullie keus natuurlijk, maar er staat toch echt heel veel nuttige info in over hoe gist zich gedraagt, wat de invloed van verschillende factoren op gist en daarmee op smaak van bier is en hoe je met gist om moet gaan.

Daar is ook heel veel van te vinden in (wetenschappelijke) artikelen en biergist geörienteerde naslagwerken (van Smart en Boulton bijv.). Tuurlijk is een leesboek wel vermakelijker, maar als ik bepaalde citaten hier lees krijg ik zo'n :o gevoel.
Dan zou ik graag referenties/bronnen zien. Ik heb vooralsnog het idee dat die niet in dit boek staan?

Als dat wel zo is, wordt het natuurlijk al een stuk interessanter.

Daarnaast ia hij dermate goedkoop dat ik em misschien toch koop...?

EBC

Citaat van: RobinB op 23-12-2010  17:03 uDan zou ik graag referenties/bronnen zien. Ik heb vooralsnog het idee dat die niet in dit boek staan?

Ja hoor, die zie ik regelmatig langskomen. Hoewel ik me soms afvraag of een smaaktestonderzoek van Meilgaard uit 1975 nog relevant is, gezien de smaakvervlakking en zo... ;)

Maar het is zeker geen wetenschappelijke uitgave. De doelgroep is brouwers van allerlei pluimage, maar geen absolute beginners. Volgens mij val jij daar ook onder. Anders zou je ook niet zoveel op dit forum te vertellen hebben. En als de meesten het hier lezen, dan kan je niet achterblijven  ;).

RobinB

Oké dan!
Das (helaas) ook wel weer een argument, hoewel defensief lezen niet echt mijn ding is... ;)

Vergelijkbare Topics (7)

33466

Reacties: 14
Gelezen: 2728

8560

Reacties: 30
Gelezen: 26514

39763

Reacties: 2
Gelezen: 1166

18225

Reacties: 5
Gelezen: 3182

16572

Reacties: 36
Gelezen: 22779

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.