Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beluchten

Gestart door dennis, 20-12-2010 18:04 u

Vorige topic - Volgende topic

dennis

Zijn er nog mensen die hun starter of wort beluchten?  Wat is de laatste stand van de wetenschap in deze?

jelle

Citaat van: dennis op 20-12-2010  18:04 uZijn er nog mensen die hun starter of wort beluchten?  Wat is de laatste stand van de wetenschap in deze?
Om een goeie starter te maken zul  je iets moeten doen ;)
Roeren met een magneetroerder  en wanneer je die niet hebt beluchten met een steentje.
En ik denk dat door de meestal hoge aanschafprijs van een magneetroerder nog veel mensen beluchten.

groet jelle

EBC

Mijn beluchtingspomp en bruissteentjes zijn te koop. Nooit meer zal ik me tot dat eindeloze gepruts laten verleiden.

Beluchten van een starter gaat eenvoudigweg door de fles met deksel flink te schudden. Meermalen halve flessen schudden bij grote starters en samenvoegen...

In je hoofdwort eventueel maximaal één druppel olijfolie.

Wel voldoende gist toevoegen.

RobinB

Ik belucht en roer, maar alleen wanneer er nog vergistbare suikers zijn.

beats

Mmm, ik wou eigenlijk net dat beluchtingssetje van Brouwland kopen voor mijn starters te beluchten. Nu heb ik bij Rumour een magneetroerder besteld. Dus ik heb die beluchtingsset niet meer nodig dan?

Waarom is roeren dan beter dan constant zuurstof in je starter blazen? Uiteindelijk is bij het roeren de starter toch meer afgezonderd van de zuurstof, eens de zuurstof in het recipient op is?

EBC

Citaat van: beats op 20-12-2010  19:39 uWaarom is roeren dan beter dan constant zuurstof in je starter blazen?

Omdat je maar heel moeilijk zuurstof in de starter kan blazen. Zelfs met een bruissteentje komt er maar heel weinig zuurstof in. De gist heeft genoeg aan 10  ppm bij aanvang. Met die hoeveelheid kan ze zich vermenigvuldigen zonder dat er tekort komt. De suiker zal eerder op zijn, dan dat de gist tekort komt aan de stoffen die de zuurstof hem geven.

Die 10 ppm haal je alleen met toediening van pure zuurstof. Met flink schudden kom je aan 8. Met een bruissteentje haal je het eigenlijk niet.
Lucht blazen boven het oppervlak is, sorry voor de gelovigen, geloof, maar heeft geen effect.

Dus, je starter aan het begin flink schudden in de fles met de dop erop, zodat er alleen nog maar schuim in de fles zit. En dan op de roerder.
Of...wat olijfolie erbij, maar dan geen druppels. Eerder een naald in de olie dopen en die vervolgens in het wort roeren. Minder dan een druppel dus.

Adrie

Met een bruissteentje lucht in je starter blazen is beter dan een keer schudden in het begin, maar niet zo goed als een magneetroerder. Als je geen magneetroerder hebt, is beluchten dus de beste optie. Dat is onderzocht met cellen tellen en zo. Maar belucht niet langer dan een uur of 12. Als de gistgroei alweer afneemt, is beluchten niet meer nodig, kan zelfs ervoor zorgen dat de gistcellen sneller interen op hun reservevoedsel.

Beluchten van het wort is verstandig, zeker bij heel zware bieren.

EBC

Je wilt nu toch niet zeggen dat als je een magneetroerder hebt, je niet hoeft te beluchten?

Adrie

Citaat van: EBC op 20-12-2010  21:05 uJe wilt nu toch niet zeggen dat als je een magneetroerder hebt, je niet hoeft te beluchten?

De tellingen zijn gebaseerd op een erlenmeyer op een magneetroerder met een los stukje aluminiumfolie erop. Deze werkwijze geeft meer gistcellen dan niet roeren maar wel beluchten met een bruissteentje.

EBC

Citaat van: Adrie op 20-12-2010  21:11 uDe tellingen zijn gebaseerd op een erlenmeyer op een magneetroerder met een los stukje aluminiumfolie erop. Deze werkwijze geeft meer gistcellen dan niet roeren maar wel beluchten met een bruissteentje.

Ja allicht, maar het gaat om gezonde gistcellen, kwaliteit boven kwantiteit.

We gaan nu weer terug naar het andere uiterste, helemaal niet beluchten.  :D Alle wetenschap toont toch aan dat zuurstof nodig is?

Als je alleen roert, dan moet je wel zorgen dat er aan het begin 8 ppm of meer zuurstof in je starter zit. Anders komen de cellen tekort. Meer is niet nodig, want dan is, bij een starter van rond de 1040, de suiker op voordat het zuurstofgebrek zich uit.

RobinB

Citaat van: EBC op 20-12-2010  21:22 uAlle wetenschap toont toch aan dat zuurstof nodig is?

Dat draagt inderdaad toe aan de kwaliteit, maar niet zonder suikers natuurlijk. Op alleen lucht kan ook gist niet leven :)

Adrie

Citaat van: EBC op 20-12-2010  21:22 uJa allicht, maar het gaat om gezonde gistcellen, kwaliteit boven kwantiteit.

We gaan nu weer terug naar het andere uiterste, helemaal niet beluchten.  :D Alle wetenschap toont toch aan dat zuurstof nodig is?

Als je alleen roert, dan moet je wel zorgen dat er aan het begin 8 ppm of meer zuurstof in je starter zit. Anders komen de cellen tekort. Meer is niet nodig, want dan is, bij een starter van rond de 1040, de suiker op voordat het zuurstofgebrek zich uit.

Wat wordt beweerd is dat het roeren zorgt voor een continue toevoer van zuurstof. Een concentratie van 8 ppm is alleen nodig als je alleen in het begin belucht en daarna niet meer. Bij continue beluchting of roeren is een veel lagere zuurstofconcentratie voldoende om de gist aeroob te laten groeien.

Jacques

Citaat van: dennis op 20-12-2010  18:04 uZijn er nog mensen die hun starter of wort beluchten?  Wat is de laatste stand van de wetenschap in deze?

Ik roer mijn starter en doe bij zware wort nog een beluchting via een inline beluchting.

dennis

Hmm, ik ben nog niet overtuigd.  Ik ga kijken hoe mijn huidige vergisting (1095, Belgian abbey II, niet belucht) afloopt. 

John

Olie in je giststarter/wort?

Waar is dat voor? Heb ik nog nooit gehoord...

Grt. John
Nuenen

Jacques

Citaat van: John op 23-12-2010  22:44 uOlie in je giststarter/wort?

Waar is dat voor? Heb ik nog nooit gehoord...

Grt. John
Nuenen

John,

Gebruik even de zoekfunctie en zoek op olijfolie.

Of kijk bij de tag olijfolie.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.