Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

30 L vaten en hoeveelheid bier

Gestart door Jomme, 05-11-2010 14:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Jomme

Beste Brouwers,

Daar ik goedkoop aan een 5-tal rvs vaten van 30 L op de kop kan tikken was ik benieuwd hoeveel bier
ik daar zou uitkrijgen in 1 brouwsel.
Indien dit niet voldoende is (30 L beschouw ik als een minimum) dan wacht ik tot ik 50 l vaten op de kop kan tikken.
Oorspronkelijk was ik niet van plan om te spoelen maar day mag ik nu vergeten  :-[
Heeft er iemand ervaring met bv een storting van een tiental kg in een 30 L vat die ook 30 L
wort oplevert met een SG dat toch ronde de 1075 draait?  De brouwsoftware heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Kopen die 5 vaten aan 10 euro per stuk of laten vallen en wachten tot er ergens  50 L vaten uit
de lucht komen vallen?

Edwin

Hoi Jomme,

Ik probeer te begrijpen wat je nu vraagt, maar als ik het goed begrijp wil je een fust van 30 liter openslijpen om als maischpan te gebruiken? 30 liter wort na koken overhouden met een SG van 1075 vraagt eerder een pan van minimaal 45 liter. Wil je tenminste ruimte hebben om te roeren: stort van ongeveer 8 kilo met een maischverhouding van 3,5 l/kilo is dus al 28 liter. Daarbij komt dan nog het volume van je mout (zeg even 8 liter), dan heb je dus 36 liter vloeistof. Past dus niet in je pan van 30 liter.

Als kookpan kom je ook niet uit. Je start immers met meer wort dan dat je overhoudt. Als je 30 liter wilt overhouden kun je dus niet koken in een pan van 30 liter...

€ 10,- voor een goede fust is overigens niet duur!

Edwin

EBC

Voor brouwsels van 30 liter van 1075, zit je al gauw aan 40 liter maisch en zal je de kook beginnen met 40 liter.

Een 50 liter biervat is ook maar net aan. Zeker tijdens koken, heb je graag wat ruimte over om het schuim te herbergen en overlopen te voorkomen.

Jomme

Bedankt heren,

Zal dus toch niets worden, ik heb wel een 50 l vat staan dat ik kan gebruiken voor het maischen...
ik dacht een beetje minder water en dan een beetje meer gaan spoelen maar beter niet dus ;-)
Voor het koken zal ik uiteraard nog een tweetal 50 l vaten aan elkaar moeten zetten...

G

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.