Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ontgassen door herdoppen, helpt het?

Gestart door Edgar, 14-10-2010 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Ik had me vergist in de liters van mijn geboortebier, dus nu teveel gas. Ik heb ze herdopt. De kopruimte was een normale centimeter of 3. Wat ik niet weet, is of het in de praktijk nu zal helpen.
De druk was niet extreem groot, lichte gushing een paar seconden na openen. Ook was het bier nog voorzichtig inschenkbaar maar schuimde het wel heel sterk.
Iemand praktijkervaring met een herdopping in zo'n situatie?

Hopmans

Citaat van: Edgar op 14-10-2010  23:19 uIemand praktijkervaring met een herdopping in zo'n situatie?
Nee, maar ik heb (hier?) wel eens gelezen dat je niet helemaal hoeft te herdoppen,
maar heel voorzichtig het dopje een klein beetje moet opliften totdat de een sisje hoort.
Als je het dopje dan weer loslaat, dan is de fles weer dicht.

Caspar

Als je herdopt is gushing denk ik niet zo erg...  zo kan je doppen op schuim en blijft het risico tot oxidatie beperkt.

Edgar

Citaat van: Caspar op 15-10-2010  09:08 uAls je herdopt is gushing denk ik niet zo erg... zo kan je doppen op schuim en blijft het risico tot oxidatie beperkt.

Precies, dat dacht ik ook. De meeste dopjes kreeg ik er trouwens op zonder uitstromend schuim, maar nog altijd met uitstromend koolzuurgas natuurlijk, dat ook al bescherming biedt. Maar ik maak me bij dit bier ook niet zo'n zorgen om een beetje oxidatie. Het is geen bewaarbier. Ik ben wel benieuwd of het nu het gewenste dempende effect zal hebben, maar schijnbaar is daar niet zo veel ervaring mee.

Ronnie

Als er echt TEVEEL druk is of als er gushing is, dan borrelt het schuim te flink omhoog en kan je herdoppen vergeten, laat staan beetje liften.  :(
Maar in uw beschreven geval kan je effe liften als Hoppie zegt  :)

EBC

Wil je voldoende CO2 verliezen, dan zul je de flessen tenminste een kwartier of zo open moeten laten staan.
Even open en dicht help niks.

Edgar

Hm, dat klinkt niet positief. Ik hoop dan maar dat het ergste er toch af is; ik zat gelukkig niet zo heel ver over de grens. Open laten staan kan niet, want dan komt teveel bier mee. Even opensissen kan ik misschien alsnog proberen voor een klein extra beetje drukvermindering. Thanks voor de tips.

Hopmans

Bij het opensissen zal de dop mechanisch iets slapper worden.
Misschien creëer je op die manier wel een soort veiligheidsventiel:
Zodra de druk te hoog wordt, vloeit er dan automatisch wat koolzuur af.

Caspar

Of in de loop der tijd lekt alle CO2 weg...

Hopmans

Citaat van: Caspar op 15-10-2010  10:28 uOf in de loop der tijd lekt alle CO2 weg...

Als je voorzichtig bent met opensissen, dan denk ik dat dat wel meevalt.

Jacques

PietO heeft niet zo heel lang geleden bij De Roerstok laten zien dat het even oplichten van de dop niet zo veel zin heeft. Op zich heel logisch omdat het koolzuur opgelost is in het bier en je slechts een gedeelte van het koolzuur kwijt raakt door het koolzuur dat in de kopruimte zit laat ontsnappen.

Edgar

Ik had inderdaad ook al bedacht dat het effect beperkt is. 'T is niet voor niks dat ik de vraag opwerp natuurlijk, het is een erkend twijfelachtige methode. Het is logisch, en het hangt natuurlijk samen met de grootte van de kopruimte en die is bij mij meestal niet al te groot.

Als er 3 bar op het flesje staat en je hebt een kopruimte van pakweg 10 cm³, dan verlies je slechts 30 cm³ koolzuurgas plus hetgeen er nog uit het bier ontsnapt tussen ontdoppen en het sluiten van de nieuwe dop. Daar loopt toch ook nog wel iets weg.

Ik was echter te lui om uit te rekenen hoeveel gas er in totaal in een flesje zit om zo de 'winst' te berekenen. Iemand zin?  ;)

Toch hoop ik dat in het kader van 'alle kleine beetjes helpen' het bier net ietsje presentabeler wordt. Ik zal het zeer zeker melden hier te zijner tijd (en dat duurt niet al te lang meer).

Hopmans

Citaat van: Jacques op 15-10-2010  12:12 uPietO heeft niet zo heel lang geleden bij De Roerstok laten zien dat het even oplichten van de dop niet zo veel zin heeft. Op zich heel logisch omdat het koolzuur opgelost is in het bier en je slechts een gedeelte van het koolzuur kwijt raakt door het koolzuur dat in de kopruimte zit laat ontsnappen.

Zie:

Citaat van: Hopmans op 15-10-2010  10:13 uBij het opensissen zal de dop mechanisch iets slapper worden.
Misschien creëer je op die manier wel een soort veiligheidsventiel:
Zodra de druk te hoog wordt, vloeit er dan automatisch wat koolzuur af.

Maar ik weet het niet zeker.
Probeer het nu maar gewoon met een flesje.

Brouwbedrijf

Ik zou de sismethode doen en deze een paar keer herhalen. Daarna de kroonkurken die er nog opzitten nog een keer met kroonkurkapparaat aandrukken.

korek

Sismethode. Weer een nieuw woord onstaan!

Tsjerk

Citaat van: Brouwbedrijf op 15-10-2010  14:26 uIk zou de sismethode doen en deze een paar keer herhalen. Daarna de kroonkurken die er nog opzitten nog een keer met kroonkurkapparaat aandrukken.

En vervolgens, voor het openen, het flesje terug koelen naar 2 graden.  :clownsmile:

Hopmans

Citaat van: Tsjerk op 15-10-2010  17:18 uEn vervolgens, voor het openen, het flesje terug koelen naar 2 graden.  :clownsmile:

Ik geloof heilig in de sismethode.

inderdaad een nieuw woord Korek.

:D

Tsjerk

Citaat van: Hopmans op 15-10-2010  18:19 uIk geloof heilig in de sismethode.
 :D

Ik heb het ook wel gedaan. Het werkt wel maar je moet het wel meerdere malen herhalen.

Henielma

Ik heb er wel eens aan zitten rekenen maar door de druk er even af te laten helpt maar heel weinig. Als ik het me goed herinner moet je dat drie maal doen om 0,1 Vol CO2 lager uit te komen.

Wat ik wel eens doe met een bier dat teveel koolzuur heeft is deze koelen op 6 ºC en daar zeker een dag op laten staan. Dan de dop eraf halen of los opleggen en na 15 of 30 of 45 minuten er weer een dopje op doen. Op deze manier repareer ik wel eens een bier voordat ik deze instuur voor een wedstrijd.

Edgar

Citaat van: Henielma op 15-10-2010  22:29 uIk heb er wel eens aan zitten rekenen maar door de druk er even af te laten helpt maar heel weinig. Als ik het me goed herinner moet je dat drie maal doen om 0,1 Vol CO2 lager uit te komen.

Wat ik wel eens doe met een bier dat teveel koolzuur heeft is deze koelen op 6 ºC en daar zeker een dag op laten staan. Dan de dop eraf halen of los opleggen en na 15 of 30 of 45 minuten er weer een dopje op doen. Op deze manier repareer ik wel eens een bier voordat ik deze instuur voor een wedstrijd.

Dat zijn nog eens tips :proost2:

Ik was inmiddels druk aan 't sissen en ik weet niet of me nog tijd is gegund voor deze truc, en ook niet of het lukt om het bier open te laten staan zonder overschuimen. Dat kan nu niet meer wegens het etiket (nee geen ink-jet, maar toch te vermijden). Ik zal het proberen met ééntje.

PietO

Zelfs een paar uur open laten staan heeft geen zin, als er niet geschud wordt en de temperatuur constant blijft.

De demo in bij de Roerstok (zie Jacques boven) liet zien dat bij b.v. 3 bar druk een flesje openen 4 uur open laten staan en weer dicht doen, de druk na even schudden zich bijna weer volledig opbouwt. Om de overdruk / koolzuur uit het bier te halen moet je eerder aan min. 12 uur open laten staan denken. Diegenen die ook zo'n mooie drukmeter op beugelflesjes hebben, kunnen deze oefening ook eens doen. Het oppervlak in de hals van het flesje is te klein om snel koolzuur uit te laten diffunderen. Zelfs in een gewoon bierglas met vele malen groter oppervlak duurt het enige tijd voordat de koolzuur eruit is.  :proost: :proost:

Henielma

Ik heb niet duidelijk vermeld dat ik de dop van het het gekoelde bier verwijder en de fles dan gedurende die wachttijd op kamertemperatuur laat staan. De temperatuur loopt dan langzaam op en het bier ontgast langzaam. Het werkt echt.

Jacques

Het heel lang open laten staan van een flesje zal ongetwijfeld leiden tot oxidatie van het bier.

Het zou we leuk zijn als iemand uitgebreide proefnotities zou maken waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen een flesje dan 12 uur open gestaan heeft en daarna gesloten is en een flesje dat niet open is geweest.

Een mooi experimentje voor de maand november...

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-10-2010  13:18 uHet heel lang open laten staan van een flesje zal ongetwijfeld leiden tot oxidatie van het bier.
Niet zolang je overdruk houdt in de fles.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 16-10-2010  16:45 uNiet zolang je overdruk houdt in de fles.

Overdruk wil niet zeggen dat er geen diffusie plaatsvindt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.