Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geoogst gist opnieuw gebruiken

Gestart door Robert1968, 12-10-2010 20:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Robert1968

Hallo,

Ik heb half mei 2010 circa 17 l zwaar bier (SG 1084) gedurende 2 weken vergist met Wyeast 1214 Belgian Ale. Na bottelen heb ik een groot deel van de in de emmer bezonken gist in een gesloten glazen fles bewaard en deze gelijk in de koelkast gezet (af en toe even geopend om CO2 af te laten). Op dit moment bevindt zich 150 ml ingedkte gist in de fles met wat bier erboven.

Ik wil over 3 weken opnieuw een Tripel brouwen (17 l) en deze gist gebruiken (indien mogelijk):
- is de gist hoeveelheid voldoende of wellicht niet te veel?
- moet ik het gist van te voren nog uit zijn slaap wekken? (beluchten, giststarter maken, zo, ja hoeveel moutextract ongeveer?)
- andere tips?

Oscar

Citaat van: Robert de Boer op 12-10-2010  20:59 u- moet ik het gist van te voren nog uit zijn slaap wekken?

Ja!! Deze gistslurrie is sowieso te zwak voor deze klus en te oud, dus maak er een nieuwe giststarter van en houd goed in de gaten of dit een goede gist oplevert (ruiken, desnoods ff reinstrijken als je dat kunt)

SeekingBeer

Dit is wel een heel zwaar bier, veel leven zal er niet meer in deze gist zitten.

De snelste manier om door te vergisten is direct (of een dag later) nieuwe wort op de gistkoek en die koek gewoon in je vat/fles te laten zitten. (Wel de helft van de gistkoek weggooien.)

Je kunt een starter proberen, geen idee, ik gooi dit soort gist altijd weg (en maak nooit bieren van meer dan Begin SG 1070, dat is voor mij een 'zwaar bier').

Vergelijkbare Topics (7)

29590

Gestart door SimonvW

Reacties: 3
Gelezen: 1612

25241

Gestart door Kokkebil

Reacties: 25
Gelezen: 6405

18658

Reacties: 3
Gelezen: 1581

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.