Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist voor Karmeliet kloon

Gestart door kleine Minstreel, 07-10-2010 20:54 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik ga morgen een Karmeliet kloon brouwen volgens een recept dat ik al 3 maal gebrouwen heb en die alle drie lekker waren.
Bij al die recepten heb ik K97 korrel gist gebruikt.
Morgen ga ik ook mijn Westmalle kloon overhevelen voor de nagisting en nu is mijn vraag?
Zal ik de gist koek gebruiken voor mijn Karmeliet of veilig blijven en de K97 nemen.

Dit is mijn recept.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptKARMELIET v/d/ MINSTREELS
KenmerkNo:21Tripel Karmelieten Kloosterbier
Brouwdatum8-10-2010
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1084 (9,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25,1 liter
Maischdikte3,3 l/kg
Maischwater14,9 liter
Spoelwater9,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC72,9 %3600 gr3 EBC
Tarwemout12,2 %600 gr3 EBC
Havervlokken6,1 %300 gr4 EBC
Kandijsuiker (wit)8,8 %435 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade7,0 %25 gr90 minuten28 EBU
Saaz (USA)3,8 %8 gr10 minuten2 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gr5 Min.

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale K-97
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C1 minuten3,3 l/kg
263°C40 minuten3,3 l/kg
372°C20 minuten3,3 l/kg
478°C5 minuten3,3 l/kg

Opmerkingen-

Gerb

Ik heb geen ervaring met de K97, maar wat ik lees is het een Duitse gist die geschikt is voor tarwebieren. Natuurlijk kan je de Westmalle gist gebruiken in dit bier, maar deze drukt wel een groter stempel op het bier. De K97 is (denk ik) een wat vlakkere gist, en de Karmeliet heeft ook niet echt veel gistsmaken.

En waarom de Cascade op 90min? Hiervoor zou ik eerder een Target of Magnum kiezen.

EBC

Karmeliet heeft een duidelijk kruidnagelige smaak, zoals die over het algemeen van tarwebier gisten komt.
Ook bieren als Leffe Blond, Corsendonk Blond en Tongerlo hebben een dergelijk smaakje. (Je vraagt je af hoe dat allemaal zo op elkaar kan lijken...)

Met Westmalle krijg je dat zeker niet. Zonder K97 te kennen zou ik daar dan voor gaan, als het een Duiste tarwebier achtige gist is.

William

Bij onze MTG club hebben we met de T58 goede resultaten geboekt.

RobinB

De K97 is naar verluid een Alt gist, redelijk clean vergistend bij 16 ºC.
Kruidnagel herinner ik me niet zo in de karmeliet, wel veel andere kruiden?

Waarom probeer je niet de gist in de fles?

EBC

Citaat van: RobinB op 07-10-2010  22:17 uKruidnagel herinner ik me niet zo in de karmeliet, wel veel andere kruiden?

Nu je toch in Maastricht woont, ga je eens naar het ABT cafe de Poshoorn in de stationsstraat. Daar hebben ze Karmeliet van de tap...nog maar eens goed proeven dan.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 07-10-2010  20:54 uZal ik de gist koek gebruiken voor mijn Karmeliet of veilig blijven en de K97 nemen.

Ik vind de K97 niet zo'n geweldige gist, deze geeft een zeer laag esterprofiel. Ik zou voor de Karmeliet gist gaan.

RobinB

@EBC: goed idee! :)

@Ozzie: was de karmeliet gist zelf niet ook een vrij neutrale gist? Meen me dat te herinneren van de kloners voor het ONK.
Dan zal de K97 dus wel Oké zijn, hoewel de flessengist nog steeds een logische(re?) kandidaat is.

EBC

Citaat van: RobinB op 08-10-2010  15:32 u@EBC: goed idee! :)

Take One is ook een leuk biercafe, waar de waard bepaalt wat je drinkt. Leuk is dat. Laat die man je maar wat voorzetten!
Eén nadeel, het is een eenmanszaak en er wordt gerookt...

RobinB

Ja, daar wilde ik ook al eens naartoe. Op zich staat me het wat tegen dat de waard bepaald wat je krijgt, maar voor een keertje is dat wel aardig denk ik?
:)

Oscar

Citaat van: EBC op 08-10-2010  18:24 uTake One is ook een leuk biercafe, waar de waard bepaalt wat je drinkt. Leuk is dat.

Als je erom vraagt wellicht wel, maar als je vraagt om een Westmalle en je krijgt dat niet is het wat minder.

kleine Minstreel

Ik ga toch maar voor opkweken vanuit een flesje Karmeliet.
Dus brouwplan verandert en nu dus een Weizen gebrouwen met 3068 WeihenStephaner die ik nog in de koelkast had staan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.