Voor de beginners net als ik: foto's brouwen met (poeder)moutextract.

Gestart door Nils, 04-10-2010 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Nils

Aangezien ik toch graag iets wil toevoegen aan dit forum heb ik wat foto's van mijn "brouwsessie" van afgelopen weekend online gezet.
Na mijn beginnersvragen (er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen) hoop ik hiermee in ieder geval íets aan info te kunnen geven aan andere beginners.

http://www.mijnalbum.nl/Album=OMX3MP3Y

Ik heb tot nu toe alleen maar twee blikbrouwsels gemaakt en de smaak daarvan laat te wensen over. Vandaar dat ik een stapje verder ben gaan kijken met het maken van het moutextractpakket Brewferm FURIOSO.
Via internet heb ik een brander + rvs-ketel van +- 40 liter gekocht als basis van mijn brouwapparatuur.
Ik heb dit keer voor het eerst vloeibare gist gebruikt i.p.v. de meegeleverde korrelgist nl de Wyeast Belgium Abbey.
Het "stapje verder" is in ieder geval erg leuk om te doen. Je krijgt echt het gevoel dat je zelf iets aan het maken bent ondanks dat ik de eerste keer brouwen met een blik ook erg leuk vond. Ik kijk na afgelopen weekend dan ook al uit na de eerste keer "echt" brouwen in de toekomst.

Groeten,

Nils

Oscar

Caspar

Leuk om zo te beginnen! De Wyeast is echt een goede keuze, daar ga je geen spijt van krijgen :brouwen: .

Enuh, pas maar op met Oscar... voor dat je het weet pikt ie je vriendin in :clownsmile: .

Jacques

Inderdaad leuke foto's. Je pakt het meteen groots aan. Van die grote ketel en brander ga je nog veel plezier beleven.

Even nog een opmerking naar aanleiding van de foto's.
Het is niet goed te zien of je de onderkant van de deksel bij het afsluiten van de emmer nu wel of niet aanraakt. Het spreekt eigenlijk voor zich dat je hier voorzichtig mee moet zijn in verband met het voorkomen van infecties.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat je er een lekker biertje aan overhoudt.

Nils

@Oscar:
Ik zal het doorgeven aan mijn vrouw  :D

@Jacques:
Ik heb de binnenkant van de deksel als het goed is niet aangeraakt, mocht dat toch zijn gebeurd lijkt me dat in dit geval niet heel erg aangezien ik seconden voor plaatsing van het deksel zowel het deksel als mijn handen grondig heb afgespoeld met Chemipro. Maar toch bedankt voor de tip.

Verder wordt de huiskamer al enkele dagen gevuld met een mooi "blubbend"-achtergrondgeluid. De tape om de dekselafsluiting heb ik nog iedere keer gedaan voor de zekerheid, al is het alleen al maar om het geluid  :D
Zojuist ook even bij het waterslot geroken en het ruikt heerlijk; een erg zoete, fruitige geur. Heel anders dan tijdens de blikvergisting.

Adrie

Leuke foto's. Zo te zien kun je in jouw ketel en gistingsvat wel meer maken dan 10 liter. Je koelspiraal komt niet eens helemaal onder het vloeistofoppervlak.

Succes met de afronding van dit ongetwijfeld lekkere bier.

Oxhead

Leuke serie foto's. Toch 2 kleine tips.
De hopzak zo los mogelijk knopen zodat het wort goed rond de hop kan stromen.
En maak de aansluitingen van je dompelkoeler buiten de pan, want als het lekt verdunt het je wort.
 :degroeten:

William

Citaat van: Oxhead op 05-10-2010  18:19 uEn maak de aansluitingen van je dompelkoeler buiten de pan, want als het lekt verdunt het je wort.

Een goede tip. Ik kan het weten :o

aldo

Citaat van: Oxhead op 05-10-2010  18:19 uEn maak de aansluitingen van je dompelkoeler buiten de pan, want als het lekt verdunt het je wort.

Bekend probleem inderdaad ;D

Edgar

Om te zwijgen van infectiegevaar. Niet zozeer door het leidingwater maar door de aansluitingen die door het condenswater als het ware worden afgespoeld. Als die permanent gemonteerd zitten is dat niet zo fris.

Nils

Kijk, dat is een goede tip.
Zal eens kijken of ik de uiteinden nog kan ombuigen op een manier dat ze nog boven de ketel uitkomen.
Anders soldeer ik er twee knietjes op met een stukje koperbuis als verlengstuk.

kleine Minstreel

Erg mooie reportage van je activiteiten. Nu nog een schrootmolen en je kan een volmout brouwsel maken.
Ik ben ook na de eerste keer al over gestapt en een van de foutjes was te voorzichtig beginnen.
De schijvenmolen staat nutteloos in de kast en met mijn maltmill gaat het prima. Inmiddels na 10 maanden ben ik bij brouwnummer 20 en tot nu toe maar een brouwsel weggegooid.
Leuk dat je het forum mee laat kijken
Cor

Edgar

Oscar

Citaat van: Edgar op 05-10-2010  21:52 uEn vooral dit vind ik dan grappig:

Dat komt door mijn post... ;D ;D ;D ;D ;D (ik neem aan dat je doelt op die 83x)

Nils

Oscar,

Mijn vrouw ontvangt jouw complimenten met een grote glimlach, bij de eerste "echte" brouwsessierapportage belooft ze weer van de partij te zijn.  ;D

Het brouwsel gist ondertussen gestaag door dus de heerlijke geur in de huiskamer blijft nog even hangen.

Groeten,
Nils

PS: Dit weekend van de Noorse bieren genietend  :proost:

Oscar

Citaat van: Nils op 06-10-2010  20:56 uMijn vrouw ontvangt jouw complimenten met een grote glimlach, bij de eerste "echte" brouwsessierapportage belooft ze weer van de partij te zijn.  ;D

Je mag met recht blij zijn met zo'n vrouw. Menig brouwer hier zal jaloers op je zijn.... ;)

Huub Krekels

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.