Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aanbranden van mout tijdens maischen

Gestart door Milan_vonk, 16-09-2010 16:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Milan_vonk

Hallo iedereen, ik ben nieuw bij hobbybrouwen.nl en dankzij dit forum zijn we al een heel stuk vooruit geholpen.
Nu zitten we namelijk met een vervelend probleem. Tijdens het maischen gebruiken we een ketel van 30 liter, die altijd wel aardig vol zit. Altijd als we beginnen met filteren zien we dat er heel wat mout verbrand is en aangekoekt is tegen de bodem van de ketel. Ik neem aan dat dit nogal de smaak van het bier kan beïnvloeden? We roeren toch continu tijdens het maischproces, maar dit probleem blijft voorbestaan. Weet er soms iemand een oplossing of ander mechanisme om dit probleem te voorkomen? We gebruiken zelf een plastic roerspaan van Brouwland.

mvg

Milan

rumour

Dat het de smaak zal beïnvloeden dat heb je bij het rechte eind: er zal een karamelsmaak, maar hoogstwaarschijnlijk een (aan)gebrande smaak aan je bier zitten. Door de directe verwarming van de pan wordt de bodem te heet en koekt het natte gerst vast. Constant en goed roeren is een remedie, maar dat maakt het brouwen er niet leuker op.

Je kunt vrij eenvoudig een maïschzak gebruiken of, zoals ik heb gedaan in het begin, een aantal hopzakken (zie ook hier). Dat zorgt ervoor dat het graan in veel mindere mate direct contact  kan maken met de onderkant van de pan. Een dubbele bodem, zoals vaak gebruikt in een HERMS, is een wat omslachtigere oplossing maar is het bekijken waard als je van plan bent om lang met deze ketel te brouwen. Je kunt dan meteen filtering inbouwen.

De plastic roerspaan heeft weinig schuld...  :D

Caspar

Misschien moet je wat dunner maischen zodat je beter kan roeren... verder moet het opwarmen ook niet te snel gaan, ik meen 1 ºC per minuut, misschien is de brander wel te sterk :weetniet: ? Tsja, zonder werkelijk te zien hoe jullie maischen blijft het wel een beetje gissen.

MO

Oei, dit zou wel eens Heel Vies Bier kunnen worden. Een beetje aanbranden proef je al meteen, laat staan flink aanbranden. Ketel minder vullen, veel meer roeren, dunner maischen (bijvoorbeeld 4 delen water per deel gerst) - probeer er alles aan te doen om aanbranden 100% te voorkomen.

Henielma

Let er bij het roeren op dat je ook over de bodem roert en niet alleen bovenin en halverwege de ketel.

En probeer ook wat van beneden naar boven te roeren zodat het beslag dat bovenin zit gemengd wordt met het beslag onderin.

En inderdaad de brander niet te fel zetten tijdens het maischen.

Oscar

Citaat van: Milan_vonk op 16-09-2010  16:18 uWe gebruiken zelf een plastic roerspaan van Brouwland.

IK weet niet hoe sterk die is, maar kun je hiermee in je maisch flink roeren, tot op de bodem ? Als je goed roert en ook over de bodem roert zou dit voldoende moeten zijn.

Citaat van: rumour op 16-09-2010  16:39 uConstant en goed roeren is een remedie, maar dat maakt het brouwen er niet leuker op.

Kom op, een beetje ambachtelijke arbeid kan geen kwaad hoor.... :brouwen:

Hoe dik maischen jullie ?

Edgar

Het zou ook kunnen komen door klontvorming, dus slecht oplossen van het schrootsel. Een droge klont die je niet hebt opgemerkt brandt zeer snel aan. Een mooi schrootsel met veel hele kafjes helpt daar tegen. Je zou dus, als je een walsenmolen gebruikt, aan klam schroten kunnen denken als oplossing.
Verder denk ik toch dat je met die plastic lepel onvoldoende kracht kunt zetten, zeker bij een wat dikkere maisch. Een stevige houten lepel die een slag groter is zal je in staat stellen om meer effectief de bodem schoon te roeren.
Tenslotte is de kwaliteit van je pan -de dikte van de bodem met name- en van je brander -niet te veel hitte op een te klein oppervlak- van invloed.
Alleszins een probleem om goed aan te pakken.

Oscar

Citaat van: Edgar op 16-09-2010  18:34 uHet zou ook kunnen komen door klontvorming, dus slecht oplossen van het schrootsel. Een droge klont die je niet hebt opgemerkt brandt zeer snel aan.

Klonten mout drijven in je maisch  ;) dus die zullen, mijn inziens, niet zo snel aanbranden

Pad

Die plastic roerspanen zijn in mijn ogen niet veel waard. Door de temperatuur van de maish en het feit dat plastic daar niet heel goed tegen kan wordt de spaan te slap en kan je er weinig kracht mee zetten.
Wij gebruiken al jaren naar volle tevredenheid een houten roerspaan.

janjansen

Ik heb een keer 1:2 gemaischt. Gewoon voor de leut om highgravity eens tot in het extreme uit te proberen. Het bier was nog best te drinken. De houten roerlepel daarentegen (Brouwland) begaf het bijna. Sindsdien maisch ik 1:3 en heb ik een RVS lepel aangeschaft. Ligt minder goed in de hand, maar geeft geen krimp. Volgens mij is de truc om met de lepel over de bodem te schrapen, precies boven de verwarmingsplek(ken). Dat zorgt er bij in ieder geval voor dat er niets meer aankoekt.

Edgar

Citaat van: Oscar op 16-09-2010  18:41 uKlonten mout drijven in je maisch  ;) dus die zullen, mijn inziens, niet zo snel aanbranden

Dat bewijst misschien dat ik met mijn methode praktisch nooit klonten heb. Toch ben ik het niet met je eens, althans toen ik onlangs nog eens zeer dik maischte, merkte ik toch dat onderin delen niet oplosten. Dat kan natuurlijk wel iets te maken hebben met dingen die onderin de ketel zitten, zoals het slangmantelfilter en de aansluiting daarvan.

Oscar

Citaat van: Edgar op 16-09-2010  19:11 uToch ben ik het niet met je eens, althans toen ik onlangs nog eens zeer dik maischte, merkte ik toch dat onderin delen niet oplosten. Dat kan natuurlijk wel iets te maken hebben met dingen die onderin de ketel zitten, zoals het slangmantelfilter en de aansluiting daarvan.

Ervaring met klonten heb ik alleen op mijn werk, thuis ken ik het fenomeen niet...en op mijn werk drijven ze... :)

Kleine_Schriek

Ik weet niet wat voor materiaal de ketel is. Met een RVS pan is de bodem zo dik dat er altijd gelijkmatig verhit wordt. Een Weckketel heeft een superdunne bodem en dan moet je het wel goed roeren wil het niet aanbranden.

Jacques

Een grotere afstand tussen de vlam en de bodem van de pan kan ook veel uitmaken heb ik gemerkt. Door de afstand te vergroten vermindert het aanbranden. En ja, roeren, heel goed roeren...

Robertw

Citaat van: Jacques op 16-09-2010  20:17 uEen grotere afstand tussen de vlam en de bodem van de pan kan ook veel uitmaken heb ik gemerkt. Door de afstand te vergroten vermindert het aanbranden. En ja, roeren, heel goed roeren...
Je kunt dit effect denk ik zichtbaar maken door een keer water te koken en te kijken hoe en waar de "bellen" van het kokende water ontstaan.

Sander_Vonk

Alvast bedankt mensen voor de reactie op dit topic.

Wij maischen ongeveer op 1:2,7. Als ik hier de reacties lees is dat al vrij dik.
Volgend brouwsel kunnen we dus best dunner maischen. Hierbij stel ik mij echter 2 vragen:
Ik dacht eraan om de verhouding van de mout ongeveer gelijk te houden, maar gewoon van elk mouttype minder te nemen. Blijft de smaak dan min of meer hetzelfde?
Als we minder mout gebruiken dan daalt natuurlijk het alcoholgehalte op het eind. Dit zouden we dan kunnen oplossen door kristalsuiker toe te voegen. Is dat een goed idee? En indien dit een goed idee is, hoeveel moeten we dan toevoegen om hetzelfde effect te krijgen als bij bv. 1 kg Pilsmout?

VEMP

Dit snap ik niet helemaal. Maar ik maisch op 3,5, dat betekent gewoon minder spoelwater.

Adrie

Als je dunner beslaat, gebruik je minder spoelwater. Je brouwzaalrendement gaat dan iets achteruit, maar niet zoveel. Als de totale hoeveelheid mout plus water niet in je maischketel past, moet je minder bier brouwen zodat het wel past.

Je kunt natuurlijk mout vervangen door suiker, maar dan verandert de smaak van het bier. Je krijgt immers niet meer smaak, maar alleen meer alcohol. Het is de vraag of je dat altijd wilt. Het is dan beter om bijvoorbeeld moutextractpoeder toe te voegen in de kookketel in plaats van suiker.

Oscar

Citaat van: Sander_Vonk op 17-09-2010  14:35 uEn indien dit een goed idee is, hoeveel moeten we dan toevoegen om hetzelfde effect te krijgen als bij bv. 1 kg Pilsmout?

Download eens een stukje brouwsoftware : Confoprobrouwvisiehulpmash  ;D ;D Dan kun je dit allemaal uitrekenen en het geeft je meer inzicht in je recept en brouproces... :)

Jacques

Naar aanleiding van de discussie in het afgesplitst topic heb ik nog een paar vragen aan Milan_vonk.
Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kunnen we je misschien wat gerichter advies geven.

Welke beslagdikte heb je gehanteerd? (Aantal kg mout op aantal liters beslagwater.)
Van welk materiaal is de ketel gemaakt?
Heeft de ketel een dikke bodem of niet?
Wat is de capaciteit van de brander?
Hoe snel stijgt de temperatuur tijdens het verwarmen van de ketel?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.