Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelsuiker bij high gravity brouwen

Gestart door ed, 08-08-2010 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

ed

Ik heb een blond bier gebrouwen van 7.2 % alc. Nu wil ik dit gaan verdunnen met gekookt afgekoeld water naar 5.7 % alc.
Kom ik op de volgende berekeningen uit.

28x2000/(2000+500)= 22.4 EBU

7.2x1900/(1900+500)=5.7

Ik moet dus 5 liter water toevoegen aan 19 liter en krijg dan 24 liter bier. Nu is mijn vraag:

Moet ik nu 19 x 6 gram of 24 x 6 gram suiker toevoegen. Ik denk het laatste, maar weet het niet zeker.

Ed

rumour

ed

Klopte dus toch wat ik dacht. Bedankt.

Ed

Caspar

Is dat wel lekker, een uitgegist bier verdunnen? Wordt het dan niet waterig...

rumour

Citaat van: Caspar op 08-08-2010  12:43 uIs dat wel lekker, een uitgegist bier verdunnen? Wordt het dan niet waterig...

Te vergelijken met 25% suiker in je stort (uitgaande van 24 liter bier nu en 19 liter bier daarvoor), dus waarschijnlijk wel...

SeekingBeer

Natuurlijk 24 x 6 gram want je moet toch 24 liter op druk brengen?

Heb je met de hop rekening gehouden met het verdunnen?
Want je moet dan natuurlijk voor 24 liter hop toevoegen.

Caspar

Citaat van: rumour op 08-08-2010  13:06 uTe vergelijken met 25% suiker in je stort (uitgaande van 24 liter bier nu en 19 liter bier daarvoor), dus waarschijnlijk wel...

Niet helemaal. Als je na de vergisting verdunt, verdun je ook alle smaakcomponenten van de gist. Verdun je voor de vergisting dan heb je gewoon een lager start SG.

ed

Citaat van: SeekingBeer op 08-08-2010  13:19 uHeb je met de hop rekening gehouden met het verdunnen?

Ik ga van 28 naar 24 ebu. Het bier heeft nu een vrij sterke smaak en is redelijk hoppig. Het is een beetje bedoeld voor gasten die geen bier drinken maar wel pils. Ik heb geen pils in huis en probeer de gasten langzaam aan, aan echt bier te krijgen. Als ze het bier te waterig vinden dan heb ik ook nog echt bier.  :proost:

Ed

SeekingBeer

Ja als mensen gewoon supermarkt pils gewend zijn is deze methode van verdunnen met water aan het eind van de vergisting geen slecht idee.

Tot nu toe heb ik tweemaal extra water cq extra suikerwater toegevoegd aan brouwsels tijdens de hoofdvergisting na voldoende lang wachten.
(Dat is het 'Herman idee': voeg de makkelijk vergistbare suiker pas toe als de gist zijn tanden heeft stukgebeten op moeilijkere suikers.)

Met mijn manier van biermaken heb ik altijd één pan met wort en twee gistingsflessen van 20 liter.
Ik kan dus altijd eenvoudige 'één wort en twee-bier' experimenten houden'.

Tot mijn verbazing gaf dit twee keer het volgende resultaat:

Als ik gewoon gekookt en afgekoeld water toevoeg dan is het eind SG hoger vergeleken met:
Suikerwater toevoegen.

(In beide gevallen ging het om ongeveer 200 gram kristalsuiker per liter water.)

Ik snap er niets van: de theorie zegt dat gist sterft door gebrek aan suiker en een te hoog alcohol nivo.

Blijkbaar is het alcohol nivo niet zo significant, de oudjes bijvoederen met kristalsuiker geeft een lager eind SG.

Big Willem

Citaat van: SeekingBeer op 10-08-2010  23:25 uAls ik gewoon gekookt en afgekoeld water toevoeg dan is het eind SG hoger vergeleken met:
Suikerwater toevoegen.

(In beide gevallen ging het om ongeveer 200 gram kristalsuiker per liter water.)

Ik snap er niets van: de theorie zegt dat gist sterft door gebrek aan suiker en een te hoog alcohol nivo.

Blijkbaar is het alcohol nivo niet zo significant, de oudjes bijvoederen met kristalsuiker geeft een lager eind SG.

Dit klopt; alcohol is lichter dan water, een pure water/alcohol oplossing heeft dus een lager SG dan puur water.

Omdat suiker makkelijk vergistbaar is (ik zal niet zeggen 100% vergistbaar, want dat weet ik niet zeker), voeg je dus door toevoegen van suiker, bijna puur alcohol toe. Je krijgt dus (een klein beetje) groter volume jongbier, met een hoger alcohol%, dus lager SG

Vergelijkbare Topics (7)

8200

Reacties: 7
Gelezen: 4857

27499

Gelezen: 3163

24512

Reacties: 11
Gelezen: 6429

42551

Gelezen: 1167

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.