Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgian Ale (mijn eerste receptuur)

Gestart door ernie_, 01-07-2010 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

ernie_

beste brouwers en bier liefhebbers,

Ik volg dit forum nu al een tijdje en ben door jullie enthousiaste verhalen er eindelijk van overtuigd om zelf mijn eerste mout brouwsel te gaan brouwen.
En dat wordt een Belgian Ale. Lekker fris, maar voller dan een pils. Hiervoor wil ik het volgende recept gaan proberen. Dit recept is een combi van verschillende recepturen op dit forum.
Ik denk dat ik volgende week mee ga beginnen.
Waar ik zeer benieuwd naar ben is of er al iemand zegt, dat moet je zo niet doen, en dat juist wel. Kortom, schieten maar !!!!!

Batch         20 liter
Maisch / spoel   22 / 10 liter
Begin SG              1052
Eind SG                1011
Kleur                    24 EBC
Bitterheid      23 EBU 

Pilsner                  3 EBC      4500 gram
Cara-crystal         120 EBC   300 gram
Carahell      25 EBC   600 gram
Melanoidin      70 EBC   400 gram

61     58     60     75     78
in        5     25     30     5

Saaz   3,2%   60 gram   70 min koken
Saaz   3,2%   30 gram   15 min koken

Gist   Wyeast 1214 Belgian Ale   48 uur belucht

MO

Lang beluchten voor een starter is niet goed, dan verzuurt hij te veel (oxidatie tot zuren). Een 16 uur beluchten is wel genoeg. Vele brouwers denken daar anders over, maar als je een starter maakt van 2 L, dan moet je een licht bier als deze makkelijk kunnen vergisten. Recept verder prima, misschien wat veel melandoinen mout.

korek

Ben het met Mo eens wat betreft beluchten van de starter en ik zou die melanoide helemaal weglaten, je krijgt met die Cara mouten al genoeg body. Verder denk ik dat ie lekker wordt.

ernie_

Ik heb begrepen dat dit de volmondige smaak ten goede komt en de schuimkraag bevorderd.
Enige suggestie?

JWVG

Die melanoidenmout kan wel, vind ik, maar ik vind het percentage speciaalmouten iets aan de hoge kant. Een onsje minder (en dat mag je vrij letterlijk nemen  :D) lijkt me geen gek idee. Totaal percentage crystal is nu 15% van de stort, melanoiden nog eens bijna 5% erbij. Het wordt zo misschien wel een beetje veel. Zelf zou ik de crystal maximaal 10% nemen, en de melanoiden misschien 3%. Maar dit kan ook hoor!  :brouwen:

:degroeten: JW.

korek

Citaat van: ernie_ op 01-07-2010  14:34 uIk heb begrepen dat dit de volmondige smaak ten goede komt en de schuimkraag bevorderd.
Enige suggestie?

Misschien te volmondig en wat betreft de schuimkraag denk ik dat je met secuur maischen meer berekt. Maar als je net zo eigenwijs ben als ik, brouw je gewoon dit recept, het kan later altijd beter!

ernie_

Ik heb helemaal nog geen reden om eigenwijs te zijn, de simpele reden is dat ik nog geen eigen(wijs) heb.  ;D

k, ik zal de Mela en Cara iets minder doen. Ik ben al heel blij met deze opmerkingen...

mijn mout wordt nu:

Pilsner               3 EBC   4500 gram
Cara-crystal      120 EBC   350 gram
Carahell   25 EBC   450 gram
Melanoidin   70 EBC   150 gram

Door het afnemen van de mela is de kleur ook aangepast daarom heb ik de crystal iets verhoogd om de kleur toch mooi amber te krijgen

korek

Citaat van: ernie_ op 01-07-2010  15:29 uIk heb helemaal nog geen reden om eigenwijs te zijn, de simpele reden is dat ik nog geen eigen(wijs) heb.  ;D

k, ik zal de Mela en Cara iets minder doen. Ik ben al heel blij met deze opmerkingen...

Dat komt dan nog wel, ik ken geen brouwer die niet eigenwijs is. Gelukkig maar!

RobinB

Momenteel is de gist van De Koninck ook beschikbaar, 't maar een idee.
:)

ernie_

@RobinB
Dat is zeker een idee! Enig idee waar die te bekomen is?

Herman

RobinB

Hmmm de links van Herman werken (bij mij) niet, maar hij bedoeld in ieder geval de Wyeast 3655 Schelde Ale gist.
Te verkrijgen bij Brouwland (verdelers) en Van der Kooy!

Biergist Wyeast XL 3655 Belgian Schelde Ale
Bovengist uit het Antwerpse geschikt voor Belgische specialiteiten. Zorgt voor de complexe Belgische aroma's en smaken die perfect passen bij pale- en crystalmouten. Mooi afgerond smaakprofiel, stevige body en mondgevoel. Middelmatige uitvlokking.

:)

korek

Brouwen, man. Duik er in. Volg je instinct. Als het bier er is, proef het en deel je bevindingen. Vaak is je eerste bier goed en denk je: ik kan het, maar dan begint het pas...

ernie_

Kleine_Schriek

ernie_

Ik ben gaan brouwen en heb nu al zin om mijn volgend biertje op te gaan zetten.
Ik heb alleen een klein vraagje over het verloop van het brouwsel.

Ik heb aan het eind een weayst XL verpakking toegevoegd welke niet geheel was opgebold.
Het starten van de hoofdgisting liet dus even op zich wachten. SG bij toevoegen gist 1050
Na 1,5 dag begon de hoofdgisting waarna deze na 4 dagen alweer inzakte. Er is nu (7 dagen na het starten van de hoofdgisting) vrijwel geen activiteit meer.

Ik heb nu (9 dagen na het brouwen) een monster genomen. SG is 1014. Er zit een licht koolzuurtje in, kleur is licht rood en hij smaakt goed (ietsjes te bitter).

Wat is nu verstandig om te doen?
1. lekker rustig laten gaan en na een weekje of twee bottelen
2. Overhevelen naar een ander vat voor de lagering (eventueel met een beetje suiker toegevoegd)

Erick

Overhevelen naar ander vat maar GEEN suiker toevoegen.
Kans is groot dat de gist er nog een paar puntjes vanaf haalt.
Na 5 - 7 dagen opnieuw hevelen naar schoon vat met een beetje bottelsuiker en direct bottelen.
 :degroeten:

ernie_

Dank erik, ik heb gelijk je advies opgevolgd.

Erick

Gaat helemaal goedkomen, waterslot beetje in de gaten houden, je zal zien dat er nog wat activiteit in komt.

RobinB

Citaat van: ernie_ op 20-07-2010  13:21 uWat is nu verstandig om te doen?
1. lekker rustig laten gaan en na een weekje of twee bottelen
2. Overhevelen naar een ander vat voor de lagering (eventueel met een beetje suiker toegevoegd)

Een combi:
Overhevelen naar een ander vat voor de lagering, lekker rustig laten gaan en na een weekje of twee bottelen. :D
De door Erick voorgestelde 5-7 dagen is naar mijn ervaring aan de korte kant...

Erick

Keuzes, keuzes  :)
Naar mijn idee kan je beter wat eerder bottelen zodat je het bier uit het plastic haalt,
misschien wordt er hier in glas gelagerd, dan kan je het wat langer laten staan (lageren) (ik lager zelf in plastic en dan bottel ik liever wat eerder,
kan het in glazen flessen wat verder rijpen).

Maar goed: ieder z'n mening.  ::)
 :degroeten:

ernie_

Ik heb het nu in plastic zitten.
Gezien de weinig activiteit de laatste dagen ga ik (als het waterslot zich koest houdt) volgende week bottelen.

Nogmaals thnx

Vergelijkbare Topics (7)

9944

Reacties: 17
Gelezen: 5152

24451

Reacties: 23
Gelezen: 8822

38328

Reacties: 26
Gelezen: 5029

28277

Reacties: 8
Gelezen: 3290

41825

Reacties: 5
Gelezen: 1018

23499

Gestart door Jerome

Reacties: 25
Gelezen: 9463

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.