Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Biervat als gistvat

Gestart door beermenke, 18-06-2010 22:09 u

Vorige topic - Volgende topic

beermenke

Hallo
ik heb van een rvs 50 liter biervat (bij oudijzerhandel gekocht) een gistvat gemaakt.
Ik heb de gehele bovenkant eraf/open gesneden en zat met het probleem van een sluitende deksel te krijgen
oplossing: Binnenband van kruiwagenwiel en in het midden een plastic/trespaplaat met een gat waarin het waterslot past
bandje oppompen en sluit hermetisch af! Zowel aan de wand alsook naar het midden toe omdat de band naar alle kanten uitzet.
Ik kan in 50 litervat zo ca 25 liter laten vergisten want ik heb toch kophoogte nodig
Er staat nu een tripel in te vergisten
Het werkt perfect

Hopmans

Kleine_Schriek

Wow, heel slim bedacht!  :groots:

Jacques

Mooi systeem.  :duimop:
Heb je de binnenband op een of andere manier gedesinfecteerd voordat je deze in gebruik nam?

hansHalberstadt

Heel slim systeem. Ik zou eea gewoon eerst oppompen en daarna met stoom steriliseren vlak voor gebruik. Daar kan rubber wel tegen denk ik. (wel eerst een keer uitproberen)
HansH

Oscar

Klinkt slim inderdaad...Zou je eens een foto kunnen posten ? Dat spreekt net iets meer tot de verbeelding.

beermenke

Desinfecteren doe ik op de volgende manier.
Afspoelen met warm water en dan leg ik de zachtjes opgepompte band in een grote ketel ( mijn maischketel) en doe daar een schepje citroenzuur en een schepje sulfiet in.
Deksel erop en een uurtje laten staan. Lijkt mij voldoende om te desinfecteren. Het wort komt toch niet aan de band.
Ik ga het nog proberen te verfijnen met een siliconenband en rvs deksel.
Graag reactie want ik heb al veel geleerd en informatie van deze site gehaald.

Jacques

Citaat van: beermenke op 19-06-2010  14:08 uDesinfecteren doe ik op de volgende manier.
Afspoelen met warm water en dan leg ik de zachtjes opgepompte band in een grote ketel ( mijn maischketel) en doe daar een schepje citroenzuur en een schepje sulfiet in.
Deksel erop en een uurtje laten staan. Lijkt mij voldoende om te desinfecteren. Het wort komt toch niet aan de band.

Ik denk dat het voldoende is.

Het wort kan bij sterk vlokkende gist overigens wel tot aan de band komen. Zeker als de vergistingtemperatuur wat hoger is.

beermenke

Hierbij een foto.
Het vat is momenteel niet in gebruik (zie waterslot) maar werkt prima met de opblaasbare band

Tevens een geheel andere vraag:
kan wort tijdens het koken aanbranden of is dat niet mogelijk omdat er turbulentie in de vloeistof zit tijdens het koken.

Jacques

Tijdens het koken zal het wort niet zo snel aanbranden tenzij je een hele felle brander hebt. Dan kun je wel wat karamelisering krijgen in de kookketel.

Aanbranden gebeurt een stuk makkelijker bij het maischen. Bij sommige bieren kun je dat proeven.

SeekingBeer

Eenvoud is een kenmerk van het ware...
Gave oplossing met zo'n dikke binnenband!

korek

Je bijdrage tot dit forum is niet gering, getuige het aantal reacties. Ook ik vind je oplossing vernuftig! (en dat wil wat zeggen)
Ik ben benieuwd wat je volgende innovatie is, maar haast je niet, eerst maar eens een goed biertje brouwen!

beermenke

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad een lekker biertje brouwen is toch het belangrijkst.
Ik heb er een aantal gebrouwen en zijn best lekker, dus ik ga er zeker nog brouwen.

Hallo Korek,
Ik heb een soort Herms gebouwd waarbij ik 2 ketels in elkaar geplaatst heb en het wort rondpomp door koperen leiding die tussen de 2 ketels door het warme water loopt.
Dit water gebruik ik dan weer om te spoelen en kook na het filteren in een andere rvs ketel.
Het systeem werkt perfect. Bijna geen warmteverlies en kraakhelder wort.

Groetend

korek

Goed man, dit soort innovaties zitten we op te wachten op dit min of meer vastgeroeste forum, maar zoals eerder gezegd, het heeft pas waarde als je er een lekker biertje mee brouwt!
Maar je begin is veelbelovend!

RobinB

Citaat van: korek op 19-06-2010  20:37 udit min of meer vastgeroeste forum

???  :weetniet:

Hoewel innovaties natuurlijk altijd welkom zijn, gaat het wel erg ver om dit forum "min of meer vastgeroest" te noemen?
Die CV-brouw-installatie van een poosje terug was ook erg mooi, of het stoom-systeem van Jurgen?

Innovatie te over! :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.