Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tip: gerstemoutstroop voor starters

Gestart door Herman, 14-05-2010 14:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

Ik was laatst bij de natuurwinkel en kwam daar potjes biologische gerstemoutstroop tegen van het merk Horizon. Oftewel vloeibaar moutextract. Kosten 2,95 per potje van 450 g = 300 ml. Makkelijk te doseren en qua prijs redelijk concurrerend met moutextractpoeder.

JWVG

Ik heb destijds in de VS een aantal brouwsels met moutstroop gebrouwen, uit de brouwwinkel. Ik kan me wel herinneren dat de versheid van zo'n product belangrijk was, belangrijker dan bij moutpoeder. Vraag me af hoe dat zit. Vraag me ook af met wat voor maischschema dit geproduceerd is. Zal het ver genoeg uitgisten?

:degroeten: JW.

William

Houdbaarheid van moutstroop is vooral afhankelijk van de wateractiviteit. Zolang deze onder de 0.65 ligt is er weinig mobiliteit en zullen chemische, enzymatische processen maar langzaam plaatsvinden. Als de wateractiviteit iets te hoog is krijg je denk ik vooral allerlei maillarderingsreacties (ja, die vinden ook bij kamertemperatuur plaats).

In poeders is de wateractiviteit zo laag dat er weinig zal gebeuren. Bewaar je het echter niet vochtvrij dan zul je lokaal dezelfde reacties krijgen en misschien nog wel meer omdat er meer lucht aanwezig is in een poeder.

EBC

Ik heb dat ook eens gekocht met het idee er starters van te maken. Maar ik vond het niet zulk 'fris' spul. Ik vertrouwde het niet. De substantie was heel anders dan die van vloeibaar moutextract. Ik vond de geur ook niet zo puur.

Zoals al opgemerkt, weet je niet hoe het is gemaischt. Nu weet je dat met poeder overigens ook niet...

Het potje heeft lang gestaan en is toen in de glasbak verdwenen. Misschien is het tegenwoordig anders?

JWVG

Citaat van: EBC op 14-05-2010  17:19 uZoals al opgemerkt, weet je niet hoe het is gemaischt. Nu weet je dat met poeder overigens ook niet...

Dat is waar. Maar die koop je bij de brouwwinkel. En in mijn naieviteit ga ik er dan vanuit dat er in ieder geval over nagedacht is bij het maischen dat dit in brouwsels terecht gaat komen. Maar misschien is dat naief inderdaad.

RobinB

Ik heb dat ook ooit eens gebruikt, vond het uiteindelijk niet echt handig?
Weet niet meer waarom...  :denken:

Herman

Smaak en geur van het goedje was prima. Een eetlepel op 300 ml water gaf een brix van 8. Da's dus handig af te meten. Ik heb even een jodiumtest gedaan, deze was negatief (goed dus).

JWVG

Nou ja, je hebt het natuurlijk over gebruik voor starters. Dat is wel wat anders dan als basis voor het hele bier (wat ik vroeger deed). Dus het zal vast wel goed gaan. Maar ik had het natuurlijk niet over of de conversie volledig is, maar hoeveel dextrinen er in zouden zitten. Maar voor een starter is dat niet zo belangrijk.

Vergelijkbare Topics (7)

35907

Reacties: 3
Gelezen: 1445

15869

Reacties: 2
Gelezen: 1737

44133

Reacties: 3
Gelezen: 663

24019

Gestart door koffie

Reacties: 5
Gelezen: 2826

31036

Reacties: 21
Gelezen: 10981

42773

Reacties: 12
Gelezen: 1594

23458

Reacties: 22
Gelezen: 8832

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.