Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop uit koken met water?

Gestart door Broeder Tuk, 31-03-2010 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Broeder Tuk

Ik heb een pils gebrouwen die momenteel te sterk is qua alcohol. Ik ben alleen bang dat als ik hem verdun met water dat ik dan bijna geen bitterheid meer overhoud.

Ik vraag me af of ik ook gewoon nog wat hop kan uitkoken met water en dan exact dezelfde tijden aan houd als tijdens het brouwen van de pils. Dat ik die er dan gewoon bij kan gooien? En zo de ibu`s voor het totaal nog wat omhoog kan schroeven en toch een zelfde bitterheid kan behouden.

Ik heb nu 15 liter pils en er zou nog 8 liter water bij moeten zodat het alcohol percentage rond de 5 procent komt.

Jacques

Brouwland verkoopt geïsomeerd hopextract. Dat kun je toevoegen na het koken ter correctie van de bitterheid.
Het geeft overigens alleen bitterheid en geen hopsmaak. Om de hopsmaak te verhogen zou je kunnen drooghoppen.

Broeder Tuk

Dus het kan niet?

Een collega brouwer heeft nog wel hop extract voor mij. Maar ik dacht als ik het zelf het hopkoken nog een keer doe, maar dan met water dan heb ik ook aroma`s en smaak.

jelle

Citaat van: Jacques op 31-03-2010  16:13 uBrouwland verkoopt geïsomeerd hopextract. Dat kun je toevoegen na het koken ter correctie van de bitterheid.
Het geeft overigens alleen bitterheid en geen hopsmaak. .
dat kun je maar gebruiken tot 3 ibu punten anders ga je het proefen.

Groet Jelle

TVERSCH

Ik zou weer een pils brouwen met een lager alc% en een hoger IBU gehalte. :brouwen:
Na de hoofdgisting de boel mengen, als er plaats is om deze hoeveelheid te lageren, anders het bier mengen een aantal dagen voor bottelen.
 :proost:

RobinB

Het kan wel, sterker het is al vaker voorbij gekomen!

Waar het op neer komt is het volgende:
bier heeft een beperkte oplosbaarheid voor iso-alfazuur, ongeveer 100 IBU (rekent ook makkelijk)

in de waterige vorm kan je dus hooguit een oplossing van max 100ibu toevoegen. Om verdunning te voorkomen is het handig hiervoor een deel van je wort/jongbier te nemen.

Dan blijft over het simpelweg te kruisrekenen!

Voorbeeld;
je hebt nu 20L bier van 20 IBU.
Stel je neemt hiervan 5L die je kookt tot 100ibu

als je dat dan weer samenvoegd heb je bier van:
(15x20 + 5x100)/20= 40 IBU.

TADA!

Adrie

Waarom drink je dit bier niet gewoon op zoals het is en gaat weer opnieuw een pils brouwen van de juiste dichtheid?

Jacques

Citaat van: jelle op 31-03-2010  16:39 udat kun je maar gebruiken tot 3 ibu punten anders ga je het proefen.

Dat is toch de bedoeling. Je wilt toch een bitterder bier...

RobinB

Komt zeker door die Hercules hop die minder bitter is dan de verpakking zegt?

Gerb

Ik heb 1 keer dezelfde hopbehandeling als jij gedaan en het was niet echt een succes. Het bier werd best hardbitter en bleef ook troebel. Het bier was ervoor wel helder. Persoonlijk zou ik gewoon hier een sterk pilsner van maken en je concentreren op het volgende bier. En, meten is weten.

jelle

Citaat van: Jacques op 31-03-2010  21:08 uDat is toch de bedoeling. Je wilt toch een bitterder bier...
Ik heb het niet over bitterder maar over de nare nevensmaken van hopextracten ;)

groet Jelle

RobinB

Citaat van: Gerb op 31-03-2010  21:18 uIk heb 1 keer dezelfde hopbehandeling als jij gedaan en het was niet echt een succes.

Was dat met apart in water koken of met een deel jongbier?

Gerb

Jacques

Citaat van: jelle op 31-03-2010  21:21 uIk heb het niet over bitterder maar over de nare nevensmaken van hopextracten ;)

Kun je die omschrijven? Ik heb een flesje staan maar nog niet uitgeprobeerd. Op een of ander manier komt het er niet van.

Ik mag aannemen dat die nevensmaken meevallen. Want ook professioenele brouwers die dit spul gebruiken zitten ook niet te wachten op smaakafwijkingen.

Broeder Tuk

Het was de bedoeling dat dit mijn eerste high gravity bier zou worden. Tijdens het koken heb ik best wel veel verdampt en ik dacht dat ik dat er gewoon weer bij kon gooien  tijdens het bottelen. Want dan hoefde ik niet zoveel te tillen aangezien dit bier op zolder moest vergisten.

Ik snap helemaal niks van die highgravity in BrouwVisie. Of ik het nou wel aan vink of niet de ibu's blijven hetzelfde.

De pils was 36 ibu op 15 liter geloof ik, daar moest 8 liter water bij om op het juiste alcohol percentage te komen.
Ik heb even getest hoe dit zou smaken met 200 ml bier en 116 ml water en ik vond het niet echt bitter.

En dan heb ik de batch ook nog gesplitst. Dus ik heb nog 20 liter staan met een NU hoger alcohol percentage als de ander en die is 26 ibu. Maar daar zou eigenlijk ook 8 liter water bij moeten dus dat word nog slapper. En daar zit die hercules in @Robinb maar die heb ik nog niet geproefd.

RobinB

Heb je een recept en resultaten van het brouwsel?
Praat wat makkelijker.

De hop schaalt inderdaad nog niet goed mee, daar moet je vooralsnog zelf voor zorgen.
Die hercules lijkt (uit ervaringen van anderen) ook minder bitter te zijn, dus daar heb je ook een verliespunt.

Zoals het nu lijkt is de bitterheid van 36 naar 23 gegaan. Op zich niet gek voor een Nederpils?

Die andere batch met vóór verdunning 26 zou ik niet gaan verdunnen.

Wat is eigenlijk de bedoeling, ga je alles ooit nog samenvoegen?
Dan kan je makkelijk 10L aftappen van de verdunde en dit weer hopkoken -> alles samenvoegen.

Broeder Tuk

De bedoeling was dat ik 2 verschillende pilsners zou hebben zodat ik een beetje de verschillen in hop zou kunnen proeven.

Van 36 naar 23 klinkt op zich niet gek, maar die had ik geproefd en leek tegen te vallen.

Ik heb nog een goed recept van die met hercules , maar die andere heb ik met de waardes lopen klooien en die klopt  niet meer. En ik weet ook niet hoe ik de recepten hier moet uploaden.

De bedoeling? Ik zou nu moeten gaan bottellen. En ik wou ze graag rond de 5 % hebben. Beide pilsen. Maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar en weet niet wat ik er mee moet.

RobinB

Meng eens 2 monsters.
Als dat je bevalt meng je het allemaal toch?

Gaat erom dat je lekker bier overhoud.
Hoeveel% is die zware, ook 8%?

Kom je uit op 6-6,5% ook niks mis mee.

Broeder Tuk

De 1 is van 1074 naar 1014

En de ander is van 1066 naar 1013.

Dacht dat die zwaarste dan 8% is.

RobinB

Klopt, de minder zware is (nu nog) 7%
Wordt samen 5,9%, dus 6% met hergisting. Mooi toch?

Ik zeg doen!

(wel eerst testen met monsters of het bevalt)

Trouwens,
ALs je een deel nog weer hopkookt, kook je ook veel alcohol weg. De blend wordt dan dus weer minder zwaar qua alc...

Broeder Tuk

Ik zie net dat het andersom is (gelukkig heb ik het opgeschreven) die 15 liter is de zwaarste.
Dus je bedoelt die zware verdunnen? En dan bij elkaar in gooien?
Dus 15 liter met 36 ibu en 8%

En 20 liter met 26 ibu  7% toch?

Huub Krekels

Gewoon opdrinken en opnieuw brouwen. Ga niet met je bier knoeien. Loopt op een teleurstelling uit. :nut:

Als je het toch wilt proberen heb je de meeste kans met het mengen van twee bieren. Doen ze trouwens bij de brouwerij ook. Ik heb eens een bier gebrouwen met eigen hop waarvan ik het alfazuur niet wist. Werd echt een bittertje!. Gemengd met een opnieuw gebrouwen bier met veel minder hop. Bitterheid werd veel lager, doch ook dit was gissen. Was veel drinkbaarder geworden doch werd ondanks de moeite geen toppertje.  :huilen:

Hopmans

Je hebt in een bier ook tannines en gistbitter.
Je moet het wel erg bond maken om een bier te slap te brouwen.
Dan moet er echt zowat geen hop meer inzitten.

RobinB

Citaat van: Broeder Tuk op 31-03-2010  22:54 uDus je bedoelt die zware verdunnen? En dan bij elkaar in gooien?

Hahaha!
Ik dacht dat je die 8 L er al bij gemikt had! :)
Als je dat nog niet gedaan hebt (en je bent zeker van de berekende waarden met het proeven), kan je nog alle kanten op?
Daar moet je toch zelf een beslissing over maken.

Als je niks verdund heb je een paar Meibokken/Doppelmeibokken...
(bij blenden 1 meibock :D )

CiteerDus 15 liter met 36 ibu en 8% (+ 8L water)
En 20 liter met 26 ibu  7% toch?

Hier waren mijn berekeningen op gebaseerd.

Broeder Tuk

Citaat van: RobinB op 01-04-2010  08:48 uIk dacht dat je die 8 L er al bij gemikt had! :)
Als je dat nog niet gedaan hebt (en je bent zeker van de berekende waarden met het proeven), kan je nog alle kanten op?

Ik had het gemengd met 200 ml bier en 116 ml water en dat geproefd. En dat smaakte erg slap. Maar daar zit dan ook geen koolzuur in dus dat kun je niet echt proeven.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.