Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste dubbel

Gestart door Croch, 06-03-2010 01:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Croch

Ik ben van plan morgen dan wel ovenmorgen mijn eerste dubbel te gaan brouwen. Als basis heb ik het recept van de dubbel van Jan Passieux (zie elders op het forum) maar dan met wat aanpassingen. Daar zijn recept voor 10 liter is (neem ik aan) zal ik dat eveneens doen.                                 

Naam brouwsel: Dubbel
Biertype: Dubbel
Begin SG: 1070 (?)
Eind SG: 1010
Berekende kleur: 74 EBC
Berekende bitterheid: 22 EBU

Mout & suiker
2000 gram     Pilsmout                   3 EBC
  175 gram     Special B               350 EBC
  100 gram     Cara Cystal            120 EBC
  400 gram     Bruine kandijsuiker  10 EBC

Water
9,4 liter maischwateren
7,3 liter spoelwater

Maischschema
45 min   60 gr C
15 min   70 gr C
5 min    75 gr C

Hop
12 gram   Northern Brewer    bloemen   First Wort Hop
8 gram     Saaz                   bloemen   5 minuten koken

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min

Gist
Wyeast 3787 Trappist High Gravity vloeibare gist.

Anton

Hallo Croch,
Om tien liter bier te brouwen is, afhankelijk van het te verwachten soortelijk gewicht, ca 16 tot 19 liter water nodig.
Onafhankelijk van hoeveel je spoelt. Ikzelf spoel weinig of niet. Bij een brouwsel zoals je nu van plan bent te maken start ik met 19 liter water.
Er verdampt een gedeelte bij het koken en er blijft een deel in de bostel hangen.
De exacte hoeveelheden kun je hier wel op het forum wel vinden, als je het zou willen weten.
De hoeveelheid hop bepaal je zelf, ik neem aan dat de Northern Brewer als bitterhop dient en de Saaz voor aroma. In dat geval moet je de aromahop niet langer dan de laatste tien minuten mee laten koken. Na tien minuten gaat het aroma weer verloren.
Overigens is de geplande hophoeveelheid redelijk voor een goede gemiddelde smaak (volgens mij).

Groeten,

Anton

Oscar

Citaat van: Croch op 06-03-2010  01:44 uIk heb geen idee over de hoeveelheid water (en verdeling) en de hoeveelheid hop.

Voer het recep eens in in BrouwVisie die geeft enkele standaard waarden voor water verlies, zodat je meteen een inzicht hebt in de hoeveelheid maischwater & Spoelwater  :)

Croch

Bedankt voor jullie spoedige reacties zo vroeg op deze zaterdagochtend.

Oscar, als onervaren gebruiker van BrouwVisie blijf ik mij verbazen over de mogelijkheden. Weer iets geleerd!

Anton, die hoeveelheid hop was maar een 'educated guess'. Het is mijn bedoeling om een doordrinkbaar dubbeltje te maken, dus niet zo heel erg bitter.

Vergelijkbare Topics (7)

26074

Reacties: 11
Gelezen: 3890

41825

Reacties: 5
Gelezen: 981

29589

Reacties: 37
Gelezen: 10893

8772

Reacties: 31
Gelezen: 24136

34629

Reacties: 3
Gelezen: 1578

39003

Reacties: 10
Gelezen: 1697

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.