Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting van mijn eerste ondergister... of juist niet.

Gestart door @, 01-03-2010 07:31 u

Vorige topic - Volgende topic

sjoerdmulder

Ik zou, als de vergisting niet snel genoeg op gang kwam en ik was bang voor infectie, de boel opnieuw opkoken en opnieuw gist toevoegen onder nu schonere omstandigheden. Heb ik één keer gedaan, het scheelde me een hoop stress (niets is er zo erg als je zorgen maken over je bier) en ik heb nergens last van gehad:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13694.0.html

Jacques

Citaat van: sjoerdmulder op 16-03-2010  23:32 uIk zou, als de vergisting niet snel genoeg op gang kwam en ik was bang voor infectie, de boel opnieuw opkoken en opnieuw gist toevoegen onder nu schonere omstandigheden. Heb ik één keer gedaan, het scheelde me een hoop stress (niets is er zo erg als je zorgen maken over je bier) en ik heb nergens last van gehad:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13694.0.html

Geduld hebben is een heel goed alternatief...

Als er een infectie in je jongbier genesteld heeft raak je een afwijkende smaak niet kwijt door te koken.
Het beste is te zorgen voor vitale gist. Dat doe je door een giststarter te maken en door de starter in een koelkast te zetten als deze duidelijk minder actief wordt. Je kunt de starter koud toevoegen aan het hoofdwort. Sommigen hier op het forum zijn bang voor temperatuurshocks. Gezien mijn ervaringen ben ik daar niet zo bevreesd voor als het gaat om giststarters.
Overigens doe je er wel goed aan om tijdens de hoofdgisting de temperatuur zo constant mogelijk te houden om zo de vergisting in een constant tempo te laten verlopen.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 16-03-2010  23:58 uAls er een infectie in je jongbier genesteld heeft raak je een afwijkende smaak niet kwijt door te koken.
Maar koken is wel beter dan genezen.
Sjoerd had destijds prefentief gekookt nog voor dat de smaakafwijking erin zou komen.

@

Alles gaat goed.
Hoewel het allemaal wat traag begon, staat het inmiddels een week echt goed te vergisten. Ik heb afgelopen weekend even getest, en het SG is gestaag aan het zakken.
Er is geen infectie zichtbaar/ te ruiken of te proeven. Het jongbier smaakt nog wat zoetig, maar het droge en licht bittere karakter komt er al wel door heen.
Het kan dus nog best wat worden. :proost:
Inmiddels heb ik het in een schoon vat overgeheveld, en op 12,5 graden gezet voor de verdere vergisting.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 17-03-2010  07:16 uMaar koken is wel beter dan genezen.
Sjoerd had destijds preventief gekookt nog voor dat de smaakafwijking erin zou komen.

Door het opnieuw koken wordt de smaak van het bier er niet beter op. Je hebt meer kans op oxidatie door het twee keer overgieten en een grotere thermische belasting van het wort met de vorming van meer Mailardreacties.

Als je weet dat er geen infectie in het wort zit kun je het beste een grote hoeveelheid actieve gist toevoegen als de vergisting niet start. De kans op smaakafwijkingen is daardoor het kleinst.

Verder sluit ik het niet uit dat de vergisting gewoon op gang zou zijn gekomen. Bij ondergist duurt het nu eenmaal allemaal wat langer... Maar dan is het wel goed om een gesloten gistvat te gebruiken. Je hebt dan geen risico dat er iets in je wort komt.

@

Zoals al eerder gesteld is geduld een van mijn sterkste punten (not) Yell

Het vat met de Urtyp staat nog steeds te vergisten in de koeling. Netjes constant op 13 graden. Maar het schiet echt niet op. Er is nog steeds sprake van activiteit, wat ik hoor het waterslot nog regelmatig borrelen. Ook het Soortelijk Gewicht daalt nog steeds, maar dat gaat me niet snel genoeg.

Ik heb de vordering van de vergisting eens uitgezet in bovenstaand grafiekje, en afgezien van de doorlooptijd ziet het er eigenlijk niet eens zo gek uit. Ook de geur en smaak zijn prima in orde, dus ik veronderstel dat ik gewoon nog maar even moet wachten.

(zucht).....

Adrie

Dit lijkt me een typisch gevalletje van niet genoeg gist toegevoegd. Normaal gesproken is een ondergister (zeker bij 13 graden) na twee, maximaal drie weken op zijn eind SG.

Jacques

Dat denk ik ook. Mede gelet op het feit dat de vergisting zo langzaam op gang gekomen is. Bij ondergist moet je minstens twee keer zo veel gist gebruiken dan bij een bovengist.

SeekingBeer

Gewoon wachten!

Ik had laatst een soortgelijk iets maar dan met de wheat yeast 06; ik had teveel van de gistkoek van een vorig brouwsel weggegooid en het heeft wel drie weken staan gisten.

Vandaag heb ik gebotteld en het eind SG was toch netjes 1011 en de smaak is prima (prima in die zin dat ik geen enkele smaakafwijking kan proeven).

Gewoon wachten dus en de volgende keer meer gist gebruiken en/of giststarter maken die een paar dagen de gist kan vermeerderen.

Succes ermee!

Vergelijkbare Topics (7)

23177

Reacties: 36
Gelezen: 10876

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5541

26369

Reacties: 25
Gelezen: 7538

14662

Reacties: 12
Gelezen: 5030

41304

Reacties: 3
Gelezen: 778

30367

Reacties: 3
Gelezen: 1553

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.