Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting van mijn eerste ondergister... of juist niet.

Gestart door @, 01-03-2010 07:31 u

Vorige topic - Volgende topic

@

Hallo,

Ik heb dit weekend mijn eerste ondergister gemaakt, maar heb nu mijn vraagtekens bij de vergisting. Ik heb Wyeast Czech Pils 2278 gebruikt
De giststarter die ik heb gemaakt deed niet echt veel. Pas op het laatste moment (tijdens het brouwen) begon het waterslot te borrelen. Dus heb ik de gist toch maar toegevoegd aan het wort. Ik had mijn twijfels, maar goed.

Nu staat het inmiddels meer dan 24 uur in de gistkast op 10 graden, maar ik zie (nog) geen enkele activiteit. Ik ben gewent aan een hevige vergisting bij mijn bovengisters. Maar tot nu toe zie ik geen schuim of wat voor activiteit dan ook.
Maar het is de eerste keer dat ik met een ondergist werk, dus misschien is het wel normaal.
Wie zal het zeggen?

Heb ik iets verkeerd gedaan, of moet ik gewoon geduld hebben?

Grtz,

Ed.

EBC

Je hebt thuis een koelkast omdat daarin allerlei biologische processen veel langzamer gaan.

Een ondergisting gaat dan ook veel langzamer dan een bovengisting.

Heb nog maar even geduld, het zal wel goedkomen. Vooral niet gaan corrigeren. Afwachten.

Volgende keer eerder beginnen met je ondergistergiststarter.

@

Oke, bedankt.

Gelukkig is geduld een van mijn sterke punten  >:D

Ed.

Muldermans

Mijn eerste ondergister afgelopen november kwam pas na 48 uur goed opgang en deze is erg lekker geworden. Wellicht stelt dit je iets gerust.

Vr gr
Muldermans

SeekingBeer

Met portgist heb ik het wel meegemaakt dat die (tijdens zomertemperaturen!) pas na een volle week ging gisten. (Maar goed dat was dan met wijn.)

Als je schoon en netje gewerkt hebt hoef je je nergens zorgen over te maken.

Jacques

Als je ondergisters gaat brouwen moet je inderdaad even wennen aan de tragere vergisting.
Overigens moet je bij een ondergister meer gist gebruiken dan bij een bovengister. Vuistregel is 2x zo veel.

@

Citaat van: Jacques op 01-03-2010  20:33 uOverigens moet je bij een ondergister meer gist gebruiken dan bij een bovengister. Vuistregel is 2x zo veel.

Hmm, dat kan nog wel eens spannend worden dan. Ik had namelijk al minder gist dan ik graag had gewild  :-\

Muldermans

@

Gisteravond was er nog geen activiteit te zien.
Ik moet wel opmerken dat het een open vergisting is, dus ik kan niet aan het waterslot zien of er wat gebeurd.  ;D

Ik zie en ruik ook nog niks geks, dus ik wacht nog even rustig af denk ik.

Hopmans

Citaat van: @ op 03-03-2010  08:51 uIk moet wel opmerken dat het een open vergisting is, dus ik kan niet aan het waterslot zien of er wat gebeurd.  ;D

Wacht effe; een open vergisting in een koelkast?

Oh, mijn god...

:huilen:

Leeghwater

Citaat van: @ op 03-03-2010  08:51 uIk moet wel opmerken dat het een open vergisting is, dus ik kan niet aan het waterslot zien of er wat gebeurd.  ;D
Zo jij durft, ben je niet bang dat je een infectie krijgt?

Citaat van: @ op 03-03-2010  08:51 uIk zie en ruik ook nog niks geks, dus ik wacht nog even rustig af denk ik.
das dan heel hard hopen dat het zo blijft, en dat je ook niks geks gaat proeven.
Zou zonde zijn als je gebrouwen heb voor het afvoerputje...

@

Citaat van: Leeghwater op 03-03-2010  09:50 uZo jij durft, ben je niet bang dat je een infectie krijgt?

De hoofdvergisting doe ik nooit onder waterslot. Gewoon een handdoekje (schoon) over het vat heen en in de vergistingskast.
Pas na de 1e heveling sluit ik het vat af. Tot nog toe (afkloppen) nog geen infecties door gekregen.

Leeghwater

Klinkt spannend!
Ik zou zo zelf niet werken. Mij iets te veel risco.
Ik denk dat je geluk hebt gehad. Maar goed ik heb niet zo veel ervaring met ondergisters, maar ik zou het zeker niet met mijn bieren zo aan pakken. Ik vind het zonde om van me afvoer een alcoholist te maken. Voor je het weet zit je met een constant straal bezopen wasbak  ;D

RobinB

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-03-2010  20:39 uIk deel Hoppie's zorgen...

Ik ook. Een open vergisting is prima als de vergisting snel op gang komt zoals bij een bovengist met voldoende gist.
Bij een langzaam startende ondergist bestaat er veel meer kans dat infecties in het wort kunnen komen.

@

Citaat van: Jacques op 03-03-2010  21:05 uEen open vergisting is prima als de vergisting snel op gang komt

Da's nou net de achterliggende reden voor mijn vraag hier.  ;)
Gisteravond nog steeds geen activiteit. Vanavond ga ik eens een monstertje nemen om te kijken of er al activiteit is, en of er al sprake is van een infectie.
Mochten de signalen positief zijn, dan gaat alsnog de deksel met waterslot er op, en wacht ik maar weer af.

Grtz,

Ed.

RobinB

Heb je geen korrel-ondergister (w34/70 of S23) als backup?
Of in de tussentijd een nieuwe starter bijkweken was ook wel handig geweest...

We zijn nu al 5 dagen verder, das niet goed.

Probleem met open vergisting in de koelkast, is dat de koelkast (op de hogere temperaturen van vergisting) al snel gekoloniseerd wordt met schimmels. Dat maakt (envenals de tragere vergisting) de koelkast vele malen riskanter voor open vergisting.

Leeghwater

Citaat van: RobinB op 04-03-2010  10:07 uProbleem met open vergisting in de koelkast, is dat de koelkast (op de hogere temperaturen van vergisting) al snel gekoloniseerd wordt met schimmels. Dat maakt (envenals de tragere vergisting) de koelkast vele malen riskanter voor open vergisting.

YUK! Gekoloniseerd door schimmels... Dat klinkt ranziger dan het is...

@

Citaat van: RobinB op 04-03-2010  10:07 uHeb je geen korrel-ondergister (w34/70 of S23) als backup?
Of in de tussentijd een nieuwe starter bijkweken was ook wel handig geweest...

Het enige wat ik nog heb liggen is de Brewferm Lager. Deze is (heb ik begrepen) wat fruitiger dan de Wyeast.
Maar da's beter dan helemaal geen bier.

CiteerWe zijn nu al 5 dagen verder, das niet goed.
5 dagen vind ik inderdaad ook wel erg lang.

CiteerProbleem met open vergisting in de koelkast, is dat de koelkast (op de hogere temperaturen van vergisting) al snel gekoloniseerd wordt met schimmels. Dat maakt (envenals de tragere vergisting) de koelkast vele malen riskanter voor open vergisting.

Klinkt smerig ;-)

@

Even een update voor wie het interesseert:

Vanochtend eens goed naar mijn brouwsel gekeken.
Er begint zich een licht schuimlaagje te vormen, daaruit concludeer ik voorzichtig dat de vergisting is begonnen.
Wat me wel opvalt is dat er ook een soort van 'plukjes wol' bovenin het bier zichtbaar zijn. Zodra ik ze aanraak vallen ze uit elkaar, en verdwijnt het in het schuimlaagje.
De geur is goed, de geur die je van een Urtyp mag verwachten kun je er in herkennen. De smaak is ook niet slecht. Een beetje zoetig nog natuurlijk, maar gelukkig niet zuur of bedorven.

Kwa Sg is er nog niet veel veranderd (1 puntje naar beneden), maar dat kan nog komen.
Ik heb geen gist toegevoegd, en het staat nu onder waterslot verder te vergisten.

Grtz,

Ed.

Adrie

Citaat van: @ op 05-03-2010  12:15 uZodra ik ze aanraak vallen ze uit elkaar, en verdwijnt het in het schuimlaagje.
... maar gelukkig niet zuur of bedorven.

Nou, als je met je vingers in je wort gaat roeren, zal dat snel veranderen. Of heb je je vingers eerst keurig ontsmet met kokend water?  ;D

Jacques

Citaat van: @ op 05-03-2010  12:15 uEr begint zich een licht schuimlaagje te vormen, daaruit concludeer ik voorzichtig dat de vergisting is begonnen.
Wat me wel opvalt is dat er ook een soort van 'plukjes wol' bovenin het bier zichtbaar zijn. Zodra ik ze aanraak vallen ze uit elkaar, en verdwijnt het in het schuimlaagje.

Ik neem aan dat je een gesteriliseerde lepel gebruikt hebt voor het aanraken van het schuim op je gistend bier. En anders je vinger minstens 10 minuten in een chemipro caustc oplossing.  ::)

@

Citaat van: Jacques op 05-03-2010  15:04 uIk neem aan dat je een gesteriliseerde lepel gebruikt hebt voor het aanraken van het schuim op je gistend bier.

Dat leek me prettiger dan 10 minuten in kokend water. Ik heb mijn vingers nog langer nodig ;-)
De lepel was ontsmet.

RobinB

Zien de wollige vlokjes er ook "harig" uit?
Heb je er een foto van gemaakt?

@

Citaat van: RobinB op 05-03-2010  19:44 uZien de wollige vlokjes er ook "harig" uit?
Heb je er een foto van gemaakt?

Ik heb er geen foto van, maar ze zagen er niet harig uit. Was meer een klustertje belletjes of zo.

Inmiddels is de vergisting goed op gang gekomen, en borrelt het waterslot er rustig op los.
Ik heb goede hoop dat het toch nog wat gaat worden.

Vergelijkbare Topics (7)

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5550

26369

Reacties: 25
Gelezen: 7540

14662

Reacties: 12
Gelezen: 5031

41304

Reacties: 3
Gelezen: 780

30367

Reacties: 3
Gelezen: 1555

18946

Reacties: 2
Gelezen: 1706

1907

Reacties: 11
Gelezen: 9050

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.