Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier bedorven door verkeerd behandelde hop?

Gestart door Albertus, 22-02-2010 13:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Albertus

Toen ik van de zomer mijn tuinhop binnenhaalde bedacht ik mij het volgende:
Wanneer ik de hop niet droog, maar direct invries hou ik verse hop. Neemt weliswaar wat meer ruimte in, maar vooruit. Als experiment heb de hop voor één brouwsel zo behandeld.

Deze winter heb ik de hop gebruikt bij het brouwen van een MaiBock, hetgeen resulteerde in vijf 5-liter vaatjes.
Bij het proeven van het eerste vaatje was het al mis en na een maandje wachten en twee weggespoelde vaatjes verder is het onontkoombaar een mislukt bier geworden.

Vreemd genoeg zijn in het bier geen brouwfouten te proeven (vier gildebroeders hebben tevergeefs geprobeerd de nare smaak te duiden), maar het is een verzameling onaangename, muffe, bedorven smaakjes die het bier tot de gootsteen veroordelen.

Het is een normaal recept, geen extremen, het bier is op gebruikelijke wijze gebrouwen.
Mijn vermoedens gaan daarom uit naar de hop.
Kan het zijn dat het nat invriezen de oorzaak is? Bij het openen van de zakjes hop heb ik niets bijzonders geroken.
Heeft iemand ook wel eens geprobeerd hop ongedroogd, of wellicht onvoldoende gedroogd, in te vriezen?

Bert

Kleine_Schriek

Ik heb toevallig afgelopen vrijdag een zakje ongedroogde ingevroren hop opengetrokken en toen ik het rook direct weggegooid. Het rook muffig en naar koelkast. Ik ga voortaan netjes mijn hop drogen!

Albertus

Citaat van: Kleine_Schriek op 22-02-2010  14:03 uIk heb toevallig afgelopen vrijdag een zakje ongedroogde ingevroren hop opengetrokken en toen ik het rook direct weggegooid. Het rook muffig en naar koelkast. Ik ga voortaan netjes mijn hop drogen!

Dit bevestigt mijn vermoeden.

Bert

Hopmans

Ik weet één ding zeker:

Nooit drooghoppen met tuinhop!
Altijd minimaal 10 minuten koken.

Op tuinhop zitten nog levende wilde gisten in tegenstelling tot bewerkte hop in de handel.

Toch droog willen hoppen: Eerst de hop in wodka leggen.

Albertus

Daar heb je gelijk in, maar in dit geval is de hop gewoon in het kookvat gegaan. Het waren ook geen wilde gisten, mijn veronderstelling is dat de hop bedorven is op een of andere manier.

Bert

Drents Hopbier

Citaat van: Hopmans op 22-02-2010  15:00 uToch droog willen hoppen: Eerst de hop in wodka leggen.

Stroh-rum desinfecteerd beter dan wodka.

HHopbier

Hopmans

Citaat van: Drents Hopbier op 22-02-2010  16:45 uStroh-rum desinfecteerd beter dan wodka.

HHopbier

Misschien nog wel beter inderdaad.

Citaat van: Albertus op 22-02-2010  16:22 umijn veronderstelling is dat de hop bedorven is op een of andere manier.
Dan is goed drogen toch wel belangrijk blijkbaar.

Albertus

Citaat van: Hopmans op 22-02-2010  16:50 uDan is goed drogen toch wel belangrijk blijkbaar.

Mede daarom ben ik deze draad begonnen. Ik wil natuurlijk weten wat mijn bier verziekt heeft, ik denk dat het niet drogen daar een van de oorzaken van is. In de literatuur kan ik er niet veel meer over vinden dan dat hop van oudsher gedroogd wordt.

Bert

EBC

Citaat van: Hopmans op 22-02-2010  15:00 uIk weet één ding zeker:

Nooit drooghoppen met tuinhop!
Altijd minimaal 10 minuten koken.

Op tuinhop zitten nog levende wilde gisten in tegenstelling tot bewerkte hop in de handel.

Toch droog willen hoppen: Eerst de hop in wodka leggen.

Hmm, daar heb ik toch geen last van...ik heb heerlijk gedrooghopt met eigen tuinhop.

EBC

Heb je de hop lang van te voren ontdooid?
Misschien is het een combinatie met te laat geoogst? Of kan dat niet?

Albertus

Citaat van: EBC op 22-02-2010  17:15 uHeb je de hop lang van te voren ontdooid?
Misschien is het een combinatie met te laat geoogst? Of kan dat niet?

Nee, ik denk niet dat te vroeg ontdooien de oorzaak is (gewoon op de dag van gebruik ontdooit).
Een deel van de oogst had ik normaal gedroogd en daar was niets mee aan de hand.
Wat mij wel is opgevallen is dat er vocht bij de hop zat, wellicht is er water uit de hop verdampt en daarna neergeslagen op de binnenkant van de plastic verpakking. Vocht in een gesloten verpakking vraagt natuurlijk om moeilijkheden, maar ik had het idee dat dat bij invriezen geen probleem zou zijn.

Bert

Adrie

Citaat van: EBC op 22-02-2010  17:13 uHmm, daar heb ik toch geen last van...ik heb heerlijk gedrooghopt met eigen tuinhop.

Ik ook. Meerdere keren.

MO

Ik ooit nooit problemen met tuinhop. Ik weet niet waar Oscar is maar ik weet wel dat hij een paar maal hop nat heeft ingevroren.

Oscar

Citaat van: MO op 22-02-2010  21:21 uIk weet niet waar Oscar is

In de brouwerij...of in de trein (late dienst vandaag. 'k moet zo gaan slapen)... ;D ;D  Inderdaad ook 1 keer natte hop gebruikt. Geen problemen mee gehad. Maar ik had de hop ook niet zo heel lang ingevroren gehad. Wellicht dat je natte hop, maar voor een bepaalde tijd kunt invriezen... :weetniet:

j3r03nq

Citaat van: Albertus op 22-02-2010  17:22 u(gewoon op de dag van gebruik ontdooit).

Waarom eigenlijk ontdooien? Waarom niet direct bevroren de ketel in?

Kleine_Schriek

Mijn 1e brouwsel met eigen natte hop uit de vriezer was op 28 sep en toen had ik geen probleem. Deze rook heerlijk hoppig toen ik de verpakking openmaakte. Nu op 19 feb had ik dus dat de hop muf was geworden. Ik open nu net nog een zakje en ook daar die muffe diepvrieslucht. Ik ben bang dat ik alles kan weggooien als ik het zo zie.......

Adrie

Nou, ik zou alleen de geopende verpakking weggooien. De niet geopende zijn waarschijnlijk nog prima in orde.

Het is ook aan te bevelen om hop in kleine hoeveelheden te verpakken, zodat je alle hop uit een verpakking in een brouwsel kunt gebruiken.

Kleine_Schriek

Citaat van: Adrie op 23-02-2010  10:15 uNou, ik zou alleen de geopende verpakking weggooien. De niet geopende zijn waarschijnlijk nog prima in orde.

Het is ook aan te bevelen om hop in kleine hoeveelheden te verpakken, zodat je alle hop uit een verpakking in een brouwsel kunt gebruiken.
Ik had de hop in zakjes van 2x100 gr verpakt, en deze zijn dus muf zodra je ze openmaakt. Ze zijn nu 6 mnd ingevroren geweest en dat is blijkbaar te lang dus. Ik heb nog 12 van die 2x100 gr verpakkingen ongeopend in de vriezer liggen, maar ik ben bang dat ze allemaal vuilnisbakwaardig zijn geworden nu... Natte hop kun je dus niet zo lang invriezen is mijn conclusie.

Menno

Citaat van: Sonoride op 22-02-2010  23:14 uWaarom eigenlijk ontdooien? Waarom niet direct bevroren de ketel in?

Mijn idee is dat als je het er bevroren inkiept je niet meer eraan kan ruiken / voelen. Voor hetzelfde geld is er wat met de hop niet goed...  ::)

j3r03nq

Citaat van: Menno op 24-02-2010  20:39 uMijn idee is dat als je het er bevroren inkiept je niet meer eraan kan ruiken / voelen. Voor hetzelfde geld is er wat met de hop niet goed...  ::)

Tja, nou ja, dat heeft in dit geval ook niet echt geholpen he  >:D

Hopmans

Citaat van: Menno op 24-02-2010  20:39 uMijn idee is dat als je het er bevroren inkiept je niet meer eraan kan ruiken / voelen. Voor hetzelfde geld is er wat met de hop niet goed...  ::)
Ook een reden om het eerst te drogen denk ik.
In plaats van een pak ijs haal je hop uit de vriezer wat je
nog kan wrijven tussen de vingers om er aan te ruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.