Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Meten van SG gedurende hoofdvergisting

Gestart door pixie, 12-02-2010 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

pixie

Dag medebrouwers,

Op het forum lees ik dikwijls dat men blijkbaar volop het SG meet gedurende de hoofdvergisting.

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan.

Kan  men op veilige wijze (zonder risico op infectie) aftappen aan het kraantje? (plastiek vergistingsvaten van Brouwland van 60 l)

Dank voor dit bericht te lezen en mij hopelijk wat wijzer te maken 8)

groeten

Pixie

Oscar

Citaat van: pixie op 12-02-2010  11:28 uKan  men op veilige wijze (zonder risico op infectie) aftappen aan het kraantje? (plastiek vergistingsvaten van Brouwland van 60 l)

Ja, dat kan. Daar is dat kraantje voor. Na aftappen wel ff kraantje schoon spuiten met alcohol, spiritus of water...

Sjakie

Als je het kraantje na gebruik weer even schoonmaakt/ontsmet dan kun je zonder zorgen tussentijds het sg controleren.
Ik doe alleen een meting bij het hevelen voor lageren en bottelen of op fust zetten.
Je houdt altijd een klein risico bij het meten.

EBC

Hoho jongens, je moet het kraantje ook vóór aftappen ontsmetten!

De-Geert

Inderdaad, voor het aftappen ontsmetten. Na het aftappen schoonmaken.

Oscar

Tsja...je monster om te meten hoeft niet "steriel" te zijn. op korte termijn gebeurt daar toch niet zoveel mee (SG meten, ff ruiken, ff proeven, klaar). Na het aftappen zit er wort/bier in het kraantje waardoor daar infecties kunnen groeien en in je wort/bier terecht kunnen komen. Als je van te voren gaat ontsmetten moet je eigenlijk aan jezelf gaan twijfelen hoe dat kraantje gedurende de eerste paar dagen tijdens de vergisting erbij heeft gestaan... :)

EBC

Citaat van: Oscar op 12-02-2010  11:56 uTsja...je monster om te meten hoeft niet "steriel" te zijn. op korte termijn gebeurt daar toch niet zoveel mee (SG meten, ff ruiken, ff proeven, klaar). Na het aftappen zit er wort/bier in het kraantje waardoor daar infecties kunnen groeien en in je wort/bier terecht kunnen komen. Als je van te voren gaat ontsmetten moet je eigenlijk aan jezelf gaan twijfelen hoe dat kraantje gedurende de eerste paar dagen tijdens de vergisting erbij heeft gestaan... :)

Bij het opendraaien van het kraantje, komt een deel dat aan de buitenkant zit in contact met het bier binnenin het vat. Indien dat deel niet fris is, duw je rommel in je vat.
Met kogelkranen is het nog erger, omdat daarin kamers zitten waarin bier achterblijft. Dit bier gist vrolijk verder en er ontstaat druk in de kamers. Bij openen van de kraan wordt het 'kamerbier' in het vat geperst.

Kortom, kranen moeten bij bediening altijd schoon zijn.

Oscar

Citaat van: EBC op 12-02-2010  12:10 uBij het opendraaien van het kraantje, komt een deel dat aan de buitenkant zit in contact met het bier binnenin het vat.

??? Leg me dat eens uit..bij het openen v/h kraantje is er alleen een stroom vanuit het vat naar buiten toe. Zijn die bacteriën een soort forellen dan?  ;D ;D

EBC

Citaat van: Oscar op 12-02-2010  12:15 u??? Leg me dat eens uit..bij het openen v/h kraantje is er alleen een stroom vanuit het vat naar buiten toe, Zijn die bacterien een soort forellen dan ?  ;D ;D

Ik kan alleen maar waarschuwen.

Een restje wort op een kraantje droogt snel in tot een dik stroperig goedje, dat bij opendraaien van de kraan gemakkelijk over de binnenwand wordt gesmeerd en niet door de monsterstroom wordt opgelost en meegevoerd.

Gebruik je fantasie. En deze kennis voor de commerciële brouwerij waar je werkt!

Oscar

Citaat van: EBC op 12-02-2010  12:43 uEen restje wort op een kraantje droogt snel in tot een dik stroperig goedje,

Dat klopt, maar alleen als je na gebruik niet je kraantje hebt schoongemaakt/gedesinfecteerd.. ;)

Citaat van: EBC op 12-02-2010  12:43 uGebruik je fantasie. En deze kennis voor de commerciële brouwerij waar je werkt!

Uiterard gebruik ik mijn fantasie, maar velen desinfecteren/maken schoon tot in het "oneindige". opzich niets mis mee, maar je kunt ook overdrijven en als je dat doet ben je niet 100% zeker van wat je doet en waar de echte risico's liggen.

weed

Citaat van: EBC op 12-02-2010  12:43 uEen restje wort op een kraantje droogt snel in tot een dik stroperig goedje, dat bij opendraaien van de kraan gemakkelijk over de binnenwand wordt gesmeerd en niet door de monsterstroom wordt opgelost en meegevoerd.

Betreft een kogel kraan waarvan minder dan een kwart doorboort is om doorstroming mogelijk te maken.
Bij openen kraan draait het afsluit gedeelte aan de buitenzijde in de mantel van de kraan bij afsluiten weer naar buiten. De kraan is fysiek geblokkerd op max 90 graden open of dicht draaien.
Afhankelijk van wel of niet reinigen voor en na gebruik zal er dus veel of weinig vuil in de mantel terecht komen.
Indien er een lekage voordoet aan de kraan zal het bier door het hoogteverschil eruit stromen.

Hoe komt het vuil in aanraking met het bier in het gist vast ?

:degroeten:

EBC

Citaat van: weed op 12-02-2010  15:52 uBetreft een kogel kraan waarvan minder dan een kwart doorboort is om doorstroming mogelijk te maken.
Bij openen kraan draait het afsluit gedeelte aan de buitenzijde in de mantel van de kraan bij afsluiten weer naar buiten. De kraan is fysiek geblokkerd op max 90 graden open of dicht draaien.
Afhankelijk van wel of niet reinigen voor en na gebruik zal er dus veel of weinig vuil in de mantel terecht komen.
Indien er een lekage voordoet aan de kraan zal het bier door het hoogteverschil eruit stromen.

Hoe komt het vuil in aanraking met het bier in het gist vast ?

:degroeten:

Een kogelkraan bestaat uit een bol met een gat erdoor. Om af te sluiten worden twee teflon plastic ringen gebruikt. In het kraanhuis blijft een loze ruimte over, die zich bij het openen van de kraan vult met bier. Het deel van de kogel dat bij gesloten kraan aan de buitenzijde zit en bacteriën kan bevatten, wordt bij het openen van de kraan in contact gebracht met het bier in de loze ruimte. Na het sluiten van de kraan, zullen bacteriën in de loze ruimte kunnen groeien. De twee loze ruimten worden bij gesloten kraan verbonden door het gat in de kogel. Bij het vervolgens openen van de kraan, komt het bier uit de loze ruimte in contact met het bier in de ketel.

Het is niet voor niets dat kogelkranen in commerciële brouwerijen niet worden gebruikt rondom gistingstanks. En als ze worden gebruikt, dan zijn ze van het demontabele type.

We kunnen hier nog uren over discussieren, maar het is nu eenmaal een algemeen aanvaard feit dat kraantjes infectiebronnen zijn. Ik heb slechts willen aangeven dat je ook voor het openen van een kraan moet ontsmetten. Als je dat niet wilt doen, dan doe je het niet.

Albertus

Het kan ook zonder kraan en zonder aftappen.
Wanneer ik wil meten draai ik de dop van mijn gistvat en met behulp van een stuk (ontsmette!) rvs staaf  haal ik één druppel uit het vat voor de refractometer.

Bert

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.