Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

A Guide on yeast and Fermentation for Craft brewers

Gestart door Oscar, 15-01-2009 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Dat die Wyeast dezelfde gist als Rochefort is, geloof ik meteen. Hij heeft nl hetzelfde karakteristieke gistprofiel.
T-58 heeft dit naar mijn mening/ervaring zeker niet?
Terwijl ik em ook wel in een dubbel heb gebruikt...

wiwi

Citaat van: Albertus op 16-01-2009  15:50 uDe T-58 en de #1762 kun je gebruiken voor een aantal dezelfde stijlen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dezelfde gisten zijn.

Neen, dat is waar. De opmerking is uiteraard geen bewijs.

Herman

Citaat van: Gerb op 16-01-2009  09:34 uJe hebt misschien wel gelijk dat je met een korrel geen goede Belg kunt brouwen.
Recent bij ons op het gilde hadden we een Chimay-blauw wedstrijd (tja, we waren te laat voor het ONK). Deze werd gewonnen door een bier vergist met S33.

Edgar

Citaat van: Herman op 16-01-2009  20:38 uRecent bij ons op het gilde hadden we een Chimay-blauw wedstrijd (tja, we waren te laat voor het ONK). Deze werd gewonnen door een bier vergist met S33.

Tja. Wat zegt zoiets nu precies. Daar kan je lang over zeveren. Ik denk niet veel.

Jacques

Citaat van: Gerb op 16-01-2009  09:34 uJe hebt misschien wel gelijk dat je met een korrel geen goede Belg kunt brouwen.

Wat dacht je van de Brewfermgist? Met deze gist zijn in het verleden diverse prijzen gewonnen bij met name Belgische biertypen. Als je goed met deze gist omgaat (meer gist gebruiken en de temperatuur laag houden) krijg je minder vervelende bijsmaakjes.

Ik denk dat velen van ons slechte ervaringen hebben met deze gist omdat het de eerste gist was die het eerste brouwsel gebruikt is en omdat men nog niets wist van gistmanagement.  Verder heeft deze gist een slechte naam gekregen door het na-papgaaien. Ik zie niet in waarom deze gist slechter zou zijn dan menig andere gedroogde gist. Het heeft een eigen karakter, maar is dat nou niet iets wat we zo graag willen van een gist?

En ja, je moet deze gist niet voor elk biertype gebruiken maar dat moet je ook niet doen met bijvoorbeeld een weizengist of een kölschgist.

JWVG

Citaat van: Jacques op 17-01-2009  11:55 uWat dacht je van de Brewfermgist? Met deze gist zijn in het verleden diverse prijzen gewonnen bij met name Belgische biertypen.

Ik ken deze gist helemaal niet - maar de discussie interesseert me wel. Jacques, die opmerking 'in het verleden': hoe lang is dat geleden? Ik bedoel: er was een tijd waarin men in de hobbybrouwerij al blij was als je niet broodgist aan het bier toevoegde of het drab uit een flesje erbij goot. Inmiddels zijn er ontzettend veel andere (en volgens vele betere) gisten op de markt. Is Brewferm de afgelopen, zeg, 3 jaar, nog steeds prominent aanwezig in de prijzenkast, of was het gewoon vroeger relatief goed en tegenwoordig relatief slecht?

:degroeten: JW.

Jacques

Voor een stuk kun je dit zelf achterhalen door te kijken in het board "Bewezen recepten".

Voor jou gemak:
Algemeen kampioen ONK 07 A1 (pils) Brewferm ondergist
ONK 07 V1 (historisch kruidenbier)
ONK 06 A2 (kölsch)
ONK 06 D4 – (bockbier)
ONK 04 A3 – (Belgische pale ale)
ONK 04 D2 - abdijbier/quadrupel
ONK 05 D2 - quadrupel

De andere prijswinnende Brewferm bieren zijn van langer geleden. In die tijd was er nog niet zo veel aversie tegen deze gist (het forum bestond toen nog niet  ;D ) en werd de gist wat meer gebruikt. Hij scoorde vooral bij tripel en dubbel, niet zo verwonderlijk want de gist werd destijds verkocht als Farma trappist gist.

JWVG

Citaat van: Jacques op 17-01-2009  13:01 uIn die tijd was er nog niet zo veel aversie tegen deze gist

Of er zijn nu gewoon betere gisten voorradig, natuurlijk....

Zo'n 10% van de prijzen dus (uitgaande van 5 categorieen en 3 prijzen per categorie). Is niet superslecht. Nogmaals: ik heb geen ervaring met de gist, maar de controverse intrigeert me  :D.

:degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 17-01-2009  13:04 uOf er zijn nu gewoon betere gisten voorradig, natuurlijk....

Nogmaals, wat is een betere gist? Het gaat om het karakter dat je wilt hebben. Als je een bier wilt brouwen met weinig esters dan moet je deze gist niet gebruiken. Maar als je graag een fruitig biertje wilt dan juist wel.
Tegenwoordig geven de leveranciers van gist indicaties voor welk biertype de gist geschikt is. Dat is prima, maar staar je daar ook niet blind op. Er is niets op tegen om zo nu en dan lekker eigenwijs te zijn. Dat kan soms tegenvallende resultaten geven maar ook sublieme bieren.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.