Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter van oude moutextract

Gestart door Arjan, 08-01-2010 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan

Hoi,

Recentelijk heb ik een giststarter gemaakt met moutextract. De eerste keer weer na de verhuizing van ruim een half jaar geleden (daarvoor een paar keer met een korrel vergist om de voorraad weer een beetje op pijl te krijgen).

Wat ik merkte was dat de moutoplossing redelijk donker bleek (ik gebruikte lichte moutextract). Ik heb het wel gebruikt om de giststarter mee te maken. Zonder problemen naar het lijkt (genoeg gist, goede vergisting).

Een paar dagen later kwam ik een ongeopende zak moutextract tegen. Deze is een paar tintjes lichter van kleur. Blijkbaar is de inhoud van de oude zak moutextract iets geoxideerd.

Nu vroeg ik me af... Kan ik problemen/smaakafwijkingen verwachten of is het gebruik van dergelijke moutextract eigenlijk helemaal geen probleem?

Arjan

RobinB

Proef het eens?
Sowieso bezinken en afgieten, dus de dosis zal misschien meevallen :)

Arjan

Het mout, opgelost in water heeft geen vreemde smaak (waar zou ik op moeten letten?).

Het restant van de giststarter (de gist was op moment van enten nog erg actief en aangezien ik nog een brouwsel met dezelfde gist wil maken leek het me handig het afgietsel te bewaren) is na anderhalve week duidelijk geoxideerd. Maar dat lijkt me niet vreemd, aangezien er tijdens de hele periode van gistgroei zuurstof aanwezig is geweest.

RobinB

Hebben we het over extractpoeder?

Edgar

Ik heb zoiets met poeder nog niet gemerkt. Met siroop wel. Is er een kans dat het toch een zakje donkere moutextract is geweest?

Het wordt zeker donker van vochtopname, én misschien dat als het echt vochtig wordt (en dat wordt het heel gemakkelijk) ook gemakkelijker oxideert. In alle geval zou ik me er geen zorgen om maken voor de kwaliteit van je starter, en om zeker smaakeffecten te voorkomen zou je de starter kunnen afgieten.

Arjan

Ik gebruik inderdaad poeder.

Dus ik kan er van uitgaan dat de verkleuring, waarschijnlijk dus van een beetje vochtopname, geen negatieve effecten heeft op de kwaliteit van mijn starters. Da's een geruststelling.

Starters goot ik al vaak af, dus ook op dat punt zit ik redelijk safe.

SeekingBeer

Volgens mij is moutextract net zoiets als kristalsuiker of standaard keukenzout:

Er staat wel een uiterste houdbaarheidsdatum op, maar dat is alleen maar omdat die wettelijk verplicht is.

Als je het netjes op een droge plek en goed afgesloten bewaard gaat het jaren langer mee dan de UHD.

Wat voor probleem kan er zijn als je smaak van de opgeloste extract goed is? Alleen als je allemaal beestjes in je oude extract tegenkomt heb je volgens mij een potentieel smaakprobleem...

jelle

Citaat van: SeekingBeer op 09-01-2010  21:44 uVolgens mij is moutextract net zoiets als kristalsuiker of standaard keukenzout:

Er staat wel een uiterste houdbaarheidsdatum op, maar dat is alleen maar omdat die wettelijk verplicht is.

Als je het netjes op een droge plek en goed afgesloten bewaard gaat het jaren langer mee dan de UHD.

Wat voor probleem kan er zijn als je smaak van de opgeloste extract goed is? Alleen als je allemaal beestjes in je oude extract tegenkomt heb je volgens mij een potentieel smaakprobleem...

Klopt.

Vergelijkbare Topics (7)

31323

Reacties: 7
Gelezen: 2079

3461

Gestart door roco

Reacties: 47
Gelezen: 33611

35785

Reacties: 1
Gelezen: 1135

44435

Gelezen: 357

24322

Reacties: 46
Gelezen: 20550

34857

Gelezen: 1206

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.